bevare flere efter hinanden følgende melle~
Fra : Simon Rasch 9640

Dato : 26-01-06 15:01

Når jeg indsætter data fra <textarea> i mysql bevares flere efter hinanden
følgende mellemrum, men når
jeg hiver data ud, forsvinder de og bliver til et enkelt mellemrum.

Findes der en work-around og i givetfald, hvordan gør man ?

Jeg kører med PHP
Datatypen i db er longtext

Mvh
Simon

Fra : Simon Rasch 9640

Dato : 26-01-06 15:55

> [...]
> jeg hiver data ud, forsvinder de og bliver til et enkelt mellemrum.
>
> Findes der en work-around og i givetfald, hvordan gør man ?

Fandt lige ud af at man kan pakke teksten ind i <pre> og </pre>. Dette
udelukker helt behovet for &nbsp;
Hvis der findes alternativer hører jeg gerne om dem.

Simon

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-01-06 17:19

Simon Rasch 9640 skrev:

> [...]

Data er uændrede, men browsere slår altid en stribe blanktegn [1]
sammen til ét mellemrum. Det er både praktisk og upraktisk. Det
betyder f.eks. at man kan opdele sin HTML-fil med linjeskift og
tomme linjer uden at det ses på den færdige side.

> Fandt lige ud af at man kan pakke teksten ind i <pre> og </pre>.

Hvis du laver design ved hjælp af <pre>, er det lidt ulogisk, men
ikke egentligt forkert. Du skal bare huske på at skrifttypen ved
<pre> som regel er anderledes end ved brødtekst.

Hvis du præsenterer 'opstillede' tekstfiler med <pre>, er det
derimod lige nøjagtig hvad det er beregnet til. Her er et
eksempel hvor jeg har vist en tekstfil på den måde fordi den er
formateret til en tekstskærm:

http://bertel.lundhansen.dk/programmer/gsar110.txt

Jeg tror nok at "pre" kommer fra "preformatted".

[1] Blanktegn er mellemrum, tabulering, linjeskift og retur.

--
Bertel

Fra : Simon Rasch 9640

Dato : 27-01-06 00:26

> [...]
> betyder f.eks. at man kan opdele sin HTML-fil med linjeskift og
> tomme linjer uden at det ses på den færdige side.

ja, nemlig ja..

<SNIP> Du skal bare huske på at skrifttypen ved
> <pre> som regel er anderledes end ved brødtekst.

ja det fandt jeg ud af. Jeg fandt også ud af, at jeg bare kunne smide mine
data ind i et textarea (som de oprindeligt også er tastet ind via) så funger
det bare. Det giver også mulighed for at editere direkte istedet for at have
en editeringsside.

godnat herfra...og tak for svar !
Simon