|
| Må jeg beholde telefonen? Fra : Mikkel Z. Herold |
Dato : 11-01-06 13:21 |
|
Hej.
I går lå der en seddel i min postkasse om , at der var kommet en pakke
til mig fra et teleselskab. Jeg mente ikke at have bestilt noget hos
dem, som krævede en pakkefremsendelse, men jeg tog på posthuset og
hentede pakken.
Til min store overraskelse lå der en splinterny mobiltelefon i kassen -
rart nok, men det var ikke en jeg havde bestilt!
På den medfølgende faktura står der 0 kroner, så jeg skylder dem
tilsyneladende ikke noget.
Spørgsmålet er nu, om jeg rent juridisk må beholde telefonen uden
videre. Jeg mener at have hørt om en bestemmelse i markedsføringsloven
om, at ting der fremsendes uopfordret kan man beholde, men om det er
rigtigt og gælder en situation som denne ved jeg ikke.
For en god ordens skyld skal det siges, at jeg har tænkt mig at
returnere telefonen, for jeg har ikke noget at bruge den til, men har
jeg ret til at beholde den? Der er jo tilsyneladende tale om en fejl fra
deres side og ikke et forsøg på markedsføring.
Mvh.
Mikkel
--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face
But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"
Sting - The Wild Wild Sea
http://www.mzh.dk
| |
JYH (11-01-2006)
| Kommentar Fra : JYH |
Dato : 11-01-06 13:32 |
|
Mikkel Z. Herold wrote:
>
>
> Til min store overraskelse lå der en splinterny mobiltelefon i kassen
> - rart nok, men det var ikke en jeg havde bestilt!
>
> På den medfølgende faktura står der 0 kroner, så jeg skylder dem
> tilsyneladende ikke noget.
>
Du har ikke vundet den i en eller anden konkurrence,
som du har glemt alt om?
| |
bem (11-01-2006)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 11-01-06 13:43 |
|
"Mikkel Z. Herold" <mikkel@mzh.dk> skrev i en meddelelse
news:43c4f812$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> For en god ordens skyld skal det siges, at jeg har tænkt mig at
> returnere telefonen, for jeg har ikke noget at bruge den til, men har
> jeg ret til at beholde den? Der er jo tilsyneladende tale om en fejl fra
> deres side og ikke et forsøg på markedsføring.
Hvis der er tale om en fejl må du ikke beholde den. Det må du derimod, hvis
der *ikke* er tale om en fejl.
/Bo
| |
Peter Makholm (11-01-2006)
| Kommentar Fra : Peter Makholm |
Dato : 11-01-06 14:37 |
|
"bem" <nospambemb@hotmail.com> writes:
> "Mikkel Z. Herold" <mikkel@mzh.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c4f812$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> For en god ordens skyld skal det siges, at jeg har tænkt mig at
>> returnere telefonen, for jeg har ikke noget at bruge den til, men har
>> jeg ret til at beholde den? Der er jo tilsyneladende tale om en fejl fra
>> deres side og ikke et forsøg på markedsføring.
>
> Hvis der er tale om en fejl må du ikke beholde den. Det må du derimod, hvis
> der *ikke* er tale om en fejl.
Hvis der er tale om en fejl skal man derimod give firmaet mulighed for
at rette fejlen, det vil sige at man selvfølgelig skal kontakte dem og
hvis der er tale om en fejl så skal man give dem mulighed for at få
telefonen.
--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart
http://hacking.dk | -- Antarctica
| |
bem (11-01-2006)
| Kommentar Fra : bem |
Dato : 11-01-06 14:49 |
|
"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87d5iyoph3.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "bem" <nospambemb@hotmail.com> writes:
> > Hvis der er tale om en fejl må du ikke beholde den. Det må du derimod,
hvis
> > der *ikke* er tale om en fejl.
>
> Hvis der er tale om en fejl skal man derimod give firmaet mulighed for
> at rette fejlen, det vil sige at man selvfølgelig skal kontakte dem og
> hvis der er tale om en fejl så skal man give dem mulighed for at få
> telefonen.
Jeps, enig
/Bo
| |
vmx (11-01-2006)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 11-01-06 15:40 |
|
"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87d5iyoph3.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "bem" <nospambemb@hotmail.com> writes:
>
> > "Mikkel Z. Herold" <mikkel@mzh.dk> skrev i en meddelelse
> > news:43c4f812$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> >
> >> For en god ordens skyld skal det siges, at jeg har tænkt mig at
> >> returnere telefonen, for jeg har ikke noget at bruge den til, men har
> >> jeg ret til at beholde den? Der er jo tilsyneladende tale om en fejl
fra
> >> deres side og ikke et forsøg på markedsføring.
> >
> > Hvis der er tale om en fejl må du ikke beholde den. Det må du derimod,
hvis
> > der *ikke* er tale om en fejl.
