Spinat ?
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 22-01-06 12:43

Hejsa

Jeg skal lave kyllingelasagne med spinat og tænkte at lave dobbelt portion
til fryseren - men så står der bag på posen (frossen spinat), at det ikke må
genopvarmes - Vil det sige, at det ikke duer at lave en ekstra portion og
fryse ned til senere ?????

Mvh Pia

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
Photos: http://community.webshots.com/user/pia_denmark

Fra : mk

Dato : 22-01-06 12:54

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> må genopvarmes - Vil det sige, at det ikke duer at lave en ekstra portion

I grønkål og spinat findes nitrat som bakterier kan omdanne til nitrit.
Nitrit er et giftstof og det kan ikke fjernes ved opvarmning. Nitrit kan
dannes hvis du f.eks. afkøler grønkålen for langsomt eller ikke opbevarer
den koldt nok. Dette kan være farligt for små børn (under 1 år) og ældre
mennesker. Nitrit har den virkning at blodet får sværere ved at transportere
ilt rundt i kroppen.

Med hensyn til persille at er det ok at genopvarme persille der har var
været kogt/stegt med i retten, men hvis man drysser frisk persille på maden
skal man passe på med at genopvarme da jordbakterierne kan danne toxiner
(giftstoffer) som ikke forsvinder ved kogning.

mk

Fra : JytteJ

Dato : 22-01-06 13:13

> [...]
ikke
> må genopvarmes - Vil det sige, at det ikke duer at lave en ekstra

Jeg vil nu mene at når spinaten er tilberedt, så kan man godt.
Jeg har da selv gjort det masser af gange. Og man kan jo også købe frosne
færdiretter hvori der indgår spinat.

JytteJ

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-01-06 13:34

Den Sun, 22 Jan 2006 12:42:38 +0100, skrev Pia Lihme Petersen :

> Vil det sige, at det ikke duer at lave en ekstra portion og
> fryse ned til senere ?

Jo det kan du godt. Du skal blot være opmærksom på de forhold mk
omtaler. Dvs. hurtig afkøling af madvaren der skal fryses og så direkte
i fryseren med den. Og undlad så at servere den genopvarmede ret for små
børn.

Uheldsscenariet er at retten tilberedes, serveres og står og får
stuetemperatur på bordet, står lidt i køkkenet inden man får smidt den i
fryseren, som så ikke er sat til "indfrysning" og derfor er det meste af
natten om at fryse retten. Så har bakterierne allerede haft god tid til
at gøre deres arbejde, og hvis retten så får lov at tø på køkkenbordet
fra om morgenen til man har tænkt sig at servere den om aftenen, og der
så ydermere er en lille rest tilbage, som ryger i køleskabet og spises
til frokost et par dage senere, ja så har vi balladen.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-01-06 13:34

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 22-01-06 15:34

Tak for jeres svar !!

Hilsen Pia

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 08:11

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> wrote in message
> Tak for jeres svar !!
> Hilsen Pia

Hvis du kan lide svar der kan få dig til at føle dig forudseende og
ansvarlig, så handle efter disse svar.

Hvis du er til sandhed og ægte videnskab, så erkend

1- ingen er blevet syg af nitrat-nitrit fra grønne blade
2. myten om genopvarmningsrisiko skabtes da køkkenhaver gødet med
menneskelort leverede tons af persille mm til danske maver og det har
måske givet lidt diarre.

Hvis nogen har link der siger modsat, er jeg nysgerrig

Hvilke firmaer har dumsmarte advarsler imod genopvarmning?

"Better safe than sorry" siger jeg ofte vedr muslimer og brandrisiko
og lignende, men vedr spinat er det for meget i strid med hvad jeg har
lært i mit cand.scient studium

(De der er bidt på krogen om at nitrit øges mere af tilberedning plus
genopvarmning end af en langvarig opvarmning, må meget gerne fortælle
om hvilke reaktionsmekanismer de har i tankerne - kemi kan vist ikke
støtte ammestuehistorien på nogen måde.)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-01-06 21:05

Den Mon, 23 Jan 2006 08:10:43 +0100, skrev Bo Warming :

> 1- ingen er blevet syg af nitrat-nitrit fra grønne blade

Muligt, men svært at dokumentere.

