Black tiger rejer
Fra : Simon Madsen

Dato : 23-01-06 22:44

Hej gruppe!

Jeg er igang med at prøvesmage black tiger rejer i olie i med diverse chili
og hvidløgs olie, jeg vil bare høre om i har nogle gode opskrifter, der
løfter rejerne til nye højder...?

Mange tak!

Mvh. Simon

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 08:02

"Simon Madsen" <helenesimon@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er igang med at prøvesmage black tiger rejer i olie i med diverse
> chili og hvidløgs olie, jeg vil bare høre om i har nogle gode opskrifter,

Hej

Ikke for at ødelægge noget for dig, men er du klar over at de er *fyldt* med
hormon de rejer? De opdrættes i havbrug og fodres med hormorner, for at
blive store..

Mvh Tommy

Fra : Harry Lund

Dato : 24-01-06 10:42

Hvilke Hormoner? eller var det Mormoner ?

Fra : Simon Madsen

Dato : 24-01-06 11:19

"TBJ" <bruus [snabela] os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ikke for at ødelægge noget for dig, men er du klar over at de er *fyldt*
> med hormon de rejer? De opdrættes i havbrug og fodres med hormorner, for

Hej Tommy!

Ja, det er rigtigt, for nogle af dem, er det dambrug.
Men ikke alle, så det er dem, der fanges på åbent hav, jeg spørger om...

Fra : Ukendt

Dato : 24-01-06 13:11

> Ja, det er rigtigt, for nogle af dem, er det dambrug.
> Men ikke alle, så det er dem, der fanges på åbent hav, jeg spørger om...

Ja, gid det var så vel. Men de bliver altså kun så store, når de får hormon,
så derfor er det altså allesammen... Desværre :(
Tommy

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-06 13:18

TBJ wrote:
> [...]
>>

> Ja, gid det var så vel. Men de bliver altså kun så store, når de får hormon,
> så derfor er det altså allesammen... Desværre :(

Hvor store rejer er det lige vi taler om? Er der nogen afgørende forskel
i "black" frem for bare tigerrejer?
Altså, taler vi om nogle 10 cm store black(=opdrættede) tiger rejer,
eller, for:
1: Man kan få ganske store nordatlantiske rejer - og de kan af
indlysende årsager svært tilføres hormoner og lignende under væksten.
2: Tigerrejen der fylder en ca. 5 cm lang rispude har eksisteret i det
japanske sushi køkken længe inden nogen havde bare tænkt på hormoner.

Fra : Simon Madsen

Dato : 25-01-06 15:02

"Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2: Tigerrejen der fylder en ca. 5 cm lang rispude har eksisteret i det
> japanske sushi køkken længe inden nogen havde bare tænkt på hormoner.

Godt spørgsmål!!

De er ikke mere end 5 cm.
Altså, det er ikke de overdrevne kæmper vi snakker om... Trode bare at det
var et fælles navn for dem?

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-06 16:58

Simon Madsen wrote:
> [...]
>
> De er ikke mere end 5 cm.
> Altså, det er ikke de overdrevne kæmper vi snakker om... Trode bare at det

Jamen så er vi nok enige - jeg skal ikke afvise at der findes tigerrejer
der "hjælpes" til at vokse ved forskellige midler. Men at afvise der
findes "normale" "velvoksne" tigerrejer har jeg svært ved at bakke op om.

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-01-06 15:51

"Simon Madsen" <helenesimon@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Men ikke alle, så det er dem, der fanges på åbent hav, jeg spørger
> om...

Hvor kan du købe tigerrejer, der ikke er opdrættet i sydøstasiatiske
dambrug? Jeg har selv, uden held, ledt og ledt.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 01:34

> "Simon Madsen" <helenesimon@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor kan du købe tigerrejer, der ikke er opdrættet i sydøstasiatiske
> dambrug? Jeg har selv, uden held, ledt og ledt.

Har et blindet smagspanel afgjort at rejer fra oceaner har anderledes
smag end dambrugsrejser af samme art og salt-%

Norske fjordes indespærrede laks - kalder du det dambrug?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-06 09:16

> Norske fjordes indespærrede laks - kalder du det dambrug?

Ja. De stopfodres med skidt og lort, og er så befængt med utøj, så du tror,
det er løgn.

Når man en gang har smagt ægte vildlaks fra Atlanterhavet, er man ikke i
tvivl om kvalitetsforskellen.

Fra : Max

Dato : 25-01-06 10:43

Hej

> Ja. De stopfodres med skidt og lort, og er så befængt med utøj, så du
> tror, det er løgn.

Har man dykket i nærheden af den slags, så ved man hvad miljø-
forurening er, alt liv på bunden er dødt.

> Når man en gang har smagt ægte vildlaks fra Atlanterhavet, er man
> ikke i tvivl om kvalitetsforskellen.

Uha, de grå laks der har ædt sig tykke og fede i østersøens sildeyngel
er nu heller ikke at foragte :)

Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-06 11:20

> Uha, de grå laks der har ædt sig tykke og fede i østersøens sildeyngel
> er nu heller ikke at foragte :)

Nope, men der er indholdet af tungmetaller lidt højere

Fra : Max

Dato : 25-01-06 21:06

Hej Jens

> Nope, men der er indholdet af tungmetaller lidt højere

Det er sgu nok derfor de smager af noget :)

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-06 21:40

Max wrote:
> Hej Jens

> Det er sgu nok derfor de smager af noget :)

Det er nu ikke tungmetaller de smager af - det er der ikke alverden af i.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 18:26

> Ja. De stopfodres med skidt og lort, og er så befængt med utøj, så
> du tror, det er løgn.

Fisk kan have meget utøj=parasitter

Du har altså fået hele laks fra Norge og fundet synlige små levende
sager på dem, som ikke var laksen selv?

Fra : Jens Bruun

Dato : 25-01-06 18:52

> Du har altså fået hele laks fra Norge og fundet synlige små levende
> sager på dem, som ikke var laksen selv?

Ja. Jeg har fisket laks i Namsen ved mange lejligheder. Det er slut nu. Nu
må jeg nøjes med min påskelaksetur til Bornholm én gang om året. Undslupne
burlaks (ja, man kan tydeligt kende dem) er i dén grad angrebet af
parasitter, svamp o.lign. sammenlignet med den vilde udgave. De fedes op med
foder, produceret på baggrund af industrifisk. Netto er dét en vanvittig
miljømæssig dårlig forretning, idet det koster mere protein (der opfiskes
fra de truede bestande af industrifisk; brisling og den slags) end der
produceres.

Den norske burlaks er i øvrigt skyld i, at vildlaksen næsten er forsvundet
fra de norske elve. Det officielle Norge yder store subsidier til
lakseopdræt, selvom alle undersøgelser viser, at Norge tjener (tjente) flere
penge pr. kg lystfiskerfanget laks. Enten er nordmænd dummere end loven
tillader, eller også er det kunstige åndedræt til lakseindustrien et
politisk valg. De har selvfølgelig også alle deres oliemilliarder, så de
behøver strengt taget ikke tage økonomiske hensyn. Vi andre kan så bare
ærgre os over, at den norske vildlaks er en saga blot.

Island har for længst regnet den ud. Island har ingen industriel fangst
eller opdræt af laks. Man reserverer den islandske atlanterhavslaks til
stenrige lystfiskere, der slipper kassen for at få lov til at opleve denne
spændende fisk for enden af snøren. Faktisk opkøber Island laksekvoter fra
bl.a. Færøerne, så der er flere laks til lystfiskerne. Islændinge er
tydeligvis bedre købmænd end f.eks. nordmænd (islændinge er jo også godt i
gang med at opkøbe Danmark i disse år

Og burlaks kan altid genkendes i butikken (for lige at blive on-topic igen).
Opdrættet laks har lyse striber i kødet - det har vildlaks ikke. Den blege
Østersølaks er altid vildlaks, omend den lider under at være _meget_ fed og
indeholde forholdsvis meget tungmetal. Østersplaksen er bleg, fordi den
primært lever af brisling. Atlanterhavslaksen er rød/orange, fordi den
primært lever af krebsedyr (vildlaksen) eller fordi foderet er tilført
kunstig farve (burlaksen - velbekomme).