>
> Hvis der er tale om en fejl skal man derimod give firmaet mulighed for
> at rette fejlen, det vil sige at man selvfølgelig skal kontakte dem og
> hvis der er tale om en fejl så skal man give dem mulighed for at få
> telefonen.
>
Hvem dækker omkostninger i forbindelse med
at kontakte firmaet ?
R
www.roberts.dk
| |
per christoffersen (11-01-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 11-01-06 17:52 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43c51951$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvem dækker omkostninger i forbindelse med
> at kontakte firmaet ?
Det er nok en af den slags livsgenvordigheder man selv må regne med at
afholde udgifterne til.
Personligt ville jeg ikke regne udgiften til feks. en enkelt mail for at
være en så byrdefuld omkostning, at jeg vil tillægge det større betydning.
/Per
| |
vmx (11-01-2006)
| Kommentar Fra : vmx |
Dato : 11-01-06 20:31 |
|
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:43c536b5$0$2398$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43c51951$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> > Hvem dækker omkostninger i forbindelse med
> > at kontakte firmaet ?
>
> Det er nok en af den slags livsgenvordigheder man selv må regne med at
> afholde udgifterne til.
> Personligt ville jeg ikke regne udgiften til feks. en enkelt mail for at
> være en så byrdefuld omkostning, at jeg vil tillægge det større betydning.
>
Hvis det kunne gøres med en email, men hvordan kan man så
være sikker på at den bliver modtaget? Hvad så hvis man ikke
kan sende en email. Eller ikke lige har et frimærke og en
konvolut. Skal man spilde tid på den slags?
Hvad med hvis man f.eks. skal "hænge" på "hold" i telefonen laaang tid ?
og langt om længe får fat i nogen der ikke aner en dyt om noget
( hvilket efterhånden er standard mange steder... )
Ovennævnte spørgsmål var ment principielt, dvs; Kan det være
rigtigt, at man bliver bragt i omkostninger (uanset størrelse) pga.
andres fejl - og blot må kalde det " livsgenvordigheder" ?
R
| |
DS (11-01-2006)
| Kommentar Fra : DS |
Dato : 11-01-06 21:11 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43c55d56$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c536b5$0$2398$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>
>> "vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:43c51951$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>>
>> > Hvem dækker omkostninger i forbindelse med
>> > at kontakte firmaet ?
>>
>> Det er nok en af den slags livsgenvordigheder man selv må regne med at
>> afholde udgifterne til.
>> Personligt ville jeg ikke regne udgiften til feks. en enkelt mail for at
>> være en så byrdefuld omkostning, at jeg vil tillægge det større
>> betydning.
>>
>
> Hvis det kunne gøres med en email, men hvordan kan man så
> være sikker på at den bliver modtaget? Hvad så hvis man ikke
> kan sende en email. Eller ikke lige har et frimærke og en
> konvolut. Skal man spilde tid på den slags?
> Hvad med hvis man f.eks. skal "hænge" på "hold" i telefonen laaang tid ?
> og langt om længe får fat i nogen der ikke aner en dyt om noget
> ( hvilket efterhånden er standard mange steder... )
>
> Ovennævnte spørgsmål var ment principielt, dvs; Kan det være
> rigtigt, at man bliver bragt i omkostninger (uanset størrelse) pga.
> andres fejl - og blot må kalde det " livsgenvordigheder" ?
Det er bare om at ringe til firmaet, til deres reception - whatever - og
sige at man har fået det og det, som man ikke bør have fået. De er meget
velkomne til at komme og afhente det. Man giver sit navn, nummer og adresse.
And that's it.
Evt. kan man optage samtalen, og så vi jeg mene man er på den sikre side.
Man har jo kontaktet firmaet og tilbudt dem at afhente varen.
Personligt ville jeg ikke nøjes med at de sender en pakkelabel, eller
betaler porto for at jeg sender det fra posthuset. Hvis de vil have varen må
de - eller en fragtmand - komme og afhente den.
DS
| |
per christoffersen (11-01-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 11-01-06 21:22 |
|
"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43c55d56$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c536b5$0$2398$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvis det kunne gøres med en email, men hvordan kan man så
> være sikker på at den bliver modtaget?
Det kan du ikke være sikker på, men du har lov til at gå ud fra det (præcis
som med et almindeligt brev).
/Per
| |
JS (11-01-2006)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 11-01-06 16:33 |
|
bem wrote:
> "Mikkel Z. Herold" <mikkel@mzh.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c4f812$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> For en god ordens skyld skal det siges, at jeg har tænkt mig at
>> returnere telefonen, for jeg har ikke noget at bruge den til, men har
>> jeg ret til at beholde den? Der er jo tilsyneladende tale om en fejl
>> fra deres side og ikke et forsøg på markedsføring.
>
> Hvis der er tale om en fejl må du ikke beholde den. Det må du
> derimod, hvis der *ikke* er tale om en fejl.
Den fejl der gør at han ikke må beholde den kan være forkert navn eller
lignende på pakken, så han åbenlyst kan se at pakken ikke er til ham. Det er
der jo ikke tale om her, så i henhold til forbrugeraftaleloven §4 mener jeg
at han roligt kan beholde den.
| |
per christoffersen (11-01-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 11-01-06 17:50 |
|
"JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:43c52544$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Den fejl der gør at han ikke må beholde den kan være forkert navn eller
> lignende på pakken, så han åbenlyst kan se at pakken ikke er til ham. Det
> er der jo ikke tale om her, så i henhold til forbrugeraftaleloven §4 mener
> jeg at han roligt kan beholde den.
Al den stund, at man med almindelig sund formuft må sige selv, at der
temmelig usandsynligt, at teleselskaberne er begyndt at dele gratis
telefoner ud, så ville jeg ikke selv personligt satse på at beholde den*.
Fejlen kan jo ligge et sted, hvor man ikke selv kan opdage det (feks. inden
afsendelse fra firmaet, - nogen har valgt en forkert adressat).
* I hvertfald ikke hvis det skal være på lovlig vis.
/Per
| |
H.P. (14-01-2006)
| Kommentar Fra : H.P. |
Dato : 14-01-06 19:49 |
|
"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
news:43c53640$0$2512$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Al den stund, at man med almindelig sund formuft må sige selv, at der
> temmelig usandsynligt, at teleselskaberne er begyndt at dele gratis
> telefoner ud, så ville jeg ikke selv personligt satse på at beholde den*.
Det har de skam gjort længe. Der følger bare et abonnement med.
HC
| |
per christoffersen (15-01-2006)
| Kommentar Fra : per christoffersen |
Dato : 15-01-06 13:38 |
|
"H.P." <hp@mailxxx.dk> skrev i en meddelelse
news:dqbgoi$2mgu$1@newsbin.cybercity.dk...
>
> "per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> news:43c53640$0$2512$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>> Al den stund, at man med almindelig sund formuft må sige selv, at der
>> temmelig usandsynligt, at teleselskaberne er begyndt at dele gratis
>> telefoner ud, så ville jeg ikke selv personligt satse på at beholde den*.
>
> Det har de skam gjort længe. Der følger bare et abonnement med.
Så er de jo heller ikke gratis vel ?
Og de er jo heller ikke uddelt, sådan med løs hånd, vel?
/Per
| |
JS (15-01-2006)
| Kommentar Fra : JS |
Dato : 15-01-06 13:52 |
|
per christoffersen wrote:
> "JS" <js_539@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:43c52544$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
>
>> Den fejl der gør at han ikke må beholde den kan være forkert navn
>> eller lignende på pakken, så han åbenlyst kan se at pakken ikke er
>> til ham. Det er der jo ikke tale om her, så i henhold til
>> forbrugeraftaleloven §4 mener jeg at han roligt kan beholde den.
>
> Al den stund, at man med almindelig sund formuft må sige selv, at der
> temmelig usandsynligt, at teleselskaberne er begyndt at dele gratis
> telefoner ud, så ville jeg ikke selv personligt satse på at beholde
> den*. Fejlen kan jo ligge et sted, hvor man ikke selv kan opdage det
> (feks. inden afsendelse fra firmaet, - nogen har valgt en forkert
> adressat).
> * I hvertfald ikke hvis det skal være på lovlig vis.
Svjh er baggrunden for den pågældende § at handlende ikke skulle have
mulighed for at komme og sætte en kasse øl foran din dør med dit navn på og
efterfølgende opkræve regningen. Tænkt eksempel naturligvis, men mange
postordrefirmaer kunne finde på det...
| |
Mikkel Z. Herold (16-01-2006)
| Kommentar Fra : Mikkel Z. Herold |
Dato : 16-01-06 00:08 |
|
On 11-01-2006 17:49 per christoffersen wrote:
> Al den stund, at man med almindelig sund formuft må sige selv, at der
> temmelig usandsynligt, at teleselskaberne er begyndt at dele gratis
> telefoner ud
Ikke desto mindre er det det, der viste sig at være tilfældet her! jeg
har netop fået svar fra deres kundeservice:
"Du har bestilt dit abonnement d. 22 December 2005 og på den dato havde
vi et tilbud hvor du kunne få en Nokia 1110 sammen med dit abonnement.
Så telefonen er derfor din, håber du er glad for din nye telefon."
Det er da en service der vil fremad, hva'? Men hvis der har stået noget
om den gratis telefon da jeg bestilte abonnementet, har det i hvert fald
været med meget lille skrift, for jeg var som sagt ganske uvidende om
den ekstra gave - og det fremgår heller ikke af min ordrebekræftelse.
Mvh.
Mikkel
--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face
But a galloping line of white horses
Said that soon we were in for a race"
Sting - The Wild Wild Sea
http://www.mzh.dk
| |
|
|