/ Forside / Karriere / Penge / Andet penge / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet penge
#NavnPoint
Nordsted1 3802
ans 3266
Bille1948 3022
refi 2235
dova 2160
alka 1580
o.v.n. 1270
katekismus 1260
transor 1235
10  jakjoe 1088
Beskatning ved salg af ejendom?
Fra : jodle


Dato : 04-01-06 19:29

Hej -NG!

Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af overskuddet,
hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?
Og i tilfælde af, hvad er pct.?

MVH
Peter



 
 
nvm (04-01-2006)
Kommentar
Fra : nvm


Dato : 04-01-06 19:45

> Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af overskuddet,
> hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?

Ja, skattefriheden er egentlig en undtagelse for den bolig men selv har
beboet, hvis grunden er mindre en 1400kvm og ikke kan/må udstykkes uden
væsentligt værditab.

> Og i tilfælde af, hvad er pct.?
>
Avancen opgjort efter ejendomsavancebeskatningsloven er kapitalindkomst.

jodle (04-01-2006)
Kommentar
Fra : jodle


Dato : 04-01-06 19:54


"> Ja, skattefriheden er egentlig en undtagelse for den bolig men selv har
> beboet, hvis grunden er mindre en 1400kvm og ikke kan/må udstykkes uden
> væsentligt værditab.
>
>> Og i tilfælde af, hvad er pct.?
>>
> Avancen opgjort efter ejendomsavancebeskatningsloven er kapitalindkomst.

Hvis jeg så har forstået dig ret, så skal fortjenesten altså oven i min
indkomst og beskattes derefter?




nvm (04-01-2006)
Kommentar
Fra : nvm


Dato : 04-01-06 20:14

>
> Hvis jeg så har forstået dig ret, så skal fortjenesten altså oven i min
> indkomst og beskattes derefter?
>
Ja, beregningsmæssigt beskattes avancen ligesom renteindtægter, jf.
Personskatteloven.

Lars Knudsen (04-01-2006)
Kommentar
Fra : Lars Knudsen


Dato : 04-01-06 20:51

On Wed, 4 Jan 2006 19:28:44 +0100, "jodle" <zenxo@yahoo.dk> wrote:

>Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af overskuddet,
>hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?
>Og i tilfælde af, hvad er pct.?

Hvad er det for ejendom?

Vi solgte en ejendom beliggende i landzone, og der kom beskatning ikke
på tale da der ikke kan udstykkes.

** Lars


jones_net (05-01-2006)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 05-01-06 09:56

"jodle" <zenxo@yahoo.dk> wrote in message
news:c3ba9$43bc13de$3e3d8639$694@news.arrownet.dk...
> Hej -NG!
>
> Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af overskuddet,
> hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?

Ja, som andre skrive er det ejendomsavance.
Der er dog mulighed for at slippe, hvis bygningerne på grunden ligger, så en
udstykning umuliggøres, eller medfører en betydelig forringelse af den
eksisternde ejendom. Jeg har et brev fra kommunen til at ligge, hvori der
står, at jeg ikke skal beskattes, selvom jeg har en grund på 3000 kvm. Det
fik jeg kommunen til at lave i forbindelse med at jeg købte huset.
Desuden kan du trække stigningen i den offentlige vurdering fra, og de penge
du har brugt på forbedringer såsom nyt køkken, bad, tag og vinduer, inden
beskatningen sker.

/J
ikke jurist, men med en grund over 1400 kvm.



Peder Porse (05-01-2006)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 05-01-06 16:55

jones_net wrote:
> "jodle" <zenxo@yahoo.dk> wrote in message
> news:c3ba9$43bc13de$3e3d8639$694@news.arrownet.dk...
>
>>Hej -NG!
>>
>>Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af overskuddet,
>>hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?
>
>
> Ja, som andre skrive er det ejendomsavance.
> Der er dog mulighed for at slippe, hvis bygningerne på grunden ligger, så en
> udstykning umuliggøres, eller medfører en betydelig forringelse af den
> eksisternde ejendom. Jeg har et brev fra kommunen til at ligge, hvori der
> står, at jeg ikke skal beskattes, selvom jeg har en grund på 3000 kvm. Det
> fik jeg kommunen til at lave i forbindelse med at jeg købte huset.

Det er ikke sikkert den udtalelse er nok til at fritage dig. Det er
situationen på salgstidspunktet, der er afgørende. Det er § 8 stk. 1 nr
2 om offentlig myndigheds bestemmelse, der hindrer udstykning, der er
aktuel, og det er ligningsmyndigheden, der beslutter om man stadig anser
den pågældende erklæring for tilstrækkeligt grundlag for ikke at beskatte.