Jeg kunne i øvrigt ikke drømme om at købe burlaks. Ikke af politiske
årsager, men af rent smagsmæssige. Der er _kæmpeforskel_ på det to produkter
(opdræt hhv. vild).

Fra : jakob

Dato : 26-01-06 15:30

Jens Bruun wrote:

> [...]
> primært lever af brisling. Atlanterhavslaksen er rød/orange, fordi den
> primært lever af krebsedyr (vildlaksen) eller fordi foderet er tilført

Så det vil sige at når man skal købe frisk/røget laks så kan man med
fordel styre udenom den der kommer fra Norge og gå efter østersø- eller
atlanterhavslaks? Jeg har ikke købt laks i noget tid, men formoder at
det fremgår af varedeklarationerne hvor de er fra?

--
Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-06 16:12

"jakob" <jtonospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Så det vil sige at når man skal købe frisk/røget laks så kan man med
> fordel styre udenom den der kommer fra Norge og gå efter østersø-
> eller atlanterhavslaks?

Ja, hvis du spørger om min personlige holdning. Vær dog opmærksom på, at
norske burlaks _er_ atlanterhavslaks. Som tommelfingerregel kan du gå ud
fra, at _al_ laks fra Norge er burlaks. Norge eksporterer stort set ikke
længere vildlaks. Østersølaks opdrættes ikke i bure, men er som tidligere
skrevet altid vildlaks (dvs. oprindeligt udsat som smolt fra laksebrug, så
helt vild er laksen jo ikke).

> Jeg har ikke købt laks i noget tid, men
> formoder at det fremgår af varedeklarationerne hvor de er fra?

Jeg er ikke sikker på, det står på deklarationen, om det er burlaks eller
ej - desværre. Jeg holder mig selv til Østersølaks (og allerhelst dem, jeg
selv fanger derovre).

Den bedstsmagende laks, jeg nogensinde har fået, var en selvfanget laks fra
Namsen på ca. otte kilo, som jeg efterfølgende fik koldrøget hos Vendsyssel
Røgeri i sydhavnen. Den var netop vandret op i elven (man kan se, hvor lang
tid laksen har opholdt sig i elven), og dermed fed og frisk direkte fra det
store Atlanterhav. Laksen indtager overhovedet ikke føde i elven, så desto
"ældre" i ferskvand, desto mindre sul på kroppen og velsmag i kødet.

Min erfaring er, at østersølaks er bedre egnet til røgning end vild
atlanterhavslaks, der til gengæld er optimal, når den er fersk eller gravad.

Jeg har forresten spist massevis af friskfanget, fersk laks, der aldrig har
været nedfrosset. Jeg har sågar spist friskfanget laks som sashimi, og jeg
lever da endnu. Jeg afviser ikke, der kan være farlige parasitter i kødet.
Jeg har bare vurderet, at risikoen for at blive syg er så ringe, at jeg ikke
gider bruge energi på at bekymre mig om det.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-01-06 16:28

Jens Bruun wrote:
> [...]
> ej - desværre. Jeg holder mig selv til Østersølaks (og allerhelst dem, jeg

Opdrættede laks skal være deklareret/oplyst således på pakningen ifølge
loven. Om det så er tilfældet altid kan jeg ikke sige, men jeg er ikke
stødt på at de mangler - man skal bare som oftest kigge meget godt efter.
Det er jo ikke ligefrem det der plastres på forsiden med fed skrift.
Skal man ud og kigge selv skal man nok være forberedt på at der er
længere mellem snapsene/vild laks end man måske umiddelbart troede, men
de findes.

Fra : Max

Dato : 26-01-06 16:45

Hej Jens

> Jeg er ikke sikker på, det står på deklarationen, om det er burlaks
> eller ej - desværre. Jeg holder mig selv til Østersølaks (og

Vilde østersølaks har det jo desværre med ikke at kunne sælges,
folk tror simplethen ikke på en laks der er grå i kødet, så hellere
en rød amerikansk sigøjner af en regnbue, se det er laks.

Mvh Max

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-01-06 19:35

Max wrote:
> [...]
> folk tror simplethen ikke på en laks der er grå i kødet, så hellere
> en rød amerikansk sigøjner af en regnbue, se det er laks.

Nu er østersølaksen jo osse "forbudt" lige for tiden - det sætter nok en
begrænsning for salget. Før det, og sikkert osse når forbudet hæves, har
der ikke været nogle problemer i at sælge østersølaks.

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-01-06 19:51

> Nu er østersølaksen jo osse "forbudt" lige for tiden - det sætter nok
> en begrænsning for salget. Før det, og sikkert osse når forbudet
> hæves, har der ikke været nogle problemer i at sælge østersølaks.

Forbudet er mig bekendt hævet for noget tid siden. Der fanges og sælges
Østersølaks igen.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 26-01-06 20:06

Jens Bruun wrote:
> "Jonas Kofod" <Kofod@FJERNkampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Forbudet er mig bekendt hævet for noget tid siden. Der fanges og sælges
> Østersølaks igen.

Det har du ret i - men indtil videre kun for relativt små laks, og det
er kun for ganske nyligt. Jeg tror der skal en total hævning af forbudet
samt at lidt tid skal gå inden de går ordentligt i gang igen.
Men man har heldigvis kunnet fremskaffe dem både nu og under forbudet.

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 26-01-06 21:13

Det skal fremgå på emballagen om fisken er opdrættet eller vildfanget.
"laksen er opdrættet i Norge", for burlaks.
"Laksen er fanget i FAO 27", for vilde laks. FAO 27 henviser til farvandene
omkring Danmark, men der er også tilladt at skrive Østersøen.

Vi går jo med livrem og seler, når det gælder fødevaresikkerhed. Mig bekendt
har vi ikke endnu konstaterede sygdomme foresaget af parasitter herhjemme.
Sildeorm lever bl.a i Østersøen. At opdrættet fisk indeholder parasitter
undrer mig, idet burlaks udelukkende spiser fremstillet fiskepiller. Chancen
for at en laks skulle spise en parasit-inficeret fisk er derfor meget
usandsynlig. Virksomheder som forarbejder fisk skal endvidere udfører
parasitkontrol.

Henrik

Fra : Bo Warming

Dato : 26-01-06 17:50

> Jeg har forresten spist massevis af friskfanget, fersk laks, der
> aldrig har været nedfrosset. Jeg har sågar spist friskfanget laks
> som sashimi, og jeg lever da endnu.

Har nogen en ide om hvilket årstal vi skal tilbage til, for at måske
en europæer er død af friskfanget fisk? Jeg tror aldrig.

Min fattigmands-sashimi er rå, frosne, optøede sildefileer fra Netto,
som evt har ligget i køkkenet optøet et par dage. Jeg vil så gerne
kende grænser, men har aldrig haft maveonde ligegyldig hvor meget jeg
sjusker med hygiejne

Laks er bedre end sild, og helt friskoptøet er bedre end gammel, men
sild har de altid og den skal være glemt på en høj hylde en måned for
at harskhed gir lyst til at smide ud. Norske fiskere hængte under
tagskægget så højt at hunde ikke kunne hoppe op til silden, og den
knastørre harske indtørrede sild blev luksussnack!

Rå revet ingefær er eneste ekstra tilbehør, og så almindelige billige
grødris kogt til sushi

Hvis noget supermarked altid havde wasabe, sværdfisk, tun + laks til
sushi, ville jeg lade retten blive ti gange så dyr derved - men den
ville kun blive dobbelt så god. Forandrig fryder, så oplys om
leveringsdygtig butik - eller måske Jens Bruun har været på togt, når
jeg snart ser ham, og har fanget nok til at sælge til mig? Min kone
ville kunne smage og værdsætte om laks er frisk og aldrig nedfrosset -
det kan jeg ikke - hun kan smage 100 forskellige fiskearter fra
hinanden.

Fra : Simon Madsen

Dato : 25-01-06 12:21

> [...]
>
> Hvor kan du købe tigerrejer, der ikke er opdrættet i sydøstasiatiske
> dambrug? Jeg har selv, uden held, ledt og ledt.

De er købt i tyskland, i 2 kg. pakker, ikke løsfrosne... Så der skal bruges
nogen af gangen!

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 01:33

"Simon Madsen" <helenesimon@get2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> Ja, det er rigtigt, for nogle af dem, er det dambrug.
> Men ikke alle, så det er dem, der fanges på åbent hav, jeg spørger

Skeln mellem dambrug og havbrug. Hormon i fjord er for dyrt.
Når gode amerikanske oksebøffer og kyllinger kaldes hormonforbedret,
så er det ofte antibiotika der er sat til for at mindske sygdom, og
intet tyder på ulempe for mennesker

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-01-06 07:06

Bo Warming skrev:

> Når gode amerikanske oksebøffer og kyllinger kaldes hormonforbedret, så
> er det ofte antibiotika der er sat til for at mindske sygdom, og intet
> tyder på ulempe for mennesker

Nå, intet tyder på at anvendelse af antibiotika i fødedyr
skulle kunne indebære ulempe for mennesker ?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 08:22

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> Nå, intet tyder på at anvendelse af antibiotika i fødedyr
> skulle kunne indebære ulempe for mennesker ?

DER ER IKKE LIG ELLER DEFORME FORBRUGERE eller deforme børn af
forbrugere PÅ BORDET, VEL

Man er en elendig kemiker hvis ikke man kan konstruere
dommedagsfantasi om al afvigelse fra normen, og med moderne
analyseinstrumenter kan du jo finde ftalater eller tungmetal osv i alt

Fortæl hvor godt du mener frygten for at hormonbøffer gør dig
bodybuilded er?

Man skal være en dårlig vittighedstegner for ikke at kunne skabe de
"beviser" du er hoppet på

Fra : Simon Madsen

Dato : 25-01-06 12:27

> [...]
> er?
>
> Man skal være en dårlig vittighedstegner for ikke at kunne skabe de

Jeg synes, at det er en spænnende meningsudveksling.
Men den fjerner sig mere og mere fra mit spørgsmål...
Så jeg prøver igen:

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 19:13

> [...]
> chili
> og hvidløgs olie, jeg vil bare høre om i har nogle gode opskrifter, der

Ja, undskyld. Det var vist mig der kørte den af sporet.
Mens jeg endnu turde spise dem, nød jeg at lægge dem i en hvidlægsmarinade i
6-8 timer for derefter at grille dem over trækulsgrill. Det smagte så godt
at det burde have været indlysende at det var sundhedsskadeligt
Mvh Tommy

Fra : Simon Madsen

Dato : 26-01-06 11:47

> [...]
> i 6-8 timer for derefter at grille dem over trækulsgrill. Det smagte så
> godt at det burde have været indlysende at det var sundhedsskadeligt
Mvh.Simon

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-01-06 16:27

Bo Warming skrev:
> [...]
> bodybuilded er?
>
> Man skal være en dårlig vittighedstegner for ikke at kunne skabe de

Er der intet, der tyder på, at anvendelsen af antibiotika i fødedyr
skulle kunne indebære ulemper for mennesker ?

Fra : Ukendt

Dato : 25-01-06 19:10

> Nå, intet tyder på at anvendelse af antibiotika i fødedyr
> skulle kunne indebære ulempe for mennesker ?

Det skulle da lige være den detalje at antibiotika tilført vores mad gør
mennesker resistente overfor samme (altså antibiotika)
Og væksthormornerne resulterer (jeg ved ikke om det er entydigt påvist, men
ihvertfald kraftigt mistænkt for) i nedsat fertilitet for voksne og
under/over udviklede kønsorganner hos nyfødte. Hertil at man mener at de
mængder hormon vi bliver udsat for er kræftfremkaldende...

Jeg ved godt at det ikke var dig der spurgte...

Mvh Tommy

Fra : Ole Larsen

Dato : 25-01-06 19:43

TBJ skrev:
> [...]
> mængder hormon vi bliver udsat for er kræftfremkaldende...
>
> Jeg ved godt at det ikke var dig der spurgte...

Ja, jeg skulle lige se, om Hr Warming var mand nok til at erkende en
svipser. Det er han åbenbart ikke. Måske for meget hormonmad?

Fra : Padre

Dato : 25-01-06 21:32

> Ja, jeg skulle lige se, om Hr Warming var mand nok til at erkende en
> svipser. Det er han åbenbart ikke. Måske for meget hormonmad?

Uanset hvad årsagen så er, skal man bestemt ikke forvente at han vil tage
imod viden. Al tid, som anvendes på at forsøge at lære ham noget, spildes.

--
padre

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-06 21:43

Ole Larsen wrote:

> Ja, jeg skulle lige se, om Hr Warming var mand nok til at erkende en
> svipser. Det er han åbenbart ikke. Måske for meget hormonmad?

Ja eller hvis han kom til at sige at man ikke kan få black tigerrejer
der ikke indeholder hormoner - det ville Warming måske heller ikke stå ved.

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-01-06 16:00

On Mon, 23 Jan 2006 22:43:36 +0100
> [...]

> diverse chili og hvidløgs olie, jeg vil bare høre om i har nogle gode
> opskrifter, der løfter rejerne til nye højder...?

Vi kan godt lide at bruge en olie/lime blanding til vores rejer hvis de
skal spises til f.eks. salat.
Ellers er jeg personligt helt vil med indbagte rejer hvor de har ligget
i en hvidløg/chili/olie marinade natten over og så tørres let af inden
de dyppes i indbagningsdejen.

Fra : Kim Schulz

Dato : 25-01-06 18:47

On Wed, 25 Jan 2006 18:25:48 +0100
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> Du har altså fået hele laks fra Norge og fundet synlige små levende
> sager på dem, som ikke var laksen selv?

Jeg hører flere og flere anbefale at man fryser al frisk fisk i mindst
et par døgn da de indeholder store mængder parasitter (kan ikke huske
hvilke det er lige pt). Personlig er jeg lidt ligeglad. der er ikke
rigtigt noget i det som ikke har været der de sidste maaaange år.

Fra : Du er hvad du spiser~

Dato : 26-01-06 11:34

Hold da helt ferie. Sikken en dialog.
Jeg synes generelt at de asiatiske rejer er noget neutrale i smagen, så de
bør anvendes med en god chillibladning, lime og olie, de marineres i et par
timer. Også lynsteges de. Jeg synes bedst om, hvis den inderste kerne af
rejen er lidt rå. Det giver fornemmelse af en sprød reje.
Jeg har meget svært ved at finde vilde Black Tiger. De fleste er opdrættet
på anlæg i Asien, bla. Bangladesh. Derfor tror jeg også at de importerede
rejer kan indeholde en mængde stoffer, som er uønskede i fødevarer, bl.a.
malakitgrønt, pesticider m.m.

Henrik