Farbror - onkel
Fra : Ib Molbech

Dato : 02-01-06 09:57

For mig er der forskel mellem farbror og onkel. Min onkel er min fasters
eller mosters mand. Hvem farbror, faster, morbror og moster er giver sig
selv.

Imidlertid har jeg fornemmelsen af, at folk i dag mere og mere også bruger
onkel om farbror og morbror, og hvis jeg har ret i det, bliver sproget
fattigere og mindre præcist.

Har jeg ret i, at onkel vinder frem på bekostning af farbror og morbror?

Mvh

Ib Molbech

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 02-01-06 10:17

Godt Nytår!

Ja, jeg lægger samme definitioner ind i de af dig nævnte ord, som du.

Men slægtsforholdenes beskrivelse er ikke veldefineret på dansk. Tænk bare
på halvfætter og næstsøskendebarn etc.

Men fænomenet er nok symptomatisk for hele det danske sprog. Mange udtryk
har fået ny betydning i løbet af tiden - ofte fordi brugerne af udtrykket
ikke kender den korrekte betydnking og derfor tillægger udtrykket en anden
betydning.

M.v.h.

Ulrich Alster Klug

Fra : knud aagaard

Dato : 02-01-06 16:39

Ulrich Alster Klug wrote:
> Ja, jeg lægger samme definitioner ind i de af dig nævnte ord, som du.

> Men slægtsforholdenes beskrivelse er ikke veldefineret på dansk. Tænk bare
> på halvfætter og næstsøskendebarn etc.
Jeg bruger denne "forklaring" når jeg forsøger at beskrive slægtsforhold:
http://www.dis-danmark.dk/sd/i_navne.asp

Fra : Arne Feldborg

Dato : 02-01-06 12:39

"Ib Molbech" <REMOVEmolbech@stofanet.dk> skrev Mon, 2 Jan 2006 09:57:24
+0100

>Imidlertid har jeg fornemmelsen af, at folk i dag mere og mere også bruger
>onkel om farbror og morbror, og hvis jeg har ret i det, bliver sproget
>fattigere og mindre præcist.

Jeg er enig i din fortolkning, men jeg ser det absolut ikke som noget
nyt.

Jeg tror man 'altid' har brugt betegnelserene onkel, tante, morbror,
farbror osv. i flæng og nok også lidt tilfældigt.

I min barndom var det ihvertfald ret almindeligt, og jeg har feks. selv
haft en 'morbror Hans' som faktisk var min onkel - mens en anden onkel
korrekt blev kaldt onkel Ejlert. Og adskillige af mine fastre må ved
nærmere eftersyn faktisk være mine tanter.

Tilbage i tiden er det feks også ret vide rammer for hvad en svoger er
for en størrelse, ligesom man ofte også har brugt oldefar i betydningen
gammelfar osv. osv.

Derimod forekommer det mig, at de unge i dag er ret omhyggelige med at
bruge de rigtige betegnelser.

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Chr. Wirenfeldt

Dato : 02-01-06 14:46

"Ib Molbech" skrev:
> For mig er der forskel mellem farbror og onkel. Min onkel er min
> fasters eller mosters mand. Hvem farbror, faster, morbror og moster
> er giver sig selv.

Du har selvfølgelig ret i, at farbror, faster, morbror og moster er
præcise udtryk. Men jeg har indtryk af, at brugen af disse samt onkel
og tante til en vis grad er betinget af geografien og måske også af
det sociale lag.

Jeg (i København) har ikke selv en moster eller en farbror, men min
morbror og min faster har jeg altid kun kendt som onkel og tante.
Deres ægtefæller var omvendt tante og onkel. I min barndom sagde man
også onkel og tante til alle forældrenes venner. Det var utænkeligt
blot at bruge fornavn.

Min farfar var født i Skagen. Hans søstre blev af min far altid omtalt
som fastre. Bl.a. faster Helene, som er med på Krøyers berømte maleri
"Hip Hip Hurra". Hans bror (provst i Vejle) blev derimod kaldt onkel.

Mvh
Chr. Wirenfeldt

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 02-01-06 19:59

> [...]
> fattigere og mindre præcist.
> Har jeg ret i, at onkel vinder frem på bekostning af farbror og morbror?

Ikke helt - for iflg. Ordbog over Det Danske Sprog er en onkel faktisk
betegnelsen for ens fars ellers mors bror.

Men samtidig dækker ordet onkel over alle former for ubetsmmelige mandlige
personer, som man føler sig i slægt med, uden at de sådan lige kan
indpasses
i systemet - som du ser i citatet fra ordbogen herunder.

Og så gælder der for tanter præcis det samme - blot på kvindesiden.

"ens faders ell. moders broder (far-, morbroder) ell. ens tantes mand
(ell.
svoger); tidligere spec. (mods. I. Om 1) om farbroder (JBaden. FrO.); især
visse kredse ogsaa om fjernere mandlig slægtning paa ens fædrene ell.
mødrene side, navnlig ens faders ell. moders onkel (jf. Grandonkel) ell.
fætter (jf. Halvonkel); til dels ogs. uden hensyn til slægtskab om en
(ældre) mandlig paarørende, ven, omgangsfælle (af ens forældre), husven
olgn."

/Flemming U

Fra : HMH

Dato : 03-01-06 17:40

> Imidlertid har jeg fornemmelsen af, at folk i dag mere og mere også bruger
> onkel om farbror og morbror, og hvis jeg har ret i det, bliver sproget
> fattigere og mindre præcist.

næh, jeg tror da nok at onkel rent sproghistorisk er ældre end morbror.
Englænderne og tyskerne bruger jo også "onkel".

Fra : Ib Molbech

Dato : 03-01-06 23:04

> næh, jeg tror da nok at onkel rent sproghistorisk er ældre end morbror.
> Englænderne og tyskerne bruger jo også "onkel".

Ja, og svenskerne... Hvad mener en svensker når han siger 'farbror'? Dermed
kan han vist mene hvem som helst.
Jeg accepterer, at onkel og farbror "er lige gode" på dansk.

Mvh
Ib Molbech