beregn månedentlig rente fra årlig?
Fra : ask

Dato : 18-01-06 22:27

Hej

Måske et dumt spørgsmål, men hvordan beregner man den månedentlige
rente når man kun har aftalt den årlige? Jeg har to private lån, et
på 4% pa. og et på 3% pa., men jeg skal vide hvad det svarer til pr.
måned. Og jeg kan ikke rigtig finde det på nettet :(

Takker
Ask

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 18-01-06 22:41

ask wrote:
> [...]
> på 4% pa. og et på 3% pa., men jeg skal vide hvad det svarer til pr.
> måned. Og jeg kan ikke rigtig finde det på nettet :(

Man tilskriver en rente på r ved at gange med 1+r.
Tilskrives den månedlige rente r 12 gange svarer det
til at tilskrive den årlige rente R en gang.
Det vil sige

12
(1+r) = 1 + R

eller _____
12 /
r = - / 1+R - 1
\/

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Knud Nielsen

Dato : 18-01-06 23:42

"Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse
> [...]

ask forstår ikke matematik:

hvis den årlige rente er 4% så er den månedlige rente 4 div med 12 mdr =
0,333333333333 %

vh Knud

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-01-06 00:30

Knud Nielsen wrote:
> "Jens Axel Søgaard" <usenet@soegaard.net> skrev i en meddelelse

> ask forstår ikke matematik:
>
> hvis den årlige rente er 4% så er den månedlige rente 4 div med 12 mdr =
> 0,333333333333 %

Du får ikke renter af renter med på den måde.

r = (tolvte rod af 1.04) minus 1
= 0.0032737397821989145
= 0.32737397821989145 %

--
Jens Axel Søgaard

Fra : ask

Dato : 19-01-06 01:17

Tak, det gir fint mening, lige hvad jeg ledte efter.

(nu mangler jeg bare en lommeregner med funktionerne, eller at få
excel til at makke ret)

takker :)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 19-01-06 01:27

ask wrote:
> Tak, det gir fint mening, lige hvad jeg ledte efter.
>
> (nu mangler jeg bare en lommeregner med funktionerne, eller at få
> excel til at makke ret)

tolvte-rod af 1.4 = 1.4^(1/12)

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Poul Christensen

Dato : 19-01-06 18:55

Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote in news:43cedcaf$0$38644
$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> tolvte-rod af 1.4 = 1.4^(1/12)

Hm .....er det ikke tolvte-rod af 1.04 = 1.04^(1/12)

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 20-01-06 14:55

Poul Christensen wrote:
> Jens Axel Søgaard <usenet@soegaard.net> wrote in news:43cedcaf$0$38644

> Hm .....er det ikke tolvte-rod af 1.04 = 1.04^(1/12)

Nu spurgte han jo bare om, hvordan man regnede en
tolvte ud

--
Jens Axel Søgaard

Fra : ask

Dato : 19-01-06 09:35

super-tak :)

så kan jeg vidst ikke forlange mere...

Fra : ask

Dato : 20-01-06 10:45

Det har du nok ret i ;) godt set - ellers er det jo 40%