> 2. myten om genopvarmningsrisiko skabtes da køkkenhaver gødet med
> menneskelort leverede tons af persille mm til danske maver og det har
> måske givet lidt diarre.

Det er en helt anden problemstilling. Det handler om jordbakterier...
helt præcist clostridium perfringens(CF).

Under gynstige betingelser(dvs. varmt men ikke for varmt) kan en CF
bakterie blive til 10 mill. på blot 2 timer. CF danner et
toksin(giftstof) når det kommer ned i tarmen, og det kan forårsage
kraftige maveinfektioner hos voksne og i værste fald døden hos spædbørn.

CF forgiftninger optræder i snit 3-4 gange årligt i DK og rammer omkring
25 mennesker. Begge tal er de tilfælde hvor Levnedsmiddelkontrollen har
været inddraget. De reelle tal skønnes at være 10-20 gange højere.

Endnu er ingen døde i DK af en CF forgiftning, men personligt har jeg
intet ønske om at nogen jeg serverer mad for skal være den første.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-01-06 21:05

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-06 10:07

Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

> Muligt, men svært at dokumentere.

> Det er en helt anden problemstilling. Det handler om
> jordbakterier...
> helt præcist clostridium perfringens(CF).
snip
> Endnu er ingen døde i DK af en CF forgiftning, men personligt har
> jeg
> intet ønske om at nogen jeg serverer mad for skal være den første.

Netop. Vi skal tilbage til år 1900 for, at der af embedslæger
fornemmedes sammenhæng mellem diarre og menneskegødet persille og
spinat, som havde stået natten over - dengang køleskabet ikke var
opfundet.
Måske kun lune sommerdage + sort uheld
kunne lede til det sjældne bagatelproblem.

Selvfølgelig skal man ikke være ligeglad med alt, hvor der ikke er
"lig på bordet". Men skrøner om nitrit bør ikke få folk til at
bortsmide god mad.
Sygehistorier er ultra-få og dårlige, og smid-væk-husmoderen, der kan
lide at være ødsel og indsigtsfuld er en snob, som ikke bør hjælpes
til at give de sine latterlige ammestuehistorier troværdighed, sådan
som det sker på emballager, hvor firmaer prioriterer behagesyge over
videnskab..

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-01-06 13:35

Den Tue, 24 Jan 2006 10:07:19 +0100, skrev Bo Warming :

> Netop. Vi skal tilbage til år 1900 for, at der af embedslæger
> fornemmedes sammenhæng mellem diarre og menneskegødet persille og
> spinat, som havde stået natten over

Jeg gentager gerne: Der er tale om en helt anden problemstilling, nemlig
jordbakterien Clostridium Perfringens. Det betyder at jeg er uenig i din
fremstilling. Du blander tingene sammen eller misforstår.

--
Kent Oldhøj

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-06 17:42

> [...]
> din
> fremstilling. Du blander tingene sammen eller misforstår.

Nej, men jeg vil gerne vide om hvor slemme diarreer eller andet CF har
ført til de sidste årtier

Spis løs af daggammel spinat, mener jeg trygt man kan sige, hvis ikke
du har alarmerende og relevante tal

Jeg elsker spinat og har spist mange kg der var uden for køleskab
natten over. Aldrig har det givet problemer.

Hvad PRÆCIS er du uenig i.?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 24-01-06 23:17

Den Tue, 24 Jan 2006 17:41:46 +0100, skrev Bo Warming :

> Du blander tingene sammen eller misforstår.

Jeg har leveret lidt tal tidligere i tråden.

> Hvad PRÆCIS er du uenig i.?

