Empati - medynk - lyst til at eje
At have gode antenner for andres ulykke, er meget opreklameret.
USA-kristne praler i vor tid meget af, når deres afkom i alder 2 år
udviser empati med noget svagt!
Farisæeren, der takker sin Gud for, at han ikke er som synderne, er
idag humanisten, der takker sin indre domstol for at han ikke er
racist og ikke ufølsom, følelseskold, afstumpet.
Da vi indførte demokrati, var det for at undgå blodig
socialistrevolution som den franske 1789-92. Godsejerne, der havde
ophævet stavnsbåndet udfra kristne (og produktions-forbedrende)
motiver , mærkede den hede ånde i nakken fra de rebelske
vækkelsesbevægelser, hvorom Luther havde sagt "slå dem ned som gale
hunde".
Der er jo oprør i biblens ord om de riges luksusliv, usselt mammon og
almisser til enker og faderløse, hvilket Rousseau, Marx og Proudhon
havde moderniseret til "ejendomsret er tyveri".
Grundtvigianismens, parlamentarismens forkælelse af Bonde-Venstre og
bygningen af kirkefondskirker i de ny storbyers arbejderkvarterer
skete udfra kapitalisternes bestikkelses-projekt om at passivisere
socialismen i tide ved at vise medlidenhed og milde gaver til
underklassens familier, som skulle gøres til en ny middelklasse med
pamper-privilegier - altså del og hersk politik imod de fattige masser
(i stil med brød, skuespil og klientsystemer i det gamle Athen og
Rom). Det virkede - undtagen i Rusland 1917.
Drivkraften medlidenhed kan ikke undervurderes og blev sat på skinner
for den ambitiøse øvre middelklasse som en ny og ALTAFGØRENDE VEJ TIL
RIGDOM, MAGT og ÆRE, så dette svækkelsesprojekt kører friløb .
Ekplosivt skader det os nu ved at indsætte importerede muslimer som
den ny middelklasse.
Empatien er idag ikke den enkle, gode korpsånd som placebo-geniet
Jesus følte, når han ynkedes ved spledalske og andre plagede og hjalp
dem. Den er idag langt mere kompliceret og udspringer også af
kedsomhed og har som broder misundelsen og lysten til at blande sig
nævenyttigt i, alt som ligner undertrykkelse, og som formynderne kun
har en overfladisk forståelse af.
Historikeren Jes Fabricius har netop begået en bog "Grundtvigianismen"
om vor store 1800-tals kirkefars gavn for mange vidt forskellige
bevægelser efter hans død, (og urimeligt og hadsk tager han afstand
fra Peter Nerup Buhls bog om NFSG.)
Han påpeger hvordan nyere højskolebevægelse har omgjort NFSG til
socialist, stort set med sangen om "få har for meget og færre for
lidt" som eneste belæg. Kun een historikere, Henning Tjørnehøj og
Steffen Heiberg, har påpeget, at NFSG i alle sine år i rigsdagen
bekæmpede al socialhjælp incl. til de mest fattige og gamle. Selv dem
der var begge dele skulle søgt dækning hos generøse storbønder og
hattedamer - aldrig måtte staten spilde skattepenge på at mindske
motiv til selvhjulpenhed. Det bismarckske socialvæsen, som Estrup
kopierede. havde ingen støtte af den danske kirkefar der var helt på
linie med Nietzsche (og som Fabricius påpeger, er Tjørnehøj den
eneste, der har nævnt denne væsentlige, men politisk ukorrekte
sandhed.)
! Medlidenhed er rettens dyd, og ingen bortset fra
tyrannerne anvender den grusommere. William Shakespeare
Medlidenhed? Elendighedens gadefejer. George Bernard Shaw
Medlidenhedens forgyldte skede dækker over misundelsens dolk,
Friedrich Nietsche
Når man har fået noget, har man fået giverens magt at føle. Nietzsche
Når en tibetansk bjergged har fået en torn i foden, er det ikke et
dansk problem. " Mogens Glistrup.
Slem egenskab ved medlidenhed. Medlidenheden har tit ledsager en
særegen uforskammethed: thi da den for enhver pris vil hjælpe, er den
hverken i forlegenhed med helbredelsesmidlerne eller med sygdommens
beskaffenhed og årsag, men kvaksalvererer modig løs på sin patients
sundhed og gode navn. Nietzsche
Demokratiets ondeste led er dem, der sidder i vores
revalideringscentre. De gør skade for de socialt handicappede.
Glistrup
Medlidenhed er den syges næstekærlighed. George Bernard
Shaw
I kærligheden er medlidenheden den blideste form for foragt.
Jean Bernard-Luc
Det, vi sætter pris på hos vores venner, er ikke så meget deres evne
til at more os som vores til at more dem. Evelyn Waugh
Når man samler en sultende hund op og gør den mæt, så bider den dig
ikke. Det er den grundlæggende forskel mellem hunden og mennesket.
Mark Twain
Tyranniet begynder ganske diskret med ryddede skriveborde.
Harold Pinter
Taknemmelighed er den fattige mands betaling.
Engelsk ordsprog
Når man ynker, føler man, at man har ret til at se ned på - behøver
ikke frygte genstanden for medynken.Nietzsche
Uden en eneste undtagelse har fattigdom og elendighed
altid øget i takt med mængden af kritikløs velgørenhed" Thomas
Malthus 1793
|