Returnuing af postordrekøb, hvem betaler?
Fra : Anders Houmark

Dato : 30-12-05 12:26

Hej

Jeg har lige handlet et stykke computer hardware i denne uge. Modtog det
onsdag, fandt ud af at varen ikke virker og kontaktede forhandleren torsdag.

Hvem skal betale portoen for at få sendt den defekte vare retur? Mener at
have læst et sted, at hvis det er returnering af en vare, fordi varen er
defekt, så skal forhandleren betale forsendelsesopkostningerne for at få den
retur. Er jeg helt galt afmarcheret?
Det er ikke fordi de 70 kroner er så voldsom en udgift, men det er anden
gang jeg modtager en defekt vare fra denne forhandler, og jeg synes ærlig
talt det er ved at være træls at skulle tage sig tid til at pakke varen pænt
ned igen, tage på posthuset og betale for at sende varen tilbage..

Ud over det så går der nok en uges tid før jeg får en ny vare retur, i det
de først skal have testet om det virkelig er min vare der er defekt, eller
om det ikke bare er mig der er en klovn.

Så snart man sender varen retur fordi den er i stykker, mister man vel sin
returret og er nødt til at vente på at de får taget sig sammen til, at teste
og evt. udskifte den med en ny?

Ikke at jeg overvejer det, men man kommer vel i vanskeligheder hvis man
sender en (defekt) vare retur og skriver, at man vil benytte sin returret og
have sine penge tilbage. På et tidspunkt finder de vel ud af, at den vare
man har sendt retur ikke virker, og så går de vel ud fra, at det er fordi
man har ødelagt den - og så hænger man på regningen?

På forhånd tak, mvh

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 30-12-05 12:50

mark" <anders@andersh.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have læst et sted, at hvis det er returnering af en vare, fordi varen er
> defekt, så skal forhandleren betale forsendelsesopkostningerne for at få

Det er fuldstændig korrekt.

Købelovens §78, stk. 4:

"Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning."

Læg mærke til "uden udgift"

Benytter du derimod den lovbestemte returret, skal du selv afholde portoen,
jf. Forbrugeraftalelovens §19, stk. 2

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-12-05 23:58

Jesper Brock wrote:
> [...]
> for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade
> mangelen afhjælpe for sælgerens regning."

Tak for det hurtige og præcise svar.
Jeg er dog lidt i tvivl om hvordan jeg skal få loven "udført i det virkelige
liv".
Jeg har i dag oprettet en RMA sag, samt sendt varen retur til forhandleren.
Hvordan bærer jeg mig nu afsted med, at få mine penge for portoen indrevet
igen.
Har jeg båret mig forkert an og sendt pakken uden at høre forhandleren om en
evt. returordning først?

Jeg takker på forhånd,

Anders Houmark
www.AndersH.dk
www.chipsguiden.dk

Fra : Niels Callesøe

Dato : 31-12-05 01:21

Anders Houmark wrote in

> [...]
> penge for portoen indrevet igen.
> Har jeg båret mig forkert an og sendt pakken uden at høre
> forhandleren om en evt. returordning først?

Ja. Du bør ringe til dem og aftale, dvs. bede om en returseddel eller
lignende, hvis du vil have dem til at dække portoen. Normalt vil
forretningen gå ud fra at den der sender, betaler -- når de har
foretaget udskiftning/reperation sender de den jo til dig igen, uden
yderligere beregning. Den ene gang porto er i øvrigt ofte nok til at
opsuge hele overskuddet ved salget, når det gælder edb-udstyr.

Det er korrekt at du har krav på omlevering "uden udgift", men din
aftale er jo ikke med Post Danmark. Og alt efter butikkens fysiske
placering kunne du jo (i teorien) bare "gå ned med" varen og spare
portoen.

(IANAL)

--
Niels Callesøe - dk pfy @work
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

Jeg vædder 10 bananer på at det er shg der er forhandleren.