Nu er der udlovet dusører for bladtegneres~
Fra : Poul Nielsen

Dato : 01-12-05 23:43

Det begyndte som en protestdemonstration for snart to uger siden med nogle
tusinde deltagere i Pakistans hovedstad Islamabad. Men det er endt i
vidtrækkende dødstrusler mod de danske tegnere bag Jyllands-Postens
karikaturer af profeten Muhammed.

Og nu er der udlovet en dusør svarende til 50.000 kroner til den eller dem,
der kan forvandle truslerne til virkelighed, skriver Berlingske Tidende.

Ifølge den danske ambassadør i Islamabad, Bent Wigotski, er den kontante
belønning for at dræbe tegnerne - der i truslen bliver omtalt som
"tegneren" - stillet i udsigt af det religiøse parti Jamaat-e-Islami og dets
ungdomsorganisation, der også har krævet Danmarks ambassadør ud af landet.

Myndighederne orienteret
Danmark har straks orienteret de pakistanske myndigheder om dusøren og
dødstruslerne fra partiet, der er nationalistisk og fundamentalistisk.

Partiet har siden demonstrationen fået budskabet spredt gennem medier og
diverse løbesedler. På trods af mere end hundrede hidsige protestmails fra
overalt i den muslimske verden, har Bent Wigotski overhovedet ingen
overvejelser om at forlade Pakistan.

- Men situationen er selvfølgelig alvorlig, siger den danske ambassadør. En
ting er, at det kan gå ud over de danske tegnere - men hvis de nu ikke kan
finde frem til dem, kan de jo i stedet finde en stedfortræder.

Advarer danske besøgende
Hvilket kan være hvem som helst, og derfor advarer den danske ambassade i
Pakistan også via Udenrigsministeriets rejsevejledning alle kommende
besøgende fra Danmark mod den forøgede trussel med direkte henvisning til
tegningerne i Jyllands-Posten - der "af mange muslimer anses for krænkende
og blasfemiske", som det formuleres på Udenrigsministeriets hjemmeside.

-Tegningerne er blevet omtalt i pakistansk presse og har fremkaldt protester
samt dødstrusler mod tegnerne, hedder det i rejsevejledningen.
Udenrigsministeriet har efter indberetning fra den danske ambassade i
Pakistan orienteret "de kompetente myndigheder" om sagen, der betragtes som
alvorlig.

Den pakistanske ambassadør i Danmark, Javed Qureshi, tager kraftigt afstand
fra dødstruslen.

- Ingen regering i Pakistan vil nogensinde støtte sådan noget - jeg er
sikker på, at den siddende regering vil gøre noget ved sagen. Jeg kan ikke
forestille mig andet, end at en sådan dusør er i strid med pakistansk lov,
som han siger.

Fra : andropov

Dato : 02-12-05 00:38

On Thu, 1 Dec 2005 23:43:24 +0100, "Poul Nielsen" <555@get2net.dk>
wrote:

> [...]

>ungdomsorganisation, der også har krævet Danmarks ambassadør ud af landet.

Muhammed er tilsyneladende blevet tegnet flere gange i muslimske lande
så den med at Muhammed ikke må tegnes respekteres ikke en gang i deres
egne lande.
Muslimer bliver nok ikke just mere populære hvis islamister begynder
at skyde muhammedtegnere.

> [...]
>forestille mig andet, end at en sådan dusør er i strid med pakistansk lov,

Det må tiden vise om de gør noget ved det.

Fra : Per Hagemann

Dato : 02-12-05 11:15

"andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> egne lande.
> Muslimer bliver nok ikke just mere populære hvis islamister begynder

På forsiden af Johannes Østrups bog: Profeten Muhamed er også en tegning af
Muhamed flyvende på ryggen af sin bevingede hest.

Det er ikke overtrædelse af afbildningsforbudet som udløser dødsdommen. Det
er forhånelsen af Muhamed som har fået Mavdudis parti Jamat-al-Islamija til
at udlove dusøren.

I Glistrups 1994-bog forklares krænkelsens virkning:

citat start

Som professor Jes P. Asmussen udtrykker det i sin bog Islam (Politikens
Forlag, 2. udg. 1989):
»Muslimer kan finde sig i angreb på Allah - der findes ateister og
ateistiske publikationer og rationalistiske selskaber; men foragt for
Muhammed
vil selv i samfundets mest liberale dele fremkalde en fanatisme af glødende
intensitet.« Det er Sir Muhammed Igbal's ord. Han, der i »Evighedens bog«
fra 1932 ligeud sagde: »Du kan fornægte Gud, men ikke Profeten!« Og det er
sande ord, som vesterlændingene alt for ofte negligerer eller ikke fuldt ud
fatter.
Muslimerne har et begreb, der hedder isma og betegner Profetens fuldstændige
frihed for alle moralske fejl. Hvordan kunne han ellers være de troendes
sædelige
forbillede og autoritet? »Han måtte være syndfri, for ellers ville Gud have
gjort synden til pligt,« skrev en ægyptisk muslim i 1800-tallet. »Hvis du
ikke havde været«,
hedder det i den religiøse overlevering, »så havde jeg ikke skabt
himlene.« Det er store ord, men i en from muslims øjne ikke for store.
Profetens navn og rygte er
af en sådan art, at intet kan kompromittere ham«.
I Islamteologien den dag i dag er det derfor en (døds)synd at komme med
nogetsomhelst tilføjende eller korrigerende rettelse til, hvad der stammer
fra Muhamed.

