Øget beføjelser til magten ( terrorpakken ~
Fra : thomas jensen

Dato : 21-11-05 12:12

Er det bare mig eller er der ingen som er lidt skeptiske over at give
flere beføjelser til magten...

Vi snakker jo om at nogle i regeringen laver "kørsler" på individer for at
svække dem
politisk ( tænker her på Kjær's karaktermord ). Der findes altså mennesker
som er
villige til at bruge regeringsapparatet til personlig gevinst...

Mvh
Thomas Jensen
-*Naiv autoritetstro OFF*

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-11-05 13:02

"thomas jensen" <thomas_jensen@ofir.dk> on mandag 21. november 2005 at
12:11 +0100 wrote:
>Er det bare mig eller er der ingen som er lidt skeptiske over at give
>flere beføjelser til magten...

Det er der ganske mange der er, også langt ind i Venstres rækker.
Det er netop den øgede overvågning der er problematisk for venstre-folkene
- og for en hel del af os andre.
Der er grundlæggende noget ubehageligt ved al denne trang til registrering
af personers gøren og laden. Og her taler jeg ikke om overvågning i
forbindelse med eksempelvis fodboldkampe eller musikfestivaler, hvor der
kan være en konkret fare.
Argumentet om, at hvis man ellers holder loven og i øvrigt opfører sig
ordentligt(og dermed ikke har noget at skjule), så er denne overvågning
uden betydning, er ikke holdbart.
Magt- og overvågningsbeføjelser kan altid misbruges og bliver det ofte -
dit eget eksempel med Kjær-sagen taler for sig selv.
Dertil kommer at det bliver komplet umuligt at føre demokratisk kontrol
med overvågningen. Det vil med andre ord sige at vi ikke har en jordisk
chance for at vide hvad der overvåges og hvad der registreres. dertil
kommer at vi har endnu mindre mulighed for at vide hvordan disse
oplysninger bruges senere hen.
Overvågning er et skråplan.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Leo

Dato : 21-11-05 15:34

> Er det bare mig eller er der ingen som er lidt skeptiske over at give
> flere beføjelser til magten...

Jeg synes den nye terrorpakke er dybt dybt problematisk - for nu at tale i
diplomatiets tunge.
det er rystende, at ellers - på trods af alle politiske uenigheder - normalt
ganske begavede politikere kan foreslå den slags juks.
Men terror er det store mantra - og alle kan jo nok forstå, at den slags
skal bekæmpes med alle midler.
Det ender med et politisk oprør, hvis ikke de besinder sig - tænk at man som
borger skal finde sig i overvågning eller rettere sindelagskontrol af værste
skuffe - ikke på vilkår.

Fra : GB

Dato : 22-11-05 03:38

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in

> Men terror er det store mantra - og alle kan jo nok forstå, at den
> slags skal bekæmpes med alle midler.

Det mener du måske ikke, at det skal?

Situationen er historisk set helt ny, så man bliver jo nødt til at gøre
noget - nånej, det mener du jo ikke...

GB

Fra : Leo

Dato : 22-11-05 07:24

> Det mener du måske ikke, at det skal?

Nej, det mener jeg faktisk ikke, at det skal. - og ja, jeg ved godt at den
bemærkning vil blive fordrejet og brugt imod mig!
Men - sagen er, at alt mellem himmel og jord (alt efter hvad man nu
"tilfældigvis" ønsker at bekæmpe) bliver kaldt terror. Desuden er det
rimeligt at forvente ebn balance mellem midler og mål.
Naturligvis kan alt undgås - trafikdrab fx - vi kan blot sætte en mand til
at gå foran alle biler med et rødt flag i hånden. Så ville vi også få bugt
med arbejdsløsheden.

Men det er fx ikke rimeligt, at tilfældige ansatte i etaten kan overvåge
samtlige borgeres boglån på bibliotekerne. Hovsa - her er en, der
interesserer sig lidt rigeligt for både politik og kemi - det er nok en
terrorist in spe - vips har du en anmærkning - og vips kan du ikke få
ansættelse i embeder, der kræver clearing fra PET. men du aner ikke, hvad
der er sket, for du skal ikke vide det - men du er bare lige pludselig ikke
"god nok".
Jeg husker mine onkler, der sejlede som sømænd i sin tid - der stod vagter
ved kajen, når skibet lagde til i USA - for tænk hvis disse røde lejesvende
ville foranstalte revolution i landet.

Fra : GB

Dato : 22-11-05 08:13

> Nej, det mener jeg faktisk ikke, at det skal. - og ja, jeg ved godt at
> den bemærkning vil blive fordrejet og brugt imod mig!

Jamen, så skriv da, hvad du mener?

> [...]
> ikke få ansættelse i embeder, der kræver clearing fra PET. men du aner
> ikke, hvad der er sket, for du skal ikke vide det - men du er bare

De fleste søger deres informationer på nettet i dag.

> Jeg husker mine onkler, der sejlede som sømænd i sin tid - der stod
> vagter ved kajen, når skibet lagde til i USA - for tænk hvis disse
> røde lejesvende ville foranstalte revolution i landet.

Sejlede dine onkler da under russisk flag?

Det KUNNE jo også være fordi man var træt af kreative immigranter?

GB

Fra : Leo

Dato : 22-11-05 14:13

> Sejlede dine onkler da under russisk flag?
Nej, de var bare så formastelige at være kommunister - og derfor ikke
ønskede i USA, naturligvis ikke permanent, men sandelig heller ike som
gæster på landlov.

