Tavshedspligt
Fra : ntg

Dato : 06-01-06 20:00

Er der nogen her, som har forstand på tavshedspligt i
daginstitutioner. Ikke bare snik-snak, men en solidt, juridisk viden.
I så fald har jeg et par spørgsmål, som jeg meget gerne vil have
besvaret.
Venlig hilsen

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 06-01-06 20:10

> [...]
> daginstitutioner. Ikke bare snik-snak, men en solidt, juridisk viden.
> I så fald har jeg et par spørgsmål, som jeg meget gerne vil have

Så spørg :)

Fra : Jonas Rasmussen

Dato : 06-01-06 21:07

"ntg" <ntg@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> daginstitutioner. Ikke bare snik-snak, men en solidt, juridisk viden.
> I så fald har jeg et par spørgsmål, som jeg meget gerne vil have

Du kan på de fleste kommuners hjemmeside selv læse alt derom

vh JR

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 07-01-06 00:24

Du kan læse mere om tavshedspligt her. I boksen "Download" kan du vælge en
HTML eller PDF version af pjecen "Hvad må du sige?"
http://www.social.dk/tvaergaaende_indgange/nyhedscenter/Nyheder/index.aspx?id=86c30a7f-980c-4537-be33-314a4ca1696a

Mvh

Emil

Fra : Jumbo

Dato : 08-01-06 23:03

Mange tak skal du have. Den var nyttig.

Fra : ntg

Dato : 07-01-06 01:56

On Fri, 6 Jan 2006 21:06:35 +0100, "Jonas Rasmussen"
<Jonas@Rasmussen.dk> wrote:

>"ntg" <ntg@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
>Du kan på de fleste kommuners hjemmeside selv læse alt derom
>
>vh JR

Nej

Fra : alexbo

Dato : 07-01-06 12:19

"ntg" skrev

> Nej

Hvis du til daglig holder de oplysninger du har, lige så tæt til kroppen som
i denne NG; så overtræder du ikke nogen tavshedspligt.

Nu ved vi jo godt at det er den omvendte situation du har i tankerne.
Nogen i børnehaven eller på socialkontoret har sagt noget, du ikke synes de
skulle have sagt, og må de det.
Hvis du vil have andet end snik-snak bliver du nødt til at komme ud af
busken.

Hvis du måske forestiller dig at nogen i denne NG, vil give sig til kende
som tavshedsexpert, og du bare kan sende spørgsmålene til dem privat, har du
misforstået måden nyhedsgrupper fungerer på.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jumbo

Dato : 08-01-06 23:00

Fra : Jumbo

Dato : 08-01-06 23:02

On Sat, 7 Jan 2006 12:18:30 +0100, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
>som tavshedsexpert, og du bare kan sende spørgsmålene til dem privat, har du
>misforstået måden nyhedsgrupper fungerer på.

Har hylekoret flere kommentarer? Og hvem er "vi"

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-01-06 12:58

ntg wrote:
-snip-

> Nej

Wow... Her er et eksempel på en mand, der tager tavshedspligten så meget
på sig, at han ikke engang tør stille sit spørgsmål.

Man skulle nærmest tro det var en HA-rocker-tavshedspligt, siden den er
så effektiv?

Jeg har ihvertfald aldrig set en så effektivt virkende klausul i praksis

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jumbo

Dato : 08-01-06 23:01

Fra : Winther

Dato : 07-01-06 18:09

> Nej

Helt ujuridisk, så handler det måske ikke om tavshedspligt, måske handler
det om at der er gjort brug af oplysningspligten...

Fra : ntg

Dato : 08-01-06 20:28

On Fri, 06 Jan 2006 20:00:23 +0100, ntg <ntg@mail.dk> wrote:

> [...]
>daginstitutioner. Ikke bare snik-snak, men en solidt, juridisk viden.
>I så fald har jeg et par spørgsmål, som jeg meget gerne vil have

Hvilke informationer om et barn må en vuggestue videregive til en
børnehaven, når barnet flytter dertil.

På samme måde fra børnehave til skole.

Hvilke informationer om et barn må en daginstitution videregive til
den af forældrene, som ikke har forædremyndigheden.

Hvilke informationer om et barn må en daginstitution videregive til
- børnepsykologisk kontor
- sundhedsplejerske
- forældre tl andre børn i institutionen

Kan man forestille sig situationer, hvor lederen eller souschefen i en
daginstitution sidder inde med informationer om et barn eller en
familie, som hun ikke må videregive til pædagogerne i institutionen.

Mvh og på forhånd tak

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-01-06 21:15

"ntg" <ntg@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvilke informationer om et barn må en vuggestue videregive til en
> børnehaven, når barnet flytter dertil.

