Nazi-punk-bands i DK(80'erne)
Fra : Lester

Dato : 20-12-05 12:23

Fandtes der nazi-punkbands i Danmark i 80'erne?
Jeg er interesseret i at kende deres navne og pladeselskaberne de udgav fra.
Min forvirring over en plade jeg købte brugt har vakt en generel
interesse.I'm NOT a nazi-pig.
Tak
Cheers L

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 15:20

"Lester" <SLET@DETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> fra.
> Min forvirring over en plade jeg købte brugt har vakt en generel

hmmmmm.. det gjorde der sikkert - har nu ikke selv hørt om dem.
Man skal i den forbindelse nok tænke på at der ikke skal ret meget til at
blive udnævnt som Nazi band på punkscenen hvis man ikke er 100% politisk
korrekt i sine tekster.

Hvad er det for en plade der gir anledning til dit spørgsmål??

vh
Esben

Fra : Lester

Dato : 20-12-05 23:03

"Esben" <essus(a)stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> korrekt i sine tekster.
>
> Hvad er det for en plade der gir anledning til dit spørgsmål??

Det er War Of Destruction med De Dødes Hvisken,som er en god plade rent
musikalsk,helt i stil med Black Flags løsagtige inferno-stil,når det går
stærkt,men det er bare lidt mere tight.Næsten alle numrene er lavet til
samme rytme,/tempo.
Der står bare endloesung på en tavle i et af billederne i coveret og en
andens rygmærke er præcist skjult af en udstrakt hånd.Men der er også en
plakat af Crass bag forsangeren,og det er pointen.Det er en modsætningfyldt
plade.På coveret er der billeder fra KZ-lejren i Belsen og
henrettelses-pladsen i Ryvang .Jeg har bare mistet evnen til at gennemskue
den plade.Jeg vælger at tro at jeg tolker teksterne rigtigt.De kan virke
tvetydige.
War Of Detruction,"De Dødes Hvisken" er faktisk en EP med 11 numre.Får Green
Day til at lyde som Grønspætter på artighedspiller ved et hendøende
lejrbål.:)Jeg har aldrig hørt om bandet,før jeg faldt over pladen,og jeg kan
ikke finde dem i mit Rocklexikon.

Cheers L

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 23:54

> [...]
> lejrbål.:)Jeg har aldrig hørt om bandet,før jeg faldt over pladen,og jeg

Mange punkbands har jo benyttet sig af mere eller mindre facistoide
symboler.
War of destruction har ihverfald aldrig været et nazipunkband, derimod var
de DK´s første hardcore band
- og de dødes hvisken er en rigtig klassikker.
War of..... blev forøvrigt gendannet for et par år siden og udgav noget
gammelt materiale og har spillet nogle koncerter inden for de seneste år
der er en del om dem her http://www.wofd.8k.com/home.htm

èn af medlemmerne spillede/spiller også i "the zero point", som også var et
"stort" århuspunkband i den tid - de er forøvrigt også gendannet og har vist
spillet koncerter i og udenfor DK i det seneste år - mere her
http://www.thezeropoint.8k.com/

vh
Esben

Fra : Ukendt

Dato : 20-12-05 23:59

I øvrigt er de ældgamle århus punkbands Lost kids og Dream police også
stadigt aktive, og spiller koncerter i ny og næ

vh
Esben

Fra : Lester

Dato : 21-12-05 06:00

Tak for det Esben og Erik.Så fik vi udelukket WOD.:))
Tak for links.
Men min nysgerrighed er mere bred og ikke fokuseret på blot et band.

Cheers

Fra : Erik

Dato : 21-12-05 00:51

WOD var fra Århus. De var ikke nazisympatisører.

Fra : kautaq

Dato : 21-12-05 16:12

Lester wrote:

> War Of Detruction,"De Dødes Hvisken" er faktisk en EP med 11 numre.
> Får Green Day til at lyde som Grønspætter på artighedspiller ved
> et hendøende lejrbål.:)

Ja, de er "fede", men der var en del bands i samme stil fra den
tid - hvis du er blevet sulten.

