selvstændig-social begivenhed-kontanthjælp
Fra : Martin Bak

Dato : 16-01-06 12:44

Kort fortalt: Jeg er selvstændig håndværker og har en meget anstrengt
økonomi. Ingen kassekredit eller anden engagement i pengeinstitut. Ingen
nævneværdige værdier.
Mit (eneste) barn er pludselig og uventet død i mellemjulen, hvilket har
taget den sidste smule luft ud af min økonomi. Dels fordi, at der har været
rejseaktivitet i forbindelse med dødsfaldet, og fordi jeg ikke har følt mig
i stand til, at passe mine opgaver som dermed er gledet mig af hænde. Jeg
har ingen tilgodehavender eller aktuelle opgaver der venter forude. Som det
er lige nu, har jeg ingen penge overhovedet, ingen taletid på min telefon og
ingen benzin på min bil, så jeg kan ikke engang gøre noget for, at bedre
situationen, selvom jeg kunne finde overskuddet til det.
Jeg har som en sidste udvej nu forespurgt på kommunen, om jeg kunne have ret
til en form for akut-hjælp.
Hvordan er udsigterne for, at kunne få hjælp i denne situation?

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-01-06 13:17

Den 16-01-06 12.44 skrev Martin Bak følgende:

> Jeg har som en sidste udvej nu forespurgt på kommunen, om jeg kunne have ret
> til en form for akut-hjælp.
> Hvordan er udsigterne for, at kunne få hjælp i denne situation?

Hvis du ikke får svar her, så prøv at spørge i

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Din ven i nøden, lær at bruge Joblisten i Windows XP.

Fra : KT

Dato : 16-01-06 13:25

Det ser ud som du har været hos kommunen - men ellers er det bare at få
indgivet en ansøgning hurtigst muligt og få en aftale med en sagsbehandler.
Du får iingenting for den periode som ligger før din (officielle)
henvendelse. Pas på de ikke spiser dig af med 'råd og vejledning´ - det er
ofte et forsøg på at snige sig udenom en reel sagsbehandling.
Alle afslag har du krav på skriftligt og du har ret (pligt!) til at anke dem
alle.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 15:05

"KT" <knud.thomsenssslet@tesprivat.dk> skrev i en meddelelse

> Alle afslag har du krav på skriftligt og du har ret (pligt!) til at anke
> dem alle.

Sikken gang fis at fyre af.
"Pligt" til at anke min bare...

Fra : KT

Dato : 16-01-06 15:22

"Mette M" <mette(a)marmetpunktumdk> skrev i en meddelelse

> Sikken gang fis at fyre af.
> "Pligt" til at anke min bare...

I mange kommuner er det desværre nødvendigt - sagsbehandlerne er instueret i
at forsøge at affærdige enhver anmodning om hjælp.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 15:53

> I mange kommuner er det desværre nødvendigt - sagsbehandlerne er instueret
> i at forsøge at affærdige enhver anmodning om hjælp.
>
> Knud

Sikken en gang fis... hvor mange kommuner, hvor ved du det fra, hvad baserer
du det på?
- du har simpelthen spurgt samtlige kommuner over hele landet?
Og nej, sagsbehandlerne er instrueret til at følge lovgivningen og formoder
at de gør det efter bedste evne. At det så desværre nogle gange viser sig at
også de er mennesker og kan tage fejl og fortolke love, bekendtgørelser og
vejledninger forkert, er selvfølgelig en skam. Og det er bl.a. i disse
situationer klagesystemet kan hjælpe.
Med din opfordring til bare at anke fordi afgørelsen kommer fra en
forvaltning er du netop med til at lægge ekstra stort arbejdspres på
ankesystermet og dermed skal de spilde ressourcer på nytteløse klager
istedet for at kunne koncentrere sig om sager der er mere relevante.

Det er ikke et sagligt svar/råd du giver herinde og du har ingen data til at
understøtte din påstand.
Dit indlæg er desværre til vildledning, og ikke vejledning.

