Naverne
Fra : Lise T

Dato : 02-01-06 17:01

Hej

Er der nogen her som ved, hvor man kan finde noget om navernes historie
generelt? På dansk eller engelsk - på Internet eller bibliotek.
Jeg ved, at det blev almindeligt allerede i 1600-tallet at tage på valsen,
men ved vi noget om det?

En af mine forfædre tog på valsen som kobbersmed fra Augsburg (eller omegn)
i Tyskland ca. 1718.
Han har sandsynligvis været omkring København, men nedsatte sig som mester i
Ålborg 1732.
Er det sandsynligt at finde nogle kilder, der omhandler ham?

På forhånd tak.
Lise

Fra : knud aagaard

Dato : 02-01-06 18:24

Hej
Lise T wrote:

> Er der nogen her som ved, hvor man kan finde noget om navernes historie
> generelt? På dansk eller engelsk - på Internet eller bibliotek.
DE GAMLE NAVER FORTÆLLER. Danske Haandværkssvende paa Valsen. Redigeret
af A.E. Jensen Stevns. Orig. kart. 96 s. Illustreret. 4to. Palæ-Forlaget

Fra : Kirsten Tatt

Dato : 02-01-06 18:37

Hej Lise,

I Helsingør er der kommet mange navere - her findes 'Naverhulen'
http://www.naverhulen.dk/index.htm - og på denne sider er også link til
navere i Dk og andre lande.
vh kirsten

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-01-06 20:20

Kirsten Tatt skrev:

>I Helsingør er der kommet mange navere - her findes 'Naverhulen'
>http://www.naverhulen.dk/index.htm

Også i Næstved

http://huse-i-naestved.dk/kompa/koebmagergade6/hjoerne.html
http://huse-i-naestved.dk/kompa/koebmagergade6/naverhule.html