Leder efter nyt bundkort - stille, lavt st~
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 26-01-06 12:16

Hej

Da mit bundkort på familiens PC er stået af, så leder jeg efter et nyt. Jeg
har ikke fulgt med de sidste 6-7 år... ( som tiden dog går ), så jeg har
lidt brug for noget hjælp.

Maskinen bruges til lidt mail server (den kommer til at køre Kubuntu/Linux),
lidt http server, samt som desktop maskine for min kone, primært mail,
tekstbehandling og web. Derudover skal den også helst kunne trække alle
flash spillene på dr's hjemmeside www.dr.dk/oline ...

Hidtil har jeg haft noget jeg tror er en athlon 1000 m. 512 MB ram til det
(en maskine jeg har fået foræret). Det er gået fint. Men, nu kunne jeg godt
tænke mig noget der støjer mindre (gerne passivt kølet) og bruger mindst
mulig strøm. Via er blevet nævnt for mig.

Der må gerne være plads til et AGP grafik kort hvis der ikke er noget
indbygget, samt mindst et ledigt pci slot (til en Firewire kontroller).

Prisen max 2000 inkl. CPU, 1500 hvis der skal bruges speciel ram (håber på
at kunne genbruge de to 256 MB klodser jeg har).

Nogen forslag?

På forhånd tak for hjælpen.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

You may not use the Software in connection with any site that disparages
Microsoft, MSN, MSNBC, Expedia, or their products or services, infringe any
intellectual property or other rights of these parties, violate any state,
federal or international law, or promote racism, hatred or pornography.
- Part of MS Frontpage 2002 EULA

Fra : JK

Dato : 26-01-06 12:33

On Thu, 26 Jan 2006 12:15:49 +0100, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

> [...]
>
>Prisen max 2000 inkl. CPU, 1500 hvis der skal bruges speciel ram (håber på
>at kunne genbruge de to 256 MB klodser jeg har).

Sådan en via epia kan du ikke få for det dobbelte med kabinet og alt.

Det er meget afgørende, om du har ddr ram (i så fald er det vel
pc2100, ret uanvendeligt i dag) eller sdram pc133.

Hvorfor ikke satse på at få foræret en PC igen, og så gøre den mere
lydløs. Det er da en overkommelig opgave. Kvalitetsblæsere koster ca.
125 kr. pr. stk.

Maskiner med P3 ca. 1 GHz foræres ofte væk. De har sdram i sig. De
bruger ikke meget strøm, kun ca. 30 watt for cpu, og at via epia så i
fanless udgave kan komme ned på 7.5 watt er ganske uinteressant, hvis
den er dyr, og strømforsyningen iøvrigt larmer.

mvh

John

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 26-01-06 14:13

JK wrote:

> Sådan en via epia kan du ikke få for det dobbelte med kabinet og alt.

Jeg har kabinet?

Der er da noget på webpriser i den klasse?

> Det er meget afgørende, om du har ddr ram (i så fald er det vel
> pc2100, ret uanvendeligt i dag) eller sdram pc133.

Tjoum. Jeg ved ikke hvad det er, og hvad værre er, jeg ved ikke hvordan man
afgører det.

> Hvorfor ikke satse på at få foræret en PC igen, og så gøre den mere
> lydløs. Det er da en overkommelig opgave. Kvalitetsblæsere koster ca.
> 125 kr. pr. stk.

Jow - men jeg står lidt og har brug for den sådan rimeligt snart. Fruen er
ikke så begejstret for manglen på email, og den slags.

> [...]
> fanless udgave kan komme ned på 7.5 watt er ganske uinteressant, hvis
> den er dyr, og strømforsyningen iøvrigt larmer.

Godt argument, men jeg ser ikke rigtigt nogen muligheder lige i øjeblikket
for at "nasse" mig til en. Selvom folk formentlig smider rigeligt af dem
ud.

Mvh

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Value your freedom, or you will lose it, teaches history. "Don't bother us
with politics," respond those who don't want to learn.

- Free software proponent, Richard M. Stallman

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 27-01-06 00:04

Mads Bondo Dydensborg wrote:
> Godt argument, men jeg ser ikke rigtigt nogen muligheder lige
> i øjeblikket for at "nasse" mig til en. Selvom folk formentlig
> smider rigeligt af dem ud.

Prøv her
http://groups.google.dk/group/dk.marked.privat.edb.intern

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fra : Anders Majland

Dato : 26-01-06 15:44

> Sådan en via epia kan du ikke få for det dobbelte med kabinet og alt.

Det kan vel monteres i det eksisterende kabinet ... Mit forslag vil være et
1200mhz epia af generationen nyere end nehemiah da grafikken der er lidt
kragftigere. Det tror jeg godt kan holdes indenfor budgettet.

Alternativt så et nyt (brugt) mb til den athlon du har og så en bedre blæser
på den.... Jeg har stadig en gammel 1ghz tbird med en silverrado køler på og
den siger ikke voldsomt. Så er du sikker på at det mb'et det er galt med
ville jeg gå den vej og spare de sidste 1500 til senere

/A

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 28-01-06 21:08

Anders Majland wrote:

> Det kan vel monteres i det eksisterende kabinet ... Mit forslag vil være
> et 1200mhz epia af generationen nyere end nehemiah da grafikken der er
> lidt kragftigere. Det tror jeg godt kan holdes indenfor budgettet.

Det lyder rimeligt interessant. Er det f.eks. et EPIA-MII12000 du tænker på?
(Jeg leder efter de her ting på www.edbpriser.dk).

> [...]
> køler på og den siger ikke voldsomt. Så er du sikker på at det mb'et det
> er galt med ville jeg gå den vej og spare de sidste 1500 til senere

Nej, når jeg skriver MB, kunne det ligeså godt være CPUen. Jeg ved ikke
rigtigt om jeg har tiden til at gå videre med fejlsøgning på den del...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

Philosopher's syndrome: mistaking a failure of imagination for an insight
into necessity.
- Daniel Dennett (could also be said of others than philosphers)