Mette

Fra : KT

Dato : 16-01-06 16:17

> Det er ikke et sagligt svar/råd du giver herinde og du har ingen data til
> at understøtte din påstand.
> Dit indlæg er desværre til vildledning, og ikke vejledning.
>
> Mette

Inden for de sidste 3 måneder har jeg haft 3 sager mod 2 kommuner kørende.
Den ene vandt jeg 100 % - de 2 andre kører fortsat i systemet.

Knud

Fra : Ukendt

Dato : 16-01-06 17:47

> [...]
>>

> Inden for de sidste 3 måneder har jeg haft 3 sager mod 2 kommuner kørende.
> Den ene vandt jeg 100 % - de 2 andre kører fortsat i systemet.

Det er et rigtig godt eksempel Knud. Så fordi du har 3 sager du har klaget
over, og fået medhold i 1, så er systemet generelt trænet til at genere
fremfor at hjælpe? Når man taler om at generalisere; det noget nær det samme
som: Mænd der hedder Knud er generelt stædige, og det ved jeg fordi jeg har
2 eksempler herpå.

Min pointe er bare, at fordi du har været udsat for hvad det nu er du har
været ude for, betyder det ikke at systemet generelt er sådan.

Åben dine øjne istedet for at stikke blår i andres.

__
Mette

Fra : KT

Dato : 16-01-06 17:54

> [...]
>
> Min pointe er bare, at fordi du har været udsat for hvad det nu er du har
> været ude for, betyder det ikke at systemet generelt er sådan.

Jeg generaliserer ikke - det er faktisk tilfældet i mange kommuner at der
foreligger interne instrukser om at minimere omkostningerne til bistand -
alle midler gælder.
Ansøgerne er ofte svage borgere, som ikke orker at tage kampen op og derfor
bliver snydt godt og grundigt af systemet - de får ikke det de har krav på.

Gennem de sidste 25 år har jeg hver gang anket, når jeg eller noget af min
familie har været i kontakt med disse myndigheder - i minimum 50% af
tilfældene kan det Sociale Ankenævn se, at kommunen ikke har gjort sit
arbejde godt nok. Går den - ja så gar den er vist mange kommuners motto.

Knud

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 13:38

> [...]
> tilfældene kan det Sociale Ankenævn se, at kommunen ikke har gjort sit
> arbejde godt nok. Går den - ja så gar den er vist mange kommuners motto.

præcis .. og ofte løber man panden mod en mur de har sat op og de køre
direkte udmattelse krig

Jeg har selv haft mine kampe bla. pga en erstatning fra et trafik uheld ..
Det mente de også at man kunne modregne tog lidt over 3 MDR. før jeg fik
lov at beholde min erstatning og fik udbetalt dn hjælp de hjavde
tilbageholdt + en sagsbehandler midstede sit job

OZ3BTO

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 13:35

> [...]
> været ude for, betyder det ikke at systemet generelt er sådan.
>
> Åben dine øjne istedet for at stikke blår i andres.

Hvad med om du selv gjore det ?????

Nu er det sådan at der findes flere komuner i DK der hellere sender folk på
gaden som at hjælpe

Køre efter mottoet : Hvis vi genere dem mest mulig finder de jo nok selv et
job så vi slipper for dem
Og det har jeg sågar fået en sagsbehandler på Kolding komune til at
indrømme

OZ3BTO

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-01-06 18:37

"Mette M" wrote

> Sikken en gang fis... hvor mange kommuner, hvor ved du det fra, hvad
> baserer du det på?

Personlig erfaring
Jeg vil give Knud ret i dette tilfælde :)

Sagsbehandlerne i det offentlige hører ikke til blandt de skarpeste knive
skuffen
Man får kun det man har ret til hvis man kan love/bekendtgørelser til
fingerspidserne og lidt mere

- Peter

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 13:40

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skuffen
> Man får kun det man har ret til hvis man kan love/bekendtgørelser til

En bisidder er altid en god ting... Har hjulpet mig en del

En anden ting der kan gøre en komune mere medgørlig er en diktafon til
optagelse af evt. samtale (Husk at spørger om lov .. De kan ikke nægte en at
optage samtalen)

Jeg optager selv alle møder med komunen og har haft stor glæde af det
bla. når sagsbehandler forsøger at stikke af fra hvad de har lovet

OZ3BTO

Fra : Rea721

Dato : 17-01-06 18:25

I news:43cbd9c3$0$173$edfadb0f@dread16.news.tele.dk
skrev Peter Lykkegaard følgende tekst:

> Jeg vil give Knud ret i dette tilfælde :)

Passe på....det kan blive en glidebane.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 13:33

> [...]
> at understøtte din påstand.
> Dit indlæg er desværre til vildledning, og ikke vejledning.

Har da kendskab til de første 3 komuner som hellere vil lade folk ryge på
gaden som hjælpe

Brande Kolding og Fredericia
Af ting kan der nævnes: En ung pige er blevet fyret fra arbejde og
henvender sig på komunen, Beskeden hun fik var: Du er ikke berittiget til
noget fra os, Hun kunne jo bare flytte hjem til sine forældre. Var beskeden
hun fik

Efter 1½ mdr. kamp var hun endelig berittiget til hjælp

OZ3BTO

Fra : Peter

Dato : 17-01-06 14:08

> [...]
> at understøtte din påstand.
> Dit indlæg er desværre til vildledning, og ikke vejledning.

Jeg tror det er dig der lever i en drømmeverden Mette.
De faktiske forholdt, er desværre langt fra din drømmeverden, og meget
tættere på Knuds virkelighed.

PeterB

Fra : OZ7PUS

Dato : 17-01-06 14:26

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Jeg tror det er dig der lever i en drømmeverden Mette.
> De faktiske forholdt, er desværre langt fra din drømmeverden, og meget

Ja man kan tydeligt se at Mette ikke har været gennem maskinen

OZ3BTO

Fra : Nygaard

Dato : 17-01-06 14:38

> Jeg tror det er dig der lever i en drømmeverden Mette.
> De faktiske forholdt, er desværre langt fra din drømmeverden, og meget
> tættere på Knuds virkelighed.

Der er ingen der har lovet, at livet skal være let...
Kunne det tænkes, at man rundt om i landets kommuner har gjort sig den
erfaring, at en stor del af de folk der henvender sig, rent faktisk har lidt
mere overskud end de selv tror, og at man ved at i første omgang "tvinger"
dem til selv at prøve, rent faktisk får en stor del videre, uden at det er
nødvendigt med offentlig indblanding?

Jeg har helt forståelse for, at folk kan havne i en fortvivlet situation,
hvor man mest af alt har lyst til at kaste håndklædet i ringen. Og jeg
prøver ikke at nedgøre de, der virkelig har behov...
Men nogle gange er et spark i rø*** den bedste hjælp man kan give folk...

/Nygaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-01-06 16:58

"Nygaard" wrote

> [...]
> dem til selv at prøve, rent faktisk får en stor del videre, uden at det er

Nope og måske - men

Man skal selv vide hvad man har krav på, kommunen hjælper ikke med de
muligheder der er

Det svarer stort til at man hver den første pænt skal spørge mester om man
ikke nok kan få løn for den måned der er gået
Det kommer som bekendt helt automatisk (i de fleste tilfælde)

Jada vi har masser af overskud og mere end hvad man med rimelighed kan
forlange

Overskuddet kommer af at tilværelsen er en lang bjergstigning når man har
handicappede børn
Der er da goder - vejret er som regel solrigt og der er klippeafsatser hvor
man kan slå lejr et par dage
Så er man klar til at tage fat igen :)

- Peter

Fra : Nygaard

Dato : 17-01-06 20:11

> Nope og måske - men
>
> Man skal selv vide hvad man har krav på, kommunen hjælper ikke med de
> muligheder der er

Ja, det var der for nogle år siden en dokumentar i TV, der så rigtigt
viste... Den hed "Et glas vand til Johnny" eller noget i den stil.
Sagsbehandlerens opgave er vel, at få klienten videre i sit liv hurtigst
muligt, så vedkommende ikke skal føle at han/hun står med hatten i hånden,
mere end at slå op i en tabel, og udbetale et beløb...