Men problemet er, at vi alle skal være med på at bekæmpe terrorisme - derfor
skal vi have indskrænket vores frihedsrettigheder - men samtidig er der
ingen, der kan komme med en definition på, hvad terrorisme dækker over.
Vi kan tage hele diskussionen herinde som eksempel.
Nogle vil mene, at alle - for nu at bruge jargonen - de "muhammedanervenlige
hallalhippier" udøver landsforrædderi - altså bør de overvåges og
registreres - og formentlig forbydes arbejde inden for det offentlige, hvis
de kan få administrativ indflydelse på behandling af sager, der berører
noget "flerkulturelt". På den anden side, er der de fascistiske
racehygiejnikere, der er ved at starte en kulturkrig - altså bør de
overvåges og registreres - og formentlig forbydes arbejde inden for det
offentlige, hvis de kan få administrativ indflydelse på behandling af sager,
der berører noget "flerkulturelt". Altså alt afhængig af synsvinkel. Hvem
skal definere, hvad der er terror og hvad der er frihedskamp? Kina? USA?

Og så skriver du, at de fleste søger deres information på nettet. Men al
aktivitet på nettet skal jo også registreres og gemmes. Og problemet er, at
dette ikke handler om informationssøgning - det handler også om at
registrere fx lån af skrifter på biblioteket.
Alle tror, at dette her kun handler om at jagte fx islamistiske
terrorister - men det går jo på afvigende mønstre inden for alt.
Og - der er ingen pligt til at informere "ofrene", der er ingen pligt til at
få domstolsgodkendelse - det sker helt per administrativ vurdering - dvs.
at i princippet kan politifolk eller andre med adgang registrere borgere med
særlig interesse i pelargoniedyrkning - den dag det så bliver interessant at
jagte den særlige gruppe, så har man gode kort på hånden.
Skulle der så en dag sidde en embedsmand og finde ud af, at et elelr andet
"væsen" har fået dig registreret, så er det, at det kan blve svært at få
adgang til betroede stillinger - eller for den sags skyld få dansk
statsborgerskab. Men du får ikke at vide hvorfor - du får bare at vide at
det ikke kan lade sig gøre, evt. med henvisning til landets sikkerhed.
Forestil dig så, at du gerne vil på ferie i USA - og at de dér får at vide,
at du altså har en anmærkning i det danske register. Så er det slut med
drømmen om at spise en hot dog med relish og udsigt til Det Hvide Hus.
Vi skal ikke kun tænke lovgivning i forhold til dagens trusler - ingen
djævel kan vide, hvad der sker om ti år - tænk hvis myndighederne havde haft
de midler til registrering og overvågning, der lægges op til her, for bare
få år siden - McCarthy, den kolde krig, Berufsverbot etc.
Og så kommer idioterne - jamen, jeg har da ikke noget at skjule, de må gerne
registrere mig. Det er for naivt ikke at regne med misbrug.

Fra : Zeki

Dato : 22-11-05 14:24

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

(snip)

Tak for et fornuftigt og velovervejet indlæg.

Mvh
Zeki

Fra : Leo

Dato : 22-11-05 14:23

Jeg siger "mange tak".

Fra : GB

Dato : 22-11-05 15:28

> Nej, de var bare så formastelige at være kommunister - og derfor ikke
> ønskede i USA, naturligvis ikke permanent, men sandelig heller ike som
> gæster på landlov.

Det kan jeg da godt forstå. Intet mærkværdigt ved det.

GB

Fra : Leo

Dato : 22-11-05 17:56

Det forstår jeg godt, at du forstår!

Fra : Egon Stich

Dato : 22-11-05 15:56

> [...]
gerne
> registrere mig. Det er for naivt ikke at regne med misbrug.

Det er jo mærkværdigt, at "man" ikke vil lære noget af historien.
Under besættelsen forlangte tyskerne 60 navngivne kommunister arresteret.
Men "heldigvis" havde myndighederne da et kartotek, så man kunne give
tyskerne 300 stk..!!
Forøvrigt efter en rekordhurtig, lidt over een time, behandling og
vedtagelse ag en grundlovsstridig lov, i begge kamre.

Den gang var det kommunisterne.
I morgen, sikkert "jer".

MVH
Egon

Fra : N/A

Dato : 22-11-05 11:58

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 22-11-05 08:22

GB <nospam@nospam.invalid> on tirsdag 22. november 2005 at 8:12 +0100
wrote:
>De fleste søger deres informationer på nettet i dag.

Tjaaa, bibliotekerne klager da såvidt jeg ved ikke over mangel på "kunder".
Men det er jo heller ikke pointen. Det er derimod den ulyksalige trang til
at ville registrere alt og alle, som jeg synes der er lagt op til. Når
først vi begynder at begrænse borgernes frihedsrettigheder, så har
skiderrikkerne jo vundet. Og den tnake er næsten ikke til at holde ud.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : thomas jensen

Dato : 22-11-05 11:58

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> først vi begynder at begrænse borgernes frihedsrettigheder, så har
> skiderrikkerne jo vundet. Og den tnake er næsten ikke til at holde ud.

Det er noget lort...
.... håber at nogen tæt på magten planter nogle frø, som kan spire
ud i netværket....

Mvh
Thomas Jensen