/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
huslejestigning
Fra : Mulder


Dato : 30-12-05 23:12

Min udlejer har varslet huslejestigning, deri ingen problemer, da jeg ikke
ser nogen problemer i det.
Dog har jeg undret mig over at her til d. 1 januar, hvor stigningen træder i
kraft, da har min udlejer samtidig justeret min forudbetalt leje + depositum
til den nye huslejestigning - mit spørgsmål er så om jeg ikke som lejer SKAL
ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede forudbetalt leje +
depositum ?

Håber spørgsmålet er forstået, tak
mvh Christian



 
 
Holst (30-12-2005)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 30-12-05 23:32


Mulder wrote:

> Min udlejer har varslet huslejestigning, deri ingen problemer, da jeg ikke
> ser nogen problemer i det.
> Dog har jeg undret mig over at her til d. 1 januar, hvor stigningen træder i
> kraft, da har min udlejer samtidig justeret min forudbetalt leje + depositum
> til den nye huslejestigning - mit spørgsmål er så om jeg ikke som lejer SKAL
> ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede forudbetalt leje +
> depositum ?

Det kommer vel an på, hvad der står i din nuværende kontrakt.

KNT (31-12-2005)
Kommentar
Fra : KNT


Dato : 31-12-05 09:43

Det burde ikke være nødvendigt med ny kontrakt sålænge det er normalt
varslede forhøjelser - du får jo heller ikke en ny ansættelseskontrakt bare
fordi du får et par kroner mere i timen - vel?

Knud


"Mulder" <juul@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:43b5b0b2$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Min udlejer har varslet huslejestigning, deri ingen problemer, da jeg ikke
> ser nogen problemer i det.
> Dog har jeg undret mig over at her til d. 1 januar, hvor stigningen træder
> i kraft, da har min udlejer samtidig justeret min forudbetalt leje +
> depositum til den nye huslejestigning - mit spørgsmål er så om jeg ikke
> som lejer SKAL ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede
> forudbetalt leje + depositum ?
>
> Håber spørgsmålet er forstået, tak
> mvh Christian
>



Jon Bendtsen (31-12-2005)
Kommentar
Fra : Jon Bendtsen


Dato : 31-12-05 11:09

KNT wrote:
> Det burde ikke være nødvendigt med ny kontrakt sålænge det er normalt
> varslede forhøjelser - du får jo heller ikke en ny ansættelseskontrakt bare
> fordi du får et par kroner mere i timen - vel?

Det var sjovt, det gjorde jeg faktisk.



JonB

ms (04-01-2006)
Kommentar
Fra : ms


Dato : 04-01-06 07:11

> Det var sjovt, det gjorde jeg faktisk.

Ja det gør jeg nu også.

/Max



Jubii (31-12-2005)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 31-12-05 17:26

On Fri, 30 Dec 2005 23:12:00 +0100, "Mulder" <juul@vip.cybercity.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Min udlejer har varslet huslejestigning, deri ingen problemer, da jeg ikke
>ser nogen problemer i det.
>Dog har jeg undret mig over at her til d. 1 januar, hvor stigningen træder i
>kraft, da har min udlejer samtidig justeret min forudbetalt leje + depositum
>til den nye huslejestigning - mit spørgsmål er så om jeg ikke som lejer SKAL
>ha en ny huslejekontrakt, som passer til det nye samlede forudbetalt leje +
>depositum ?
>
>Håber spørgsmålet er forstået, tak
>mvh Christian
>
Nej, du skal ikke have en ny kontrakt.
Bestemmelsen om justering af leje + depositum står i § 34 stk. 3

§ 34. Udlejer kan i lejeforhold om beboelseslejligheder og enkeltværelser til
beboelse ved lejemålets indgåelse som depositum kræve et beløb svarende til
indtil 3 måneders leje. Beløbet henstår til sikkerhed for lejerens forpligtelser
ved fraflytning. Udlejer kan ved lejemålets indgåelse desuden kræve lejen
forudbetalt for et tidsrum op til 3 måneder. Ved forudbetalt leje forstås i
denne forbindelse det beløb, der umiddelbart inden de aftalte betalingsterminer
henstår som indbetalt hos udlejeren. Depositum er pligtig pengeydelse i
lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Stk. 2. Huslejenævnet kan tillade, at stk. 1 fraviges, såfremt der stilles
behørig sikkerhed for lejerens tilbagebetalingskrav, jf. § 7, stk. 1, 2. pkt.