> Desuden kan du trække stigningen i den offentlige vurdering fra,

Vil du ikke lige fortælle, hvor i ejendomsdavancebeskatningsloven det står?

og de penge
> du har brugt på forbedringer såsom nyt køkken, bad, tag og vinduer, inden
> beskatningen sker.
>
> /J
> ikke jurist, men med en grund over 1400 kvm.
>
>

jones_net (06-01-2006)
Kommentar
Fra : jones_net


Dato : 06-01-06 11:11

"Peder Porse" <ppSLETDETTE@pederporse.dk> wrote in message
news:43bd414b$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> jones_net wrote:
>> "jodle" <zenxo@yahoo.dk> wrote in message
>> news:c3ba9$43bc13de$3e3d8639$694@news.arrownet.dk...
>>
>>>Hej -NG!
>>>
>>>Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af
>>>overskuddet, hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?
>>
>>
>> Ja, som andre skrive er det ejendomsavance.
>> Der er dog mulighed for at slippe, hvis bygningerne på grunden ligger, så
>> en udstykning umuliggøres, eller medfører en betydelig forringelse af den
>> eksisternde ejendom. Jeg har et brev fra kommunen til at ligge, hvori der
>> står, at jeg ikke skal beskattes, selvom jeg har en grund på 3000 kvm.
>> Det fik jeg kommunen til at lave i forbindelse med at jeg købte huset.
>
> Det er ikke sikkert den udtalelse er nok til at fritage dig. Det er
> situationen på salgstidspunktet, der er afgørende. Det er § 8 stk. 1 nr 2
> om offentlig myndigheds bestemmelse, der hindrer udstykning, der er
> aktuel, og det er ligningsmyndigheden, der beslutter om man stadig anser
> den pågældende erklæring for tilstrækkeligt grundlag for ikke at beskatte.

Jeg kan ikke huske brevet ordret (1½ år siden), men derr står noget med, at
kommunen ikke mener grunden kan udstykkes i forbindelse med salg i
fremtiden.

>> Desuden kan du trække stigningen i den offentlige vurdering fra,
>
> Vil du ikke lige fortælle, hvor i ejendomsdavancebeskatningsloven det
> står?

Det kan jeg ikke, men det er hvad vi fik at vide af advokat i forbindelse
med køb af grunden.

> og de penge
>> du har brugt på forbedringer såsom nyt køkken, bad, tag og vinduer, inden
>> beskatningen sker.
>>
>> /J
>> ikke jurist, men med en grund over 1400 kvm.

Jeg er ikke jurist, og derfor kan jeg kun fortælle videre, hvad jeg fik at
vide dengang.
Jeg skriver jeg ikke er jurist, så spørgeren selv kan finde de helt rigtige
oplysninger, men det er lettere at finde oplysninger, hvis man ved, hvad men
leder efter

/J



Peder Porse (07-01-2006)
Kommentar
Fra : Peder Porse


Dato : 07-01-06 14:50

jones_net wrote:
> "Peder Porse" <ppSLETDETTE@pederporse.dk> wrote in message
> news:43bd414b$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
>>jones_net wrote:
>>
>>>"jodle" <zenxo@yahoo.dk> wrote in message
>>>news:c3ba9$43bc13de$3e3d8639$694@news.arrownet.dk...
>>>
>>>
>>>>Hej -NG!
>>>>
>>>>Er det sandt at man ved salg af sin ejendom skal beskattes af
>>>>overskuddet, hvis størrelsen på grunden overstiger 1400kvm?
>>>
>>>
>>>Ja, som andre skrive er det ejendomsavance.
>>>Der er dog mulighed for at slippe, hvis bygningerne på grunden ligger, så
>>>en udstykning umuliggøres, eller medfører en betydelig forringelse af den
>>>eksisternde ejendom. Jeg har et brev fra kommunen til at ligge, hvori der
>>>står, at jeg ikke skal beskattes, selvom jeg har en grund på 3000 kvm.
>>>Det fik jeg kommunen til at lave i forbindelse med at jeg købte huset.
>>
>>Det er ikke sikkert den udtalelse er nok til at fritage dig. Det er
>>situationen på salgstidspunktet, der er afgørende. Det er § 8 stk. 1 nr 2
>>om offentlig myndigheds bestemmelse, der hindrer udstykning, der er
>>aktuel, og det er ligningsmyndigheden, der beslutter om man stadig anser
>>den pågældende erklæring for tilstrækkeligt grundlag for ikke at beskatte.
>
>
> Jeg kan ikke huske brevet ordret (1½ år siden), men derr står noget med, at
> kommunen ikke mener grunden kan udstykkes i forbindelse med salg i
> fremtiden.

Det er muligt ligningsmyndigheden vil have en ny erklæring om
situationen på salgstidspunktet..planforholdene kan være ændrede o.m.a.
>
>
>>>Desuden kan du trække stigningen i den offentlige vurdering fra,
>>
>>Vil du ikke lige fortælle, hvor i ejendomsdavancebeskatningsloven det
>>står?
>
>
> Det kan jeg ikke, men det er hvad vi fik at vide af advokat i forbindelse
> med køb af grunden.
>

Har han skrevet det til jer? Det gir ham da vist et problem....
>
>>og de penge
>>
>>>du har brugt på forbedringer såsom nyt køkken, bad, tag og vinduer, inden
>>>beskatningen sker.
>>>
>>>/J
>>>ikke jurist, men med en grund over 1400 kvm.
>
>
> Jeg er ikke jurist, og derfor kan jeg kun fortælle videre, hvad jeg fik at
> vide dengang.
> Jeg skriver jeg ikke er jurist, så spørgeren selv kan finde de helt rigtige
> oplysninger, men det er lettere at finde oplysninger, hvis man ved, hvad men
> leder efter
>
> /J
>
>

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408195
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste