Hvor langt kan man dispensere fra en lokal~
Fra : Jørgen

Dato : 16-01-06 17:42

Jeg er klar over, at der ikke findes et objektivt svar, for "det kommer an
på, ...", men jeg spekulerer alligevel på hvor vide rammer et byråd har til
at dispensere fra en lokalplans bestemmelser.

Jeg tænker på, at hvis man dispenserer fra noget fundamentalt i planen,
fjerner man muligvis det grundlag som borgerne oprindeligt godkendte planen
på.

Helt konkret ansøger en bygherre om dispensation fra lokalplanens
bestemmelse om at et byggeri kun på være i 1½ plan til at være i 2½ plan.
Giver man bygherre dispensation, hvorledes stiller sagen sig så for
naboejendommen, når de vil udvide, og naboens nabo?

Fra : Peder Porse

Dato : 16-01-06 22:02

Jørgen wrote:
> [...]
> Giver man bygherre dispensation, hvorledes stiller sagen sig så for
> naboejendommen, når de vil udvide, og naboens nabo?

Man kan ikke dispensere fra formåls- og anvendelsesbestemmelserne.

Det er lokalplanens principper. Man kan ikke tillade erhvervsbyggeri i
et område, der er udlagt (formålet) til boligformål eller f.eks.
offentlige formål..en fodboldbane fx.

Så er det en ommer...en ny lokalplan og også en ændret
kommuneplan...altså et kommuneplantillæg, fordi lokalplanen ikke må
stride mod kommuneplanen.

Men man kan "nok" godt dispensere til det, du nævner...men i givet fald
skal der nok dispenseres fra den normale byggehøjde også..det plejer at
være 8,5 meter...

Der er ikke nogen fast regel, men der er tale om en blanding af moral og
skøn samt sund fornuft.

Hvis en lokalplan giver mulighed for at bygge i 9 etager mener jeg nok,
man kan dispensere til 10 etager, men ikke til 16 etager....

Det er i sidste ende et spørgsmål for Naturklagenævnet og evt. domstolene.

pp
-der bruger end el tid som formand for et teknisk udvalg.

Fra : Jørgen

Dato : 17-01-06 18:12

Peder Porse wrote:

> [...]
> stride mod kommuneplanen.
>

> Der er ikke nogen fast regel, men der er tale om en blanding af moral og

Tak for dit svar. Din pointe med at starte med at læse på
formålsbestemmelsen var god. Det giver mig en ordentlig indfaldsvinkel til
en argumentation på principper, i stedet for følelser.

PS
Vidunderlig natur du bor i. Kender den fra mange FDF landslejre.

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 18-01-06 07:41

Peder Porse wrote:

> pp
> -der bruger end el tid som formand for et teknisk udvalg.

Interessant. Jeg skal til at være næstformand i sådan et.

Med din erfaring kan du måske kommentere følgende: I en lokalplan står der
at et område er udlagt til parkeringspladser. Det har teknisk forvaltning
nu accepteret (uden lokalplanstillæg) at der kan bygges carporte på.
Begrundelsen er, at teknisk forvaltning mener at når der står
parkeringspladser må man kunne forvente at det også kan betyde f.eks.
overdækkede parkeringspladser eller carporte.

Jeg mener det må siges at være noget vrøvl. En parkeringsplads er da ikke en
carport. Eller er den?

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Today, the record companies are saying MP3s are the biggest evil. Tomorrow
they're going to say they're the greatest thing when they figure
them out.
- Gene Kan, Gnutella developer