"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en meddelelse
news:43baf344$0$304$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> Jeg købte en ny bil for ca ½ år siden og bestilte i den anledning en
> såkaldt vinterpakke som skulle bestå af forlygtespulere, opvarmede
> sprinklerdyser og sprinklervæskeindikator.
> For en måneds tid siden løb bilen så pludselig tør for sprinklervæske
> uden at indikatoren havde advaret om noget.
> Jeg kontakter naturligvis forhandleren for at få denne indikator
> repareret. Jeg får imidlertid at vide af forhandleren (som har kontaktet
> importøren) at denne indikator alligevel ikke er en del af vinterpakken og
> at det var en trykfejl at det havde stået i oversigten over ekstraudstyr.
> Trykfejlen har været representeret i både den udstyrsliste jeg købte efter
> for ½ år siden og den opdaterede for juli måned (altså mindst to gange)
> Jeg er på intet tidspunkt blevet gjort opmærksom på at denne pakke er
> ændret (mens bilen var i ordre i 12 uger eller efterfølgende) og er heller
> ikke blevet tilbudt en reduceret pris.
> Forhandleren fastholder at når impotøren siger at sådan er det ja så er
> det sådan.
>
> Hvad kan jeg gøre?
Du har indgået en bindende aftale med sælger om køb af en vare. Jeg antager
der er tale om et forbrugerkøb. At der åbenbart eksisterer en trykfejl på en
prisliste, så du har "fået for meget" er helt uden betydning i den konkrete
sag.
Efter det oplyste må det lægges til grund af varen lider af en mangel jvf.
KBL §75, idet en indikator er holdt op med at virke.
Du skal derfor reklamere inden rimelig tid til sælger over denne mangel og
kræve afhjælpning. Sælger har nu en række muligheder for afhjælpning jvf.
KBL§78
Anerkender sælger ikke din reklamation, må du anlægge civilt søgsmål ved
domstolene, idet bilen garanteret er over beløbsgrænsen (100.000.-) for
forbrugerklagenævnet. om kort tid er der også
http://www.bilklage.dk/ og
http://www.familieadvokaten.dk/index_gammel.asp?hovedramme=/lovsamling/koebeloven.html
--
//Codexx