Stk. 3. Gennemføres lejeforhøjelse, kan depositum og forudbetalt leje kræves
reguleret. Reguleringen kan for de nævnte beløb opkræves med lige store
månedlige beløb over samme antal måneder, som det pågældende beløb svarede til i
forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.

Stk. 4. Regulering af depositum og forudbetalt leje efter stk. 3 er pligtig
pengeydelse i lejeforholdet, jf. § 93, stk. 1, litra a.

Stk. 5. Udlejer kan ikke i lejeforhold om ustøttede private plejeboliger kræve
lejen forudbetalt.

§ 35. Reglerne i § 32, § 33, stk. 3-5, og § 34 kan ikke ved aftale fraviges til
skade for lejeren.


ms (04-01-2006)
Kommentar
Fra : ms


Dato : 04-01-06 07:12

> Nej, du skal ikke have en ny kontrakt.
> Bestemmelsen om justering af leje + depositum står i § 34 stk. 3
>
> Stk. 3. Gennemføres lejeforhøjelse, kan depositum og forudbetalt leje
> kræves
> reguleret. Reguleringen kan for de nævnte beløb opkræves med lige store
> månedlige beløb over samme antal måneder, som det pågældende beløb svarede
> til i
> forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.

Hvor står det at han ikke skal have en ny kontrakt? Det kan godt være at du
har ret, jeg kan bare ikke læse det ud af det.

/Max



Jubii (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 04-01-06 10:29

On Wed, 4 Jan 2006 07:12:03 +0100, "ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>> Nej, du skal ikke have en ny kontrakt.
>> Bestemmelsen om justering af leje + depositum står i § 34 stk. 3
>>
>> Stk. 3. Gennemføres lejeforhøjelse, kan depositum og forudbetalt leje
>> kræves
>> reguleret. Reguleringen kan for de nævnte beløb opkræves med lige store
>> månedlige beløb over samme antal måneder, som det pågældende beløb svarede
>> til i
>> forhold til lejen ved lejemålets indgåelse.
>
>Hvor står det at han ikke skal have en ny kontrakt? Det kan godt være at du
>har ret, jeg kan bare ikke læse det ud af det.
>
>/Max
>
Det er vist den omvendte bevisførelse du der vil have.
Står det ikke i loven at folk skal have en ny kontrakt hver gang der sker en
lejeforhølejse så skal de ikke have een. Det ville da også være et enormt spild
af papir.
Jeg tror iøvrigt de forskellige adminnistratorer har rigeligt at lave i forvejen
end at skrive nye kontrakter, husk lige på at begge parter skal underskrive den
hver gang. Næh du den ged går ikke.

ms (04-01-2006)
Kommentar
Fra : ms


Dato : 04-01-06 11:26

> Det er vist den omvendte bevisførelse du der vil have.
> Står det ikke i loven at folk skal have en ny kontrakt hver gang der sker
> en
> lejeforhølejse så skal de ikke have een. Det ville da også være et enormt
> spild
> af papir.
> Jeg tror iøvrigt de forskellige adminnistratorer har rigeligt at lave i
> forvejen
> end at skrive nye kontrakter, husk lige på at begge parter skal
> underskrive den
> hver gang. Næh du den ged går ikke.

Okay, det var bare det jeg ville vide.

Men hvad fungere så som "bevis" for det indbetalte? Eller er varslet bare et
slags tillæg til kontrakten?

/Max



Jubii (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Jubii


Dato : 05-01-06 15:57

On Wed, 4 Jan 2006 11:25:56 +0100, "ms" <maxses_Snot_@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
>> Det er vist den omvendte bevisførelse du der vil have.
>> Står det ikke i loven at folk skal have en ny kontrakt hver gang der sker
>> en
>> lejeforhølejse så skal de ikke have een. Det ville da også være et enormt
>> spild
>> af papir.
>> Jeg tror iøvrigt de forskellige adminnistratorer har rigeligt at lave i
>> forvejen
>> end at skrive nye kontrakter, husk lige på at begge parter skal
>> underskrive den
>> hver gang. Næh du den ged går ikke.
>
>Okay, det var bare det jeg ville vide.
>
>Men hvad fungere så som "bevis" for det indbetalte? Eller er varslet bare et
>slags tillæg til kontrakten?
>
>/Max
>
Det er i hvert fald en rettighed udlejer har ifølge lejeloven, men jeg vil ikke
kalde det et tillæg til kontrakten, det er blot noget man skal efterkomme hvis
man ikke vil protestere til huslejenævnet over stigningen.

En lejekontrakt er jo de indledende øvelser og derefter sker tingene efter
lejeloven.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste