kebab
Fra : lene

Dato : 23-01-06 10:36

er der nogen der ved hvad kødet i en kebab er, og evt. hvordan det laves

lene

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-06 12:01

lene skrev:

> er der nogen der ved hvad kødet i en kebab er, og
> evt. hvordan det laves

Det skulle ifølge være fårekød, som er marineret og krydret.

--
'rluf :·)
- med SDE som kilde

Fra : Keysersoce

Dato : 23-01-06 13:23

Det er enten lammekød eller en blanding af lammekød og oksekød. Den
gode Shawarmahouse på strøget er en blanding af lamme og oksekød.
Som så er krydret af en blanding af mange krydderrier og som er lagt
sammen i den karakterisktiske store kød søjle med et youghurt
lignende produkt imellem som giver den syrlige smag i kødet.

Fra : Koeffe

Dato : 23-01-06 19:29

"Keysersoce"

skrev i en meddelelse

[...]

Så vidt jeg efterhånden har lært, så er Shawarma lammekød,
og kebab er lavet af oksekød.

Og på engelsk hedder den ene af de to vist döner kebab - kan
ikke lige huske hvilken.

--
Koeffe

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-01-06 20:44

> Så vidt jeg efterhånden har lært, så er Shawarma lammekød,
> og kebab er lavet af oksekød.
>
> Og på engelsk hedder den ene af de to vist döner kebab - kan
> ikke lige huske hvilken.

Kebap kan være lavet af lam, får, oksekød, kylling eller hvad der ellers er
forhåndenværende. I kebappens hjemland Tyrkiet betyder kabap blot "stegt
kød" og fås i rigtig mange varianter.
Shish-kebap er lavet på spyd (på tyrkisk sis) og döner kebap er lavet på en
lodret roterende rulle som man ofte ser det i fastfood-kebapbutikkerne i
Danmark (fra tyrkisk döndürmek = at rotere). Shawarma er svjv arabisk og det
samme som döner kebap, altså lavet på en roterende rulle. Jeg har set
shawarma af både lammekød og oksekød, men om det også kan være lavet af
kylling ved jeg ikke. I Tyrkiet er "tavuk döner", en döner kebap lavet af
kylling, en meget populær spise i fastfoodbutikker, nok mest fordi kylling
er noget billigere end okse- og lammekød dernede...

/Henrik
-Som har lært at elske det tyrkiske køkken...

Fra : Bo Nielsen

Dato : 26-01-06 20:06

> [...]
> er noget billigere end okse- og lammekød dernede...
>
> /Henrik
> -Som har lært at elske det tyrkiske køkken...

Det var en fin forklaring - tak for den; det eneste jeg mangler at vide, er
hvad selve brødet som de kommer kødet i hedder - øs af din viden, please

Bo

Fra : lene

Dato : 27-01-06 09:14

tak for alle jeres gode svar.

jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om hvilke krydderier der bruges.

lene