At problemet stammer fra en tid hvor der blev gødet med afføring, og det
derfor ikke er et problem længere.

--
Kent Oldhøj

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 01:27

> At problemet stammer fra en tid hvor der blev gødet med afføring, og
> det
> derfor ikke er et problem længere.

Omkring år 1900 skabtes myten - ligesom Skipper Skræk vås om særlig
sundhed ved spinat skabtes i starten af 1900-tallet
Hvad gør dig uenig i den etablerede viden om mytens start?

Siden er myten holdt ved lige helt uvidenskabeligt, bl.a. med snak om
nitrit

CF-snak har du ikke leveret tal eller andre data om, der gør det mere
sandsynligt at man får diarre af at spise daggammel spinat end
daggammel fx løgsuppe

Men jeg er nysgerrig om der er videnskab på området - jeg tror kun der
er ammestuehistorier. Som embedslæger ofte bakker op, for gammeldags
og snobbede husmødres hysteri skal stryges med hårene.

Patogene bakterier der går på mennesker, er typisk nogle der kan lide
animalsk protein.
Eneste rigtig farlige mikrobe i plantemad er vist svampe der i
jordnødder laver aflatoxin - men belær mig
Selvfølgelig kan svineri i i frugt fra Polen, eller hvad det nu var
fornylig, give småinfektioner. Men det kan overføres med al mad og i
samme grad - spinat har ingen særlige karakteristika som gør den
vektor for en farlig mikrobe

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-01-06 02:29

Den Wed, 25 Jan 2006 01:27:21 +0100, skrev Bo Warming :

> Omkring år 1900 skabtes myten - ligesom Skipper Skræk vås om særlig
> sundhed ved spinat skabtes i starten af 1900-tallet
> Hvad gør dig uenig i den etablerede viden om mytens start?

Skrev jeg heller ikke. Hvis du fortsat læser mine indlæg på den måde,
stopper snakken her.

> CF-snak har du ikke leveret tal eller andre data om, der gør det mere
> sandsynligt at man får diarre af at spise daggammel spinat end
> daggammel fx løgsuppe

Du spurgte ikke efter en præcis sammenhæng. Og det er min fornemmelse at
du nu spørger velvidende at en sådan præcis sammenhæng ikke er
dokumenteret.

Der eksisterer maveinfektioner forårsaget af CF. Man har konstateret at
CF kan bringes ind i kroppen i infektionsforårsagende mængder via f.eks.
genopvarmet persille. Man ved at genopvarmning af persille kan være en
hyppigt forekommende handling i køkkener. Derfor advarslen.

> Men jeg er nysgerrig om der er videnskab på området - jeg tror kun der
> er ammestuehistorier. Som embedslæger ofte bakker op, for gammeldags
> og snobbede husmødres hysteri skal stryges med hårene.

Nu kommer embedslæger kun yderst sjældent i kontakt med husmødre i
embeds medfør. Lige nu er det dig der ammestuesnakker.

> Eneste rigtig farlige mikrobe i plantemad er vist svampe der i
> jordnødder laver aflatoxin - men belær mig

Clostridium Butolinum(som kan forårsage pølseforgiftning). Den er f.eks.
fundet i honning, og derfor advarer man mod at give honning til børn
under 1 år.

Campylobacter jejuni. Nok den største årsag til madforgiftninger i
Danmark. Der er ca. 5000 registrerede tilfælde årligt.

Listeria monocytogenes. Kan forårsage blodforgiftning og meningitis.

Salmonella enterica. Kan i ekstreme tilfælde medføre døden. Eksisterer
ganske vist ikke i plantemad, men krydskontaminering er en hyppig
spreder, så derfor sker en del infektioner med salmonella faktisk via
plantemad.

Det er vist lige listen over de farligste mikrober der kan forekomme i
plantemad.

> spinat har ingen særlige karakteristika som gør den
> vektor for en farlig mikrobe

Jo. Den gror i jord og er besværlig at skylle helt ren.

