Kopimusik?
Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 01:24

Jeg kom til at gennemlytte albummet "90125" med Yes, og i skæring 4:
"Changes" var der pludselig noget der lød ret bekendt.
Efter en lang intro, skifter nummeret over i en figur på guitar (1:17
henne), som for mig at høre var helt identisk med Police's "Message In
A Bottle".

Er der andre der kender tilsvarende eksempler på "kopier" af figurer
eller riffs?

/Alex

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-12-05 01:35

On Thu, 29 Dec 2005 01:24:24 +0100, Alex Linaa wrote:

> Er der andre der kender tilsvarende eksempler på "kopier" af figurer
> eller riffs?

Bandet "Download" (med cEvin Key[1] fra Skinny Puppy) har lavet et nummer
hvor der pludselig kommer hoved-"riffet" fra 2 Unlimiteds "No Limit". Jeg
kan ikke huske hvad nummeret hed eller hvilken plade det kommer fra for jeg
sidder lidt pt. hos mine forældre og har ikke adgang til "samlingen".

[1] http://www.subconsciousstudios.com/

Fra : Jan Pedersen

Dato : 29-12-05 02:12

"Thomas Jespersen" <jespersen.thomas@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
jeg
> sidder lidt pt. hos mine forældre og har ikke adgang til "samlingen".

Må man ikke kopiere dele af et værk frit ? For så bliver det sku svært...der
er kun 12 tonearter i dur og det samme i mol. Det er begrænset hvor mange
kombinationsmuligheder der er jo :) En større begrænsning er musikernes
kultur og genresmag. At man genbruger et guitarriff er vel ok ? Selvfølgelig
taler jeg ikke om kopiering i form af sampling, men genbrug af noderne :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-12-05 04:48

Den 29-12-05 02.11 skrev Jan Pedersen følgende:

> Selvfølgelig
> taler jeg ikke om kopiering i form af sampling, men genbrug af noderne :)

Genbrug af noderne er ikke et problem. Bruger man dem i samme rækkefølge
som andre, kan det dog være et problem.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Net Snippets kan gemme hele hjemmesider eller udklip fra dem i et

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 29-12-05 09:27

Alex Linaa wrote:
som for mig at høre var helt identisk med Police's "Message In
> A Bottle".

Har lige lyttet til skiven, og ja det ligner, men de fortsætter jo i
samme toneart som introen køre i, og figuren er ikke den samme som
Police's, måske de første 3 toner, men tyveri mener jeg nu ikke det er.

/Sv-e

Fra : Ukendt

Dato : 29-12-05 11:29

On Thu, 29 Dec 2005 09:26:42 +0100, Svend-Erik Kjær Madsen
<sv-erik@stofanet.dk> wrote:

>Har lige lyttet til skiven, og ja det ligner, men de fortsætter jo i
>samme toneart som introen køre i, og figuren er ikke den samme som
>Police's, måske de første 3 toner, men tyveri mener jeg nu ikke det er.

Nu er det ikke fordi jeg ser noget odiøst i at låne lidt fra hinanden,
det var blot ment som et kuriosum.
Du har ret i at figuren ikke er helt identisk, men måden trommerne
spilles på, og essensen i guitaren, helt ned til klangfarven er nu
godt nok påfaldende ens i de 8 takter det varer.

/Alex

Fra : Lars Rindsig

Dato : 29-12-05 12:43

Alex Linaa wrote:

> Nu er det ikke fordi jeg ser noget odiøst i at låne lidt fra hinanden,
> det var blot ment som et kuriosum.

Jeg kan ikke på stående fod komme på så frygteligt mange andre
eksempler, men jeg kunne forestille mig at det er "nemmere" for
musikeren i en live-situation at citere andre numre; hvis det skal med
på pladen skal der højst sandsynligt betales blodpenge til dem der skrev
nummeret.

Jeg har fx nogle live-optagelser med Dexter Gordon et sted, hvor han
bla. citerer noget cirkus-musik. (Det er vist i øvrigt fra The Squirrel,
der udkom for nogle år siden med DR-opagelser fra Montmartre i sommeren 67).

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Jan Pedersen

Dato : 30-12-05 05:42

"Lars Rindsig" <spam@bounce.bounce.bounce> skrev i en meddelelse

> [...]
> bla. citerer noget cirkus-musik. (Det er vist i øvrigt fra The Squirrel,
> der udkom for nogle år siden med DR-opagelser fra Montmartre i sommeren

Hmm så har jeg et "lille" problem. Jeg låner tit riffs fra andre
guitarister. De står endda i flere guitar lærebøger. Er de så ikke public
domain ?

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-12-05 13:19

Jan Pedersen wrote:
> Hmm så har jeg et "lille" problem. Jeg låner tit riffs fra andre
> guitarister. De står endda i flere guitar lærebøger. Er de så ikke public
> domain ?

Man kunne jo ellers frygte for det kære blues folk, hvem var det nu lige
som spillede i den dur først :)

Eksemplet ligner godt nok en del, men ifølge mine øre er der også
markante forskelle.

/Sv-e

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-05 15:22

On Thu, 29 Dec 2005 11:42:49 +0000, Lars Rindsig
<spam@bounce.bounce.bounce> wrote:

>Jeg har fx nogle live-optagelser med Dexter Gordon et sted, hvor han
>bla. citerer noget cirkus-musik. (Det er vist i øvrigt fra The Squirrel,
>der udkom for nogle år siden med DR-opagelser fra Montmartre i sommeren 67).

Var der ikke engang noget med Tommy Sebachs "Disco Tango" og Rolling
Stones' "Paint it Black"?
Jeg mener at kunne huske, at de første 7 toner var identiske, hvilket
faldt nogle for brystet den gang.

/Alex

Fra : kautaq

Dato : 30-12-05 16:58

Alex Linaa wrote:

> Var der ikke engang noget med Tommy Sebachs "Disco Tango" og Rolling
> Stones' "Paint it Black"?
> Jeg mener at kunne huske, at de første 7 toner var identiske, hvilket
> faldt nogle for brystet den gang.

Jo, den er god nok.

[Fm]I see a red door and I [C7]want it painted black
Hun er en stjerne på et dansegulv

[Fm]No colours anymore I [C7]want them to turn black
Slår John Travolta i en rock 'n' roll

[Fm]I [Eb]see the [Ab]girls walk by dressed
[Fm]in their summer clothes
I [Eb]have to [Ab]turn my h[Eb]ead
un[Bb]til my darkness goes

Der er mange eksempler. Den jeg synes er værst af alle,
er Lars Lilholdts 'Kald det kærlighed'.
Node for node - tone for tone er det en kopi af et gammelt
guitarstykke af Smetana.

Det er der ikke noget galt i, men så kunne Lars Lidtpot
bare skrive det på pladen, men det gør han ikke.

--
Mike
__\\|//__

Fra : Svend-Erik Kjær Mads~

Dato : 30-12-05 16:40

kautaq wrote:
> Det er der ikke noget galt i, men så kunne Lars Lidtpot
> bare skrive det på pladen, men det gør han ikke.

Lars Lidtpot, den var go :)

Det er jo tænkeligt at der ikke i alle tilfælde er tale om bevidst kopi,
men det er jo svært at bevise bagefter.

/Sv-e