Vær venlig at underskrive den her
Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-12-05 01:34

http://www.petitiononline.com/mioti/petition.html

For at vise, at du heller ikke mener at muligheden for at kunne finde lyrik
og tabs til sange burde være ulovlig.

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 19-12-05 19:09

Sren Kjeldsen skrev:
> For at vise, at du heller ikke mener at muligheden for at kunne finde lyrik
> og tabs til sange burde være ulovlig.

Nej Søren, den slags ophavsrøveri kan man da ikke sige ja til!
Hvordan er det lige de kreative musikere skal overleve, hvis vi alle
bare vil have deres arbejde gratis? Snedkeren arbejder jo heller ikke
gratis, eller ingeniøren eller rengøringshjælpen eller arkitekten!

Shame on you!

Bedste hilsener,
Irene

Fra : Hauge

Dato : 19-12-05 19:23

Irene Lundgaard wrote:
> .. Snedkeren arbejder jo heller ikke
> gratis, eller ingeniøren eller rengøringshjælpen eller arkitekten!

Men de skal dog ikke have penge, hver gang man glor på deres arbejde..!

/Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051219182331@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Max

Dato : 19-12-05 21:04

Hej Irene

>bare vil have deres arbejde gratis? Snedkeren arbejder jo heller ikke
>gratis, eller ingeniøren eller rengøringshjælpen eller arkitekten!

Dårlig sammenligning, snedkeren får penge for at lave trappen,
men ikke noget hver gang nogen går på den.

Mvh Max

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-12-05 21:30

> [...]
>bare vil have deres arbejde gratis? Snedkeren arbejder jo heller ikke
>gratis, eller ingeniøren eller rengøringshjælpen eller arkitekten!

For at sige det venligt: pis og papir!
Det er jo for helvede fan-skabte tabs og lyrik kan enhver jo lytte sig til.

"Here we are now, levitate us!" hov!!! Nu skal jeg måske også sagsøges...

Fra : Bruno

Dato : 19-12-05 22:26

Sren Kjeldsen wrote:
> For at sige det venligt: pis og papir!
> Det er jo for helvede fan-skabte tabs og lyrik kan enhver jo lytte sig til.

Det gør sådan set ikke nogen forskel. Bortset fra måske, at hvis enhver
kan lytte sig til hvad der står på omtalte sider hvad skal vi så med dem

Mvh

Bruno

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 19-12-05 22:55

> Det gør sådan set ikke nogen forskel. Bortset fra måske, at hvis enhver
> kan lytte sig til hvad der står på omtalte sider hvad skal vi så med dem

Det var så kun lyrikken jeg snakkede om

Men synes virkelig det er at hive magien ud af musik, hvis dette bliver
gennemført. Hvilket jeg heldigvis ikke tror det gør.

Hvis jeg ikke kan få adgang til tabs, så ville jeg ikke kunne blive
inspireret musikalsk, når jeg ikke ville være i stand til at spille nogle af
mine yndlingsbands sange.

Fra : Holst

Dato : 20-12-05 18:24

Sren Kjeldsen wrote:

> Hvis jeg ikke kan få adgang til tabs, så ville jeg ikke kunne blive
> inspireret musikalsk, når jeg ikke ville være i stand til at spille nogle af
> mine yndlingsbands sange.

I "de gode gamle dage" kunne man købe bøger med et sådant indhold. De
blev udgivet, og så fik ens yndlingsband et honorar derved. De kunne
også lånes på biblioteket. Mon ikke sådanne stadig udgives i dag?

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-12-05 19:25

> I "de gode gamle dage" kunne man købe bøger med et sådant indhold. De blev
> udgivet, og så fik ens yndlingsband et honorar derved. De kunne også lånes
> på biblioteket. Mon ikke sådanne stadig udgives i dag?

sguda kun med de største bands.
Næsten alle bands har intet imod, at folk spiller/prøver på at spille deres
musik. Det er de fleste jo bare smigret over.
Har faktisk aldrig nogensinde hørt en musikant brokke sig over dette emne.
Det er kun nogle idiotiske kapitaliske amerikanere som har kunnet finde på
dette.

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-12-05 12:40

Sren Kjeldsen skrev:
> Næsten alle bands har intet imod, at folk spiller/prøver på at
> spille deres musik. Det er de fleste jo bare smigret over.

Nøjagtig som med musikdownloads, som efter at have været et
piratforetagende nu er blevet en god forretning for pladeselskaber,
kunstnere og onlinebutikker, viser den ulovlige aktivitet et behov for
sangtekster og noder på internettet.

