Røgvarer
Fra : Leo

Dato : 23-01-06 11:56

Der var et spørgsmål om bacon, der smagte gammelt og af svaret fremgår, at
fedt harskner hurtigt.
Det er jeg for så vidt helt med på, men rygning er jo en
konserveringsmetode, der i sig selv burde betinge en længere holdbarhed -
Spørgsmålet er derfor om "moderne" rygningsmetoder blot er kosmetiske - dvs.
tilfører røget udseende og smag, men egentlig ikke er en rygning.
Specielt tænker jeg på, om et stykke bacon, der er købt for at være røget
rent faktisk er røget - kunne man hænge det op "ved siden af skorstenen" og
tage et par skiver af og til?

Fra : Aksel Petersen

Dato : 23-01-06 21:28

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
røget
> rent faktisk er røget - kunne man hænge det op "ved siden af skorstenen"

Røgning tager først og fremmest sigte på kontrol af mikroorganismer som
bakterier og svampe og er i denne henseende en velegnet
konserveringsmetode..
Røgning hindrer ikke harskningsprocessen.
Harskning skyldes iltning af visse fedtsyrer til bla.a. smørsyre. Denne
iltning
foregår også i dybfrost. Navnlig produkter med højt indhold af umættede
fedtsyrer - eksempelvis kroppe af svømmefugle - er særligt udsat for
harskning.
Dit sidstnævnte forslag vil jeg stærkt fraråde dig at eksperimentere med.

Venlig hilsen
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-01-06 17:58

> [...]
> rent faktisk er røget - kunne man hænge det op "ved siden af skorstenen"

Hvis det er rigtigt saltet og røget vil jeg sige ja.Sådan gjorde man i gamle
dage og i Spanien bla.a. opbevarer man også røgvarer på den måde i
forretningen. Når jeg tænker over det forøvrigt også i Danmark i nogen
slagterforretninger.

Steen.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-01-06 17:58