Raid - write 7 Mb/sek??
Fra : Sven

Dato : 26-01-06 21:15

Hej.
En bekendt har et via KT800Pro chipsæt med en PATA og 2 SATA HDere, hvor
SATA-hd'erne kører RAID 0 på den indbyggede controller. Den ene var begyndt
at "klikke", så han downloadede Powermax fra Maxtor, og satte SATA-hd'erne
til (en ad gangen) og lod powermax lave en read test. De fejlede heldigvis
ikke noget, men efter han har sat det sammen igen, så er hans
write-performance HELT i bund. I.flg. SisoftSandra er read 114mb/sek og
write er sølle 7 mb/sek. Diskene sidder som før (de er IKKE byttet om).
Hvad kan der være sket, siden det kun er write-hastigheden der er berørt?
Hvordan kan det rettes? (Helst uden at skulle oprette RAID-arrayet igen, da
alle data så forsvinder)

Sven

Fra : Taba

Dato : 28-01-06 00:37

> [...]
> Hvordan kan det rettes? (Helst uden at skulle oprette RAID-arrayet igen,

Hvis write tallene for de individuelle diske er fine nok, så er det nok en
controller fejl (forudsat kablerne fungerer fint). Man kunne også forestille
sig at det ene skrivehovede på den ene disk var gået i stykker, derfor
klikkelydene. Men igen kommer det an på hvad de individuelle tests siger.

/Taba

Fra : Sven

Dato : 29-01-06 00:26

> [...]
> derfor klikkelydene. Men igen kommer det an på hvad de individuelle tests

I.flg. Maxtors eget testprogram, fejler diskene ingenting. Alt er normalt,
bortset fra skrivehastigheden i RAID efter testen. PowerMax (Maxtors
program) har måske overskrevet et eller andet da det udførte testen, eller
måske da testen blev gennemført fejlfrit?

Sven

Fra : Taba

Dato : 29-01-06 03:44

> [...]
> program) har måske overskrevet et eller andet da det udførte testen, eller
> måske da testen blev gennemført fejlfrit?

Hvis det er tifældet burde programmet have advaret at data kan gå tabt ved
at lave en bestemt test. Man har hørt om diske der pga. firmware og andet
elektronik ikke kunne køre godt i RAID, men da de har kørt fint inden (sådan
har jeg forstået det hvertfald) så er det nok ikke det der er tilfældet
her...

Måske kan det være SATA RAID controllerens driver den er gal med? Eller også
kan bundkortet/RAID controlleren være gået i udu og ikke fungere som den
skal. Der er mange potentielle muligheder, men hvis det på nogen måde er
muligt at finde 2 andre harddiske og sætte dem til på samme måde som de
nuværende er, og det atter viser sig at write performance er i bund, så er
det højst sandsynligt bundkortet/RAID controllere der er synderen (forudsat
driverne virker fint).

/Taba

Fra : Hans Joergensen

Dato : 28-01-06 12:47

Sven wrote:
> Hvordan kan det rettes? (Helst uden at skulle oprette RAID-arrayet igen, da
> alle data så forsvinder)

Det kan vel være det samme... hvis dataene har nogen vigtighed
overhoved er der vel backup af dem.

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Sven

Dato : 29-01-06 00:25

> Det kan vel være det samme... hvis dataene har nogen vigtighed
> overhoved er der vel backup af dem.

Det er der selvfølgelig af de vigtigste, men det forhindrer jo ikke
geninstallering af Windows og samtlige programmer, hvilket koster ca en
weekends arbejde, som måske kunne forhindres ved et lille trick!

Sven