Det ville nok være konstruktivt, hvis forlagene for eksempel skabte
deres egne omfattende databaser, som ved annonceindtægter eller en
rimelig betaling kunne gøre materialet lettere tilgængeligt.
Bibliotekerne er også en mulighed, men ikke kun ved hjælp af bøger -
klassiske noder fås allerede elektronisk.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Bruno

Dato : 19-12-05 17:08

Sren Kjeldsen wrote:
> http://www.petitiononline.com/mioti/petition.html
>
> For at vise, at du heller ikke mener at muligheden for at kunne finde lyrik
> og tabs til sange burde være ulovlig.

Hmm, hvorfor skal skrevene noder og lyrik ikke nyde samme beskyttelse
som litteratur?

Mvh

Bruno

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 01:19

Sren Kjeldsen skrev:
> Hvis jeg ikke kan få adgang til tabs, så ville jeg ikke kunne blive
> inspireret musikalsk, når jeg ikke ville være i stand til at spille nogle af
> mine yndlingsbands sange.

En sand musiker skriver sin egen musik og inspirationen finder han i
sit hjerte ...
Tænk over den indfaldsvinkel ...
Kopimusik har vi nok af i denne verden, rigeligt faktisk!

Fra : Sune Vuorela

Dato : 20-12-05 01:55

On 2005-12-20, Irene Lundgaard <ilundgaard@eircom.net> wrote:
> En sand musiker skriver sin egen musik og inspirationen finder han i
> sit hjerte ...
> Tænk over den indfaldsvinkel ...

Absolut.
Men inden at man når til det stadie er det nu meget rart at man kan
hvile på skuldrene af andre.

Det er ikke fedt at spille 'se den lille kattekilling' hele tiden.

Og nu er jeg ikke en sand musiker, men bare en der nyder at lege med sin
guitar hjemme - og det er lidt sjovere at spille nutidens hits.

> Kopimusik har vi nok af i denne verden, rigeligt faktisk!

Hvor mange af de nuværende hitmagere er ikke startet som kopimusikere ?

let adgang til noder/tabs/tekster er grundstenen for næste generations
musikere.

Og selv bruger jeg lidt noder og tabs til guitarhygge omkring lejrbålet.

Der tabes først penge for musikerne hvis de selv har udgivet en
node/tab-bog.

--
Sune - hyggeguitarspiller, der ville have mistet lysten for længst hvis
der ikke havde været adgang til at spille nutidens musik

Fra : Robert Piil

Dato : 02-01-06 11:04

On 19 Dec 2005 16:19:25 -0800, "Irene Lundgaard"
<ilundgaard@eircom.net> wrote:

>En sand musiker skriver sin egen musik og inspirationen finder han i
>sit hjerte ...
>Tænk over den indfaldsvinkel ...
>Kopimusik har vi nok af i denne verden, rigeligt faktisk!

Det er jeg sådan set ikke uenig med dig i, men hvis jeg skulle have
startet med at lære alt på de instrumenter jeg spiller, uden at bruge
hvad folk før mig havde lært, var jeg nok kommet knapt så langt som
jeg trods alt er.

Iøvrigt er diskussionen irrelevant. Ophavsret på tekst, lyd og
billeder er i praksis afskaffet, fordi den er så let at bryde og så
svær at kontrollere. Indenfor overskuelig tid, bliver lovene vel
tilrettet virkeligheden.

Kunstere må finde en anden måde at skaffe sig deres indtægter, og lur
mig om det vil have nogen som helst indflydelse på kvaliteten af deres
arbejde. Det vil dog nok have en ret stor indflydelse på indtjeningen
for nogle af de største kunstere - men de skal nok klare sig
alligevel.

Digital kopiering betyder at afregningssystemet for den slags kreative
ydelser er forældet, vi venter bare på at der bliver sat noget andet i
stedet.
--
Robert Piil

Efterlysning af stjålet Fender Precision bas:
<http://piil.org/blog/archives/255-Efterlysning-Fender-Precision-Bas-argang-76-78.html>

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-06 13:41

Den 02-01-06 11.03 skrev Robert Piil følgende:

> Ophavsret på tekst, lyd og
> billeder er i praksis afskaffet, fordi den er så let at bryde og så
> svær at kontrollere.

Absolut ikke. Bryder du ophavsretsloven kan du retsforfølges med en
regning til følge.

> Indenfor overskuelig tid, bliver lovene vel
> tilrettet virkeligheden.

Hvis du ser på de seneste lovændringer for ophavsret, så er det faktisk
gået den modsatte vej. Der er lagt flere begrænsinger på brugernes
rettigheder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Spar på tastetrykkene med Flashpaste, der husker tekst for dig.

Fra : Robert Piil

Dato : 02-01-06 16:47

On Mon, 02 Jan 2006 13:40:34 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Absolut ikke. Bryder du ophavsretsloven kan du retsforfølges med en
>regning til følge.

