Kebbeh opskrift ?
Fra : MLN

Dato : 19-01-06 22:24

Hej Alle

Inde på strøget i KBH kan man forskellige steder få KEBBEH.
Det er sådan nogen brune tingester der bare mager helt vildt godt.
Der nogen brune kugler/klumper med bulgur/kødfyld eller noget i den retning
som er friturestegte.
De smager himmelsk og jeg ville MEGET gerne have en opskrift.
Er her nogen der kan hjælpe ???

De venligste hilsener
Martin Lynge Nicolaisen

Fra : Peter Westh

Dato : 19-01-06 22:42

"MLN" <martin@SLETDETTEmln.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> retning som er friturestegte.
> De smager himmelsk og jeg ville MEGET gerne have en opskrift.

Der er mange opskrifter og variationsmuligheder. Den her er en af de
enkleste. Giver ca 20 stk. Krydringen kan varieres med eksempelvis allehånde
eller kanel, og fyldet kan tilsættes valnødder og rosiner. Opskriften
stammer fra Claudia Roden, som i øvrigt også har en opskrift på
snyde-kibbeh, hvor man breder halvdelen af dejen ud i en tærteform, lægger
fyldet på, og dækker med den resterende dej, pensler med smør og drypper med
lidt buillon og bager i ovnen. Det er ikke lige så elegant, men det er
betydeligt nemmere, og smager fint imho.

"skaller"

250g fin bulghur (den mørke type, hvis du kan få den)
500g hakket oksekød
1 revet løg
salt og peber

Udblød bulghuren i vand i 20 min, og dryp af. Kør kød, løg, salt og peber i
en foodprocessor. Tilsæt den afdryppede bulghur og kør videre, til
farsen/dejen er sammenhængende og elastisk. Det kan gøre i hånden, men det
er et stort arbejde.

Proportionerne mellem bulghur og kød kan varieret helt op til 1:1.

Fyld

1 hakket løg
2 spsk olie
2 spsk pinjekerner
500g hakket oksekød
salt og peber

Steg løget klart i olien, tilsæt pinjekernerne og steg dem gyldne, kom kødet
ved og steg, til det har skfitet farve. Smag til
Form kugler på størrelse med æg af dejen/farsen. Lav et hul ind i midten af
dem med en finger, og udvid kuglen til en tyndvægget potte. kom en spsk fyld
i hullet, og klem åbningen sammen. Giv kuglen den karakteristiske,
torpedoagtige form og fortsæt med resten.

Dybsteg til de er gyldne, og dryp af på køkkenrulle. Server varme.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 19-01-06 22:56

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en meddelelse
> "skaller"
>
> 250g fin bulghur (den mørke type, hvis du kan få den)
> 500g hakket oksekød
> 1 revet løg
> salt og peber

Glemte at skrive af lam faktisk er at foretrække til skallen, men det kan nu
godt lade sig gøre med oksekød.

Hvis du vil krydre med allehånde og kanel vil 1/2 tsk af hver i fyldet nok
være passende.

/P