> Det svarer stort til at man hver den første pænt skal spørge mester om man
> ikke nok kan få løn for den måned der er gået
Jep, men man kan ikke bare gå ind i en hvilken som helst virksomhed, sætte
sig på en stol og forvente at lønnen går ind. Man skal starte med at
overbevise mester om at det giver mening at han skal udbetale dig løn.

> [...]
> handicappede børn
> Der er da goder - vejret er som regel solrigt og der er klippeafsatser

Som jeg skrev: "Og jeg prøver ikke at nedgøre de, der virkelig har
behov...".
De, der har behov, skal have det de har brug for. Det kan de bare ikke få,
hvis systemet er et ta-selv-bord, hvor dem der kommer forrest og råber
højest får det hele.

/Nygaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-01-06 20:55

"Nygaard" wrote

> Jep, men man kan ikke bare gå ind i en hvilken som helst virksomhed, sætte
> sig på en stol og forvente at lønnen går ind. Man skal starte med at
> overbevise mester om at det giver mening at han skal udbetale dig løn.

Næhh sådan fungerer det faktisk ikke
Man laver en aftale som mester skal overholde (ansættelsen)
Mener mester at man ikke er lønnen værd så laver mester ret hurtigt en ny
"aftale" (fyresedlen)

> Som jeg skrev: "Og jeg prøver ikke at nedgøre de, der virkelig har
> behov...".

Sådan opfattede jeg det ikke :)

> De, der har behov, skal have det de har brug for.

Og det er så det vi må kæmpe for hver gang
Pt er fysiologisk behandling udsat foreløbig en måned fordi tilskud til
transport/kørsel ikke er klar endnu

Og nej jeg har ikke tænkt mig at betale ca 1000 kr om ugen på taxakørsel
(2x45min kørsel ca) i et halvt år
Og ja vi er berretiget i forhold til serviceloven
Jeg kan ikke engang få tilsagn om at pengene bliver bevilget :(

- Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 17-01-06 17:40

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Men nogle gange er et spark i rø*** den bedste hjælp man kan give folk...

Og hvor i den relavnte lovgivning finder vi så lige bemyndigelse til at
kommunerne skulle bære sig således ad?

/Per

Fra : Nygaard

Dato : 17-01-06 20:02

> Og hvor i den relavnte lovgivning finder vi så lige bemyndigelse til at
> kommunerne skulle bære sig således ad?
>
> /Per
Der var en gang, for ikke ret mange år siden, hvor det var helt normalt at
når unge havde afsluttet deres 3 år på gymnasiet, så gik de ned på kommunen
og hævede kontanthjælp indtil de 3 md. senere skulle starte på
universitetet. Det hul er da blevet lukket.

/Nygaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 17-01-06 20:42

"Nygaard" wrote

> [...]
> kommunen
> og hævede kontanthjælp indtil de 3 md. senere skulle starte på
> universitetet. Det hul er da blevet lukket.

Daværende regler gav dem den ret, reglerne er siden blevet ændret
Hint: Det er ikke kommunen der ændrer reglerne :)

- Peter

Fra : per christoffersen

Dato : 17-01-06 21:31

> [...]
> kommunen
> og hævede kontanthjælp indtil de 3 md. senere skulle starte på
> universitetet. Det hul er da blevet lukket.

Det er da korrekt.
Men hvordan det hænger sammen med din tidligere argumentation om det
betimelige i at kommunerne ser stort på reglerne og istedet kører den hårde
linje mod borgerne, og mit ønske om en juridisk dokumentation for det
lovlige i en sådan praksis, det forstår jeg egentlig ikke.

/Per