> Jeg har aldrig hørt om bandet,før jeg faldt over pladen,og jeg kan
> ikke finde dem i mit Rocklexikon.

De står i Politikens NyRock Leksikon og Politikens Dansk Rock
1956 - 1985 (Fra Pigtråd til Punk).

War of Destruction:

EP: War of Destruction (Spån Records 1983) (genudgivet)
LP: De Dødes Hvisken (Spån Records 1985)

Medvirker desuden på:

EP: Noget på dansk (Boston Tea Party Tapes - Hø Hø 5)
LP: Nosferatu Festival (NOS 1)
LP: Complication, A Danish Compilation. Bondeskiver (KOLOS 2)
http://home2.inet.tele.dk/kautaq/musicpix/bondeskiver/bonde.html

--
Mike
      Some folks call it a Sling Blade, well I call it a Kaiser Blade!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-12-05 18:13

"Lester" <SLET@DETTE> skrev i en meddelelse
> Fandtes der nazi-punkbands i Danmark i 80'erne?
________

Det lyder som sån noget kronprinsen hører til sine offentlige musikfester

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-12-05 19:30

> "Lester" <SLET@DETTE> skrev i en meddelelse
> ________
>
> Det lyder som sån noget kronprinsen hører til sine offentlige musikfester

Åge... Du morer mig konstant!
Du kender ingen genrer og kan slet ikke finde ud at sætte dem på bands, da
alt anti-lort som ikke er schlager-feces er næseringsmusik! :D :D :D :D

Det må være Kashmir du kalder nazi-punk... Du er da godt nok Dolph i
pensionalderen.

Fra : kautaq

Dato : 21-12-05 15:50

Lester wrote:

> Fandtes der nazi-punkbands i Danmark i 80'erne?

Hvis du mener bands som står og heiler til koncerterne og
tilskuerne ligeså, så kender jeg ingen. Men i Tyskland og
England var det og er ikke ualmindeligt.

I Danmark var der en lille hård kerne af skinheads, men jeg
har aldrig hørt om at de spillede eller udgav musik.
I dag hedder de ikke skinheads, men White Pride og sådan
noget.

> Jeg er interesseret i at kende deres navne og pladeselskaberne de
> udgav fra.

Måske findes der nogle kassettebånd, men jeg ved det ikke.
Du skal søge på google på ord som "skinheads", "oi bands",
"oi oi oi", "national front" og den slags.

De engelske bands i 80'erne hed The Exploited, Peter and the
Test Tube Babies, 4 Skins osv.
Men det var nok mest deres fans der var lidt for yderligtgående.

> Min forvirring over en plade jeg købte brugt har vakt en generel
> interesse.

Jeg kan bekræfte med 110-tusind procent at War of Destruction
ikke er et band fra den yderste højrefløj, tværtimod.
Forsangeren ser rødt hvis han ser en fascist, racist eller
en nazist.

Du har ret i at symbolikken i den tids hardcore-punkrock kan
være svær at gennemskue, det er meget indforstået.

--
Mike
I'm tired of the old shit - let the new shit begin.

Fra : Lester

Dato : 24-12-05 07:27

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Du har ret i at symbolikken i den tids hardcore-punkrock kan
> være svær at gennemskue, det er meget indforstået.

Ja,men mit kendskab til danske punkbands i 80'erne er vagt i forhold til
de udenlandske.Så jeg er glad for War Of Destruction.Det emmer af klasse.

Jeg har læst en artikel om bands
som Joy Divison,Adam & The Ants,og dødsfolk-bandet
Death In June,der efter bandet svandt til et medlem har ændret sig
fundamentalt.Fælles for dem alle er at vi finder aldrig ud af hvad de
mener.De vil ikke melde klart ud var konklussionen.(stewart home)
David Bowie heilede engang i en åben bil i Tyskland.Han undskyldte sig med
massivt stofmisbrug.
Man behøver bare kigge på titlerne på en Queen(nu har vi forladt punken
helt) plade for at undres. Det er egentlig bare en understøttelse af
din/jeres pointer.
Skål

Lester