--
Kent Oldhøj

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 08:35

> Du spurgte ikke efter en præcis sammenhæng. Og det er min
> fornemmelse at

Uden præcision er forbudsmagere uinteressante, for os videnskabsmænd.
Men journalister er ikke så kræstne.

> du nu spørger velvidende at en sådan præcis sammenhæng ikke er
> dokumenteret.

Ja jeg ved fra mit studie at der ikke er bevist gavn af anbefalinger
som dem vedr spinat.

> [...]
>
> Nu kommer embedslæger kun yderst sjældent i kontakt med husmødre i
> embeds medfør. Lige nu er det dig der ammestuesnakker.

Embedslæger ved at deres hysteri vil behage husmødre og ansættes kun i
jobbet, hvis de er leveringsdygtige i hysteri
Det er fakta hvis man har øjnene åbne, men på papir kommer den slags
jo ikke.

> [...]
> Campylobacter jejuni. Nok den største årsag til madforgiftninger i
> Danmark. Der er ca. 5000 registrerede tilfælde årligt.

Men mavesår har så mange andre indre grunde så at campylobakter nu har
vist sig at være delårsag bør ikke forlede nogen til at tro at vi kan
forebygge noget ved øget hygiejne

> [...]
> via
> plantemad.
> Det er vist lige listen over de farligste mikrober der kan forekomme

Og er folk i rige lande blevet syge, hvis vi ser bort fra salmonella
hvor psykosomatisk aspekt ofte har været involveret.

> Jo. Den gror i jord og er besværlig at skylle helt ren.

Hysteriske advarsler, som den du nævner imod honning, er typisk for
hele dette cirkus.
Intet barn har fået diarre, der kan spores til honning og spinat,
krydderrter og lignende, der ofte er vokset i drivhusets sterile
mineraluld og ikke har rørt jord, glemmer du at tage forbehold for, så
reelt påbyder du at vi skal sulte os ihjel, for alt er farligt efter
din skrivebordsteori.
Overlad bagatellerne til folk selv og der bliver MINDRE SYGDOM

" For hver sygdom, lægerne helbreder med medicin, fremkalder
de ti hos raske mennesker ved at indpode dem med den virus, som er
tusind gange mere farlig end nogen mikrobe: ideen at man er syg"
Marcel Proust

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-01-06 16:46

Den Wed, 25 Jan 2006 08:34:55 +0100, skrev Bo Warming :

> [...]
> mineraluld og ikke har rørt jord, glemmer du at tage forbehold for, så
> reelt påbyder du at vi skal sulte os ihjel, for alt er farligt efter

Du tolker mine indlæg efter eget forgodtbefindende. Jeg har ikke
udfærdiget de anbefalinger. Det er netop anbefalinger og ikke påbud. Jeg
har aldrig udtalt at alt er farligt. Det er ikke mine
skrivebordsteorier.

Det hele er ikke et cirkus. Der er ikke tale om hysteriske advarsler,
men velmente anbefalinger. Det psykosomatiske aspekt ved Salmonella
infektioner så jeg gerne dokumenteret. Meget kan forebygges ved øget
hygiejne.

Jeg håber andre har haft glæde af vores lille snak, og selv er istand
til at skille skidt fra kanel. Jeg har svært ved at bidrage yderligere.

EOD.

--
Kent Oldhøj

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-06 10:16

> Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in message

Klart umuligt. Så gem hysteriet til en værdigere sag

> snip

Det er lissom lidt banalt det, du flygter ud i her.
Gid din BETTER SAFE THAN SORRY holdning blev anvendt vedr MUSLIM-FAREN

> [...]
> troværdighed, sådan som det sker på de i trådstarten nævnte
> emballager, hvor firmaer prioriterer "behagesyge mht at legitimere

"Kun en tåbe frygter ikke muhamedanismen" er altså et noget vægtigere
debatoplæg end "frygt spinat der har stået natten over, selvom ingen
har fået tyndskid af det"