Sterilisation eller p-piller
Fra : Ukendt

Dato : 27-01-06 10:55

Hej
Jeg går stærkt og over om jeg skal lade min hunkat sterilisere eller hun
skal fortsætte med p-piller.
I sommers fik hun et kuld killinger, hun er en perfekt kattemor, hun er halv
norsk skovkat og får nogle virkelig flotte og søde killinger som var afsat
faktisk inden de blev født.
Vi har beholdt en af killingerne, en hankat som nu skal kastreres, men jeg
er som sagt i tvivl om jeg skal lade moren sterilisere.
Jeg ved at p-piller ikke er godt for katten i længden, og man får en mere
rolig kat når den er neutralisetet, men på den anden side kunne vi godt
tænke os at få killinger igen, dog ikke før om 3-4 år, hvor vi ville have
mere plads og børn der også kunne få glæde af killingerne. Det er jo en helt
fantastisk oplevelse at have killinger i huset, men også en krævende
fornøjelse at have fem banditter kravlende overalt.

Kan jeg fået par indlæg der kan være med til at afklare min tvivl.

Venlig hilsen Hanne

Fra : Sidsel

Dato : 27-01-06 13:24

Hanne Björnstadt Skøtt wrote:
<snip>

Neutraliser hende?
Vi har en skøn huskat, langhåret osv. - hun ville have været alletiders
mor for et kuld, men hvorfor tilføje til en allerede for stor bestand af
halve og "ægte" uden stamtavler?

Jeg synes det er skønt at I har fået afsat killingerne, men for mig
handler det at få et kuld killinger om mere end bare at finde et sted
som de kan flytte hen, det skal også være et sted man er ret sikker på
at de bliver, får et langt godt liv og hvor man er næsten 100% sikker på
at man selv får killingerne tilbage hvis den nye ejer pludselig ikke kan
have katten. - Der er bare ingen grund til at fylde flere kattehjem op.

Undskyld hvis det lød negativt, men jeg har været på et kattehjem, der
sidder bare så mange dejlige katte som gerne ville have et hjem.

- Sidsel

Fra : Hanne Engermann

Dato : 28-01-06 00:26

> [...]
> fornøjelse at have fem banditter kravlende overalt.
>
> Kan jeg fået par indlæg der kan være med til at afklare min tvivl.

Hej navnesøster,
Som du selv har oplevet og også skriver, er det krævende at have
killinger myldrende overalt. Tror du, det bliver mindre krævende, hvis
du ved siden af også har børn, der skal passes? Jeg tørrer sveden af
panden bare ved tanken ;>)

Bortset fra det, er det (som du også selv skriver) meget risikabelt for
hunkatten at skulle gå på p-piller så længe, og det vil for øvrigt være
mere end tvivlsomt, om hun overhovedet så vil kunne få normale killinger
eller i det hele taget blive drægtig. Rent mentalt har mange hunkatte
det også dårligt på p-piller (ligesom mange kvinder). Uden p-piller med
gentagne løbetider er faktisk på grænsen af dyrplageri, siger flere
dyrlæger (og jeg selv). Du risikerer også, hun bliver så frustreret, at
hun begynder at strinte og tisse overalt.

Hanne, nu har I haft oplevelsen med killinger. Lad være med at spille
hasard med hendes liv og få hende neutraliseret samtidig med hendes søn.

Held og lykke

Med venlig hilsen
Hanne Engermann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Sabina H.

Dato : 28-01-06 17:55

Hanne Björnstadt Skøtt wrote:
> Hej
> Jeg går stærkt og over om jeg skal lade min hunkat sterilisere eller
> hun skal fortsætte med p-piller.

hvis der er tvivl, vil jeg altid foretrække sterillisation....

> I sommers fik hun et kuld killinger, hun er en perfekt kattemor, hun
> er halv norsk skovkat og får nogle virkelig flotte og søde killinger
> som var afsat faktisk inden de blev født.

dejligt, men det bør ikke være eneste incitament til at få killinger....

> [...]
> vi godt tænke os at få killinger igen, dog ikke før om 3-4 år, hvor
> vi ville have mere plads og børn der også kunne få glæde af

jeg ville KLART sige at i bør sterillisere hunkatten.... dels vil 3-4 år på
p-piller udgøre en alvorlig risiko på hendes helbred og sansyneligvis
forkorte hendes liv ganske betragteligt, dels vil hun senere i livet sagtens
kunne få problemer med killinger, især efter en så lang periode på
p-piller....
jeg ville klart foretrække at få de killinger i ønsker inden for ganske få
år, og så sterillisere katten.....

> Det er jo en helt fantastisk oplevelse at have killinger
> i huset, men også en krævende fornøjelse at have fem banditter
> kravlende overalt.

ja det er krævende at have killinger, men jeg vil synes at HVIS i ønsker
killinger igen om nogle år, hvad så med at finde jer en fin lille racemis og
få et enkelt kuld på, med stamtavle??

> Kan jeg fået par indlæg der kan være med til at afklare min tvivl.

det er ikke sundt for katten at være på p-piller i længere tid, og det er
heller ikke sundt for katten at være i løbetid konstant..... det sundeste
for hende er klart at få hende sterilliseret, og så overveje om i ikke skal
udvide katteflokken når den tid og lyst kommer igen ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 16:53

Tak for svarene-der er blevet bestilt tid ved dyrlægen, selv om jeg synes,
det er trist aldrig mere at skulle have killinger (fra hende i hvert fald.)
VH Hanne

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-02-06 03:26

Steriliser hende. P-piller er noget skidt. P-piller i mere end et år er
noget værre skidt. Og hvis man antager at hun kun er ca. 2 år gammel nu, så
er det altså hårdt at først lade hende gå i 4 hele år på p-piller med alt
hvad det indebærer af kræftrisiko m.m. og derefter lade hende få et kuld som
6 årig (hvis hendes underliv overhovedet er ok til den tid efter så lang tid
på p-piller. Dyrlæger anslår at alle katte der har fået p-piller i mere end
2 år har svulster og celleforandringer i underlivet). Hvis hun er ældre end
2 år nu, så vil hun jo være seniorkat til den tid og det vil da næppe være
fair, pludselig at avle på hende efter så mange år uden killinger.

Hvis du overhovedet synes at du orker killinger til den tid, når du også har
små børn, så anskaf en kat til, til den tid. I øvrigt ville jeg vente med
killinger, til børnene er store nok til overhovedet at kunne forholde sig
til oplevelsen og også til at tackle det ansvar der følger med små
forsvarsløse killinger

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Hanne Engermann

Dato : 03-02-06 23:57

> [...]
> killinger, til børnene er store nok til overhovedet at kunne forholde sig
> til oplevelsen og også til at tackle det ansvar der følger med små

Formidabelt godt indlæg :>D