citat slut

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-05 20:12

Per Hagemann <perhag@tdcadsl.dk> wrote:

> I Islamteologien den dag i dag er det derfor en (døds)synd at komme med
> nogetsomhelst tilføjende eller korrigerende rettelse til, hvad der stammer
> fra Muhamed.

Så bør man da sætte De sataniske Vers tilbage i Koranen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Hagemann

Dato : 02-12-05 22:38

> Så bør man da sætte De sataniske Vers tilbage i Koranen.

Det er underforstået at det var den sandhed man formelt var nået frem til
dengang porten til nytolkninger blev lukket for 1000 år siden. Her det
komplette citerede afsnit, som jeg kom til at skære midt over:

"I Islamteologien den dag i dag er det derfor en (døds)synd at komme med
nogetsomhelst tilføjende eller korrigerende rettelse til, hvad der stammer
fra Muhamed.
Også det, vi ville kalde (historie)videnskabelig kildekritik, er udelukket."

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-12-05 09:27

"Poul Nielsen" <555@get2net.dk> wrote in message
> [...]

> Udenrigsministeriet har efter indberetning fra den danske ambassade i
> Pakistan orienteret "de kompetente myndigheder" om sagen, der betragtes

Men islam er fuldstændig som alle andre religioner, iflg nogle velmenere her
i gruppen, de kan nok berolige os: det er intet at være nervøs for.

Mon ikke vores eksperter der, som forsikrer at "jihad" kun betyder åndelige
sysler, kan træde ind og retlede disse pakistanske muslimer, som helt har
misforstået islam? Hvorfor misforstår så mange muslimer islam? det er jo
tragisk.

Fra : Knud Larsen

Dato : 02-12-05 10:20

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message

> [...]

> åndelige sysler, kan træde ind og retlede disse pakistanske muslimer, som
> helt har misforstået islam? Hvorfor misforstår så mange muslimer islam?

Lad os forestille os at DR2 havde et program hvor der med store bogstaver i
blod stod: "Dræb muslimerne", - utænkeligt? Naturligvis er det det, men selv
om nogle kristne protesterer over nedenstående, - og over at bandet skåler
på pavens død, - så er der dog fandens til forskel på hvordan hele verden
ville være i oprør hvis teksten var om muslimer. For at nævne det for
500ende gang: der ER kæmpeforskel på religionerne.

""Dræb de kristne". Med rød maling løbende som blod ned fra store bogstaver
på en væg står denne opfordring tydeligt på tv-skærmen, når Danmarks Radio
sender sit dokumentarprogram om heavy metal-bandet "Stormslag".

Ordene risikerer at give Danmarks Radio en retssag på halsen for brud på
straffelovens racismeparagraf, som også siger, at man ikke må nedværdige
menneskers tro.
Det skriver Kristeligt Dagblad.

I går protesterede både den katolske kirke i Danmark og landets største
seerorganisation, KLF, Kirke & Medier, direkte til DR's generaldirektør
Kenneth Plummer og opfordrede ham til at gribe ind.

Samtidig vurderer juraeksperter over for Kristeligt Dagblad, at programmet
er en overtrædelse af straffeloven.

Alligevel fastholder Danmarks Radio, at anden episode af i alt seks om
"Stormslag" bliver sendt på DR2 i aften."

Ja, er det ikke vidunderligt, man har kun sølle 40 minutter til at debattere
vigtige samfundsemner på programmet "Debatten", for man skal videre med en
stribe lange udsendelser om "Stormslag".

Fra : Per Rønne

Dato : 02-12-05 20:12

> [...]

> misforstået islam? Hvorfor misforstår så mange muslimer islam? det er jo

Ja, selv Muhamed, islams skaber, har jo åbenbart misforstået »jihad«
.
--
Per Erik Rønne

Fra : Vidal

Dato : 02-12-05 22:58

Poul Nielsen wrote:

> Men det er endt i
> vidtrækkende dødstrusler mod de danske tegnere bag Jyllands-Postens
> karikaturer af profeten Muhammed.

Hvor er de billeder, jeg har ledt efter dem på
Jylland-Postens webside. Er der nogen, der ved
hvor de kan findes?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 03-12-05 20:00

> [...]
> forestille mig andet, end at en sådan dusør er i strid med pakistansk lov,

Det ville klæde fætrene at donere de 50.000 til jordskældsofrene i deres
eget land.