Det er jeg klar over, men i praksis er det så svært at opdage
lovovertrædere at det næsten er ligegyldigt, og jeg vil vove den
påstand at de fleste sager der er endt i forlig, ville være gået
sagsøgtes vej, hvis de var blevet prøvet i retssystemet.

>Hvis du ser på de seneste lovændringer for ophavsret, så er det faktisk
>gået den modsatte vej. Der er lagt flere begrænsinger på brugernes
>rettigheder.

Ja, de kvier sig ved at se det indlysende i øjenene, men min pointe
var sådan set at den eneste effekt de får, er at gøre lovene så
latterlige at folk mister de sidste moralske skrupler ved at bryde
dem.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-06 20:45

Den 02-01-06 16.47 skrev Robert Piil følgende:
> On Mon, 02 Jan 2006 13:40:34 +0100, Kim Ludvigsen

> Det er jeg klar over, men i praksis er det så svært at opdage
> lovovertrædere at det næsten er ligegyldigt

Det kommer selvfølgelig an på, hvad lovovertrædelsen består af. Hvis du
kopierer en cd til naboens datter, er det nok meget svært at afsløre.
Hvis du kopierer en andens tekst og placerer den på din hjemmeside, er
det ikke så svært. Jeg ligger rent faktisk i en retsag om en af mine
tekster, der blev kopieret af en kommerciel hjemmeside.

> og jeg vil vove den
> påstand at de fleste sager der er endt i forlig, ville være gået
> sagsøgtes vej, hvis de var blevet prøvet i retssystemet.

Der tager du grundigt fejl. Loven er meget klar med hensyn til
uberettiget brug af ophavsretsligt beskyttet materiale. Man kan ikke
engang undskylde sig med, at man var i god tro.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Leg med verdens første regneark, VisiCalc, og mærk historiens vingesus.

Fra : Robert Piil

Dato : 02-01-06 22:56

On Mon, 02 Jan 2006 20:45:27 +0100, Kim Ludvigsen
> [...]

>det ikke så svært. Jeg ligger rent faktisk i en retsag om en af mine
>tekster, der blev kopieret af en kommerciel hjemmeside.

Det er selvfølgelig indlysende at man ikke kan offentliggøre andres
tekster på sin hjemmeside, men man kan sagtens fildele bøger fx.

>Der tager du grundigt fejl. Loven er meget klar med hensyn til
>uberettiget brug af ophavsretsligt beskyttet materiale. Man kan ikke
>engang undskylde sig med, at man var i god tro.

Jeg tænkte mere på nogle af de erstatningskrav der fremkommer fra fx.
antipiratgruppen. Jeg tvivler stærk på at deres beregning af
erstatningsstørrelse kan holde i retten. Skyldsspørgsmålet er relativt
enkelt at afgøre i de tilfælde hvor man kan opdage synderne.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-01-06 23:46

Den 02-01-06 22.55 skrev Robert Piil følgende:

> Jeg tænkte mere på nogle af de erstatningskrav der fremkommer fra fx.
> antipiratgruppen. Jeg tvivler stærk på at deres beregning af
> erstatningsstørrelse kan holde i retten.

Beregningen holder fint i retten. APG har vundet flere sager mod folk,
som ikke var villige til at indgå forlig og betale. APG meldte sidste år
ud, at man ville kræve mindre beløb fremover (eller rettere, at de
indfører et bødeloft). Men det er altså ikke fordi, de er blevet
underkendt i retten, men nok mere på grund af dårlig presseomtale.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 02-01-06 14:43

"Irene Lundgaard" <ilundgaard@eircom.net> skrev i en meddelelse

Sren Kjeldsen skrev:
> [...]

sit hjerte ...
Tænk over den indfaldsvinkel ...
Kopimusik har vi nok af i denne verden, rigeligt faktisk!

En sand musiker, spiller musik, hvad enten den er skrevet af Birge lønquist,
eller Paul Mc. Cartney.
Du bliver hverken mere, eller mindre musiker, fordi du selv har skrevet det
du spiller.
Faktisk er jeg af den modsatte mening. Det er da dejligt opløftene, at høre
sin egen musik, når den bliver spillet af andre, og det er slemt
deprimerende, hvis man kun kan høre det, spillet af sig selv. For så er det
da sådan en, man ville ønske, man aldrig havde skrevet.

M.V.H....Benny..

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 01:29

Sren Kjeldsen skrev:
> For at sige det venligt: pis og papir!
> Det er jo for helvede fan-skabte tabs og lyrik kan enhver jo lytte sig til.
>
> "Here we are now, levitate us!" hov!!! Nu skal jeg måske også sagsøges...

Jeg synes ikke du skal sagsøges, men jeg synes du skal overveje
hvorfor du vil have gratis adgang til andre menneskers arbejde.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-12-05 17:15

>Jeg synes ikke du skal sagsøges, men jeg synes du skal overveje
>hvorfor du vil have gratis adgang til andre menneskers arbejde.

Fordi det ikke er fuckin' arbejde, men KUNST! Som skal inspirere og
studeres!
Desuden er det jo fans som har lavet tabsene, hvilket vil sige at de ikke
har stjålet noget, men genspillet noget!

Det er virkelig skuffende at dette lovforslag kan finde støtte herinde synes
jeg!

Gamle Onkel Jens: "Min kære bror har snart bryllupsdag, og han er åh så glad
for Gasolins Rabalderstræde. Men jeg kan desværre ikke lære at spille den,
fordi at det er ulovligt at finde akkorder og tabs på nettet!"

Det var noget andet hvis det var Gamle Onkel Jens som ville brænde den nye
Lamb of God til sin datter, i stedet for at købe den.

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 01:31

Max skrev:
> Dårlig sammenligning, snedkeren får penge for at lave trappen,
> men ikke noget hver gang nogen går på den.

Max, fair comment!
Nuvel, man kan sammenligne det med forfattere f.eks. Det er ikke OK at
fotokopiere en hel bog for at læse den heller, vel!

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 01:33

Bruno skrev:
> Hmm, hvorfor skal skrevene noder og lyrik ikke nyde samme beskyttelse
> som litteratur?

Hørt Bruno!

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 18:18

Sren Kjeldsen skrev:
> Det er virkelig skuffende at dette lovforslag kan finde støtte herinde synes
> jeg!

Og jeg er ufattelig lettet over at den kan!

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 20-12-05 19:09

> Og jeg er ufattelig lettet over at den kan!

Heldigvis er mennesker ikke uden kreativitet som dig.

Selv kunstnerne synes dette er latterligt... Ja selv Lars Ulrich vil nok
brokke sig over det her!

For er det dem som be'r om det? Og er det dem som vil tjene flere penge på
det?

nej nej og atter nej...

Jeg synes det er en dybt kynisk og sørgelig rolle du påtager dig med din
mening Irene.

Fra : Holst

Dato : 20-12-05 19:16

Sren Kjeldsen wrote:

> Heldigvis er mennesker ikke uden kreativitet som dig.
>
> Selv kunstnerne synes dette er latterligt... Ja selv Lars Ulrich vil nok
> brokke sig over det her!

Hvis de synes, det er så latterligt, så står det vel dem frit at lægge
det ud på internettet på deres hjemmeside.

Og hvad så med dem, som ikke ønsker det?

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 18:26

Sune Vuorela skrev:
> Og selv bruger jeg lidt noder og tabs til guitarhygge omkring lejrbålet.

Hele udfordringen er jo at tilstræbe og være god nok til selv at
kunne "regne den ud" synes jeg!
Nuvel, vi får se om ikke du og Søren får ret og jeg får uret!

Fra : Sune Vuorela

Dato : 21-12-05 02:07

On 2005-12-20, Irene Lundgaard <ilundgaard@eircom.net> wrote:

> Hele udfordringen er jo at tilstræbe og være god nok til selv at
> kunne "regne den ud" synes jeg!

Absolut.
Det har jeg bare ikke talentet til.
Men derfor vil jeg gerne kunne spille om et lejrbål alligevel.

/Sune

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 20-12-05 18:29

Holst skrev:
> I "de gode gamle dage" kunne man købe bøger med et sådant indhold. De
> blev udgivet, og så fik ens yndlingsband et honorar derved. De kunne
> også lånes på biblioteket. Mon ikke sådanne stadig udgives i dag?

Mange bands udgiver den slags, men nu om stunder lader det til at
"folk" bare vil nyde uden at yde ...

Fra : Irene Lundgaard

Dato : 21-12-05 00:49

Sren Kjeldsen skrev:
> Heldigvis er mennesker ikke uden kreativitet som dig.

Søren, man bør gå efter bolden og ikke manden.

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 21-12-05 01:29

> Søren, man bør gå efter bolden og ikke manden.

Nej... Og jeg vil også undskylde. Du har selvfølgelig ret til din mening,
selvom jeg på ingen måder kan følge dig.

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 02-01-06 22:12

Dit venlige ordvalg og din kommentar :
>og lyrik kan enhver jo lytte sig til.
Får mig til at sige, jamen så gør dog det!

Det gælder med det, som med alt andet hvor ophavsretten kan krænkes.
Jeg ser nu intet galt i at man beskytter sit værk.

Og nej det er IKKE altid fan skabte, men til tider kopier fra såkaldte
Songbookso Hvor godt tror du man ville slippe fra at lægge LOTR, Harry
Potter og andet ud på nettet uden først at få lov.

Så jeg beklager men denne gang støtter jeg sgi modstanderen.