Dem, der skønnes nødvendige af hensyn til barnet.
Udgangspunktet er, at man kun må give de oplysninger videre, som der er en
grund til.

> På samme måde fra børnehave til skole.

Do.
Her kan det spille ind, om det er samme forvaltning.

> Hvilke informationer om et barn må en daginstitution videregive til
> den af forældrene, som ikke har forædremyndigheden.

Se Lov om forældremyndighed § 19:

" § 19. Den af forældrene, som ikke har forældremyndigheden, har ret til
efter anmodning at få orientering om barnets forhold fra skoler,
børneinstitutioner samt social- og sundhedsvæsenet. Myndigheden eller
institutionen kan nægte at give oplysninger, hvis det er til skade for
barnet. Der må ikke gives fortrolige oplysninger om
forældremyndighedsindehaverens forhold.
Stk. 2. Statsamtet kan i særlige tilfælde efter anmodning fra indehaveren af
forældremyndigheden eller en af de i stk. 1 nævnte institutioner fratage den
af forældrene, der ikke har forældremyndigheden, adgangen til at få
orientering efter stk. 1. En afgørelse efter 1. pkt. har virkning fra det
tidspunkt, hvor institutionen modtager meddelelse om afgørelsen."

> Hvilke informationer om et barn må en daginstitution videregive til
> - børnepsykologisk kontor
> - sundhedsplejerske
> - forældre tl andre børn i institutionen

Her handler det om oplysningspligt, ikke om tavshedspligt:
Lov om Social Service:
"§ 38. Må det antages, at et barn eller en ung trænger til særlig støtte,
herunder på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal
kommunen sørge for, at barnets eller den unges forhold undersøges. Afgørelse
herom træffes i forståelse med forældremyndighedsindehaveren og den unge,
der er fyldt 15 år, jf. dog § 39. Kommunen skal som led i denne undersøgelse
inddrage de fagfolk, som allerede har viden om barnets eller den unges og
familiens forhold. Dette kan ske ved at inddrage sundhedsplejerske,
pædagoger, psykologer, lærere eller andre, jf. § 37 a. Hvis det er
nødvendigt, skal kommunen lade barnet eller den unge undersøge af en læge
eller en psykolog.

Stk. 2. En undersøgelse skal resultere i en begrundet stillingtagen til, om
der er grundlag for at iværksætte foranstaltninger, og i bekræftende fald af
hvilken art disse bør være. Der skal være oplysning om, hvordan
forældremyndighedens indehaver og barnet eller den unge stiller sig til
foranstaltninger, og om de forhold i familien eller i dennes omgivelser, som
kan bidrage til at klare vanskelighederne.

Stk. 3. Undersøgelsen må ikke være mere omfattende, end formålet tilsiger,
og skal i øvrigt gennemføres så skånsomt, som forholdene tillader."

> Kan man forestille sig situationer, hvor lederen eller souschefen i en
> daginstitution sidder inde med informationer om et barn eller en
> familie, som hun ikke må videregive til pædagogerne i institutionen.

Ja - hvis det handler om almindelig sladder og ikke tjener til barnets
bedste at videregive dem.

Hilsen Inger

Fra : Jumbo

Dato : 08-01-06 22:58

On Sun, 8 Jan 2006 21:15:03 +0100, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> [...]
>og skal i øvrigt gennemføres så skånsomt, som forholdene tillader."

>Ja - hvis det handler om almindelig sladder og ikke tjener til barnets

Mange tak skal du have! Det var nyttigt!

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-06 04:16

"Jumbo" <ngr@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Hov! Jeg overså i farten "de andre forældre i daginstitutionen" - her har
institutionen naturligvis ikke nogen oplysningspligt.

Hilsen Inger

Fra : Jumbo

Dato : 09-01-06 09:47

On Mon, 9 Jan 2006 04:16:24 +0100, "Inger Pedersen"

Forhåbentlig ikke

Fra : Jumbo

Dato : 09-01-06 09:51

>Do.
>Her kan det spille ind, om det er samme forvaltning.

Ja, og det er det vel ikke, og hvad så? For såvidt jeg ved, informerer
børnhaven da altid skolen om de kommende elever.

Og hvad hvis barnet flytter børnehave/vuggestue til en anden kommune?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-01-06 20:23

> Ja, og det er det vel ikke, og hvad så? For såvidt jeg ved, informerer
> børnhaven da altid skolen om de kommende elever.

Efterhånden er børnehaver og skoler samlet i samme forvaltning i de fleste
kommuner: Børne- og ungeforvaltningen eller lignende navne.

> Og hvad hvis barnet flytter børnehave/vuggestue til en anden kommune?

Hvis der er nogen grund til det, har kommunerne fået pligt til at lade
oplysninger gå videre, jf. sagen fra Tønder.

Hilsen Inger