bagning
Fra : jane

Dato : 19-01-06 18:18

Hvordan kan det være at når jeg bager f.eks en drømmekage, og tiden
20minutter er gået, så er den fin brun (sommetider for meget) udenpå, den
er også gennembagt hele vejen rundt i siderne, men i midten er den stadig
helt pløret
Bager den på 200gr i 20 minutter, og bruger over og undervarme, tror jeg
nok.
Hvis jeg bager den i længere tid, bliver den jo brændt. Hvad gør jeg
forkert?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Hauge

Dato : 19-01-06 18:30

Hejsa
jane wrote:
> Hvis jeg bager den i længere tid, bliver den jo brændt. Hvad gør jeg
> forkert?

Sikkert intet, men prøv at få fat i et ovn-termometer, dem man kan hænge
inden i ovnen, for at se om din termostat i ovnen er helt hen i vejret.
Men jeg oplever nu også, at det er bedre at køre med lidt lavere temperatur,
og så i lidt længere tid, så slipper man for det brune kanter og stadig "rå"
kage.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20060119172755@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 19-01-06 18:44

jane wrote:
> [...]
> jeg nok.
> Hvis jeg bager den i længere tid, bliver den jo brændt. Hvad gør jeg

Husker du at stille formen på en rist istedet for en plade?
Undervarmen virker ikke optimalt når den skal igennem en plade først.

M.v.h
Niels

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-06 18:50

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse

> men i midten er den stadig
> helt pløret
> Bager den på 200gr i 20 minutter, og bruger over og undervarme, tror jeg
> nok.

Skru ned på 175 grader.
Jo varmere ovnen er, jo brunere bliver kagen - men varmen når ikke at trænge
ind til midten.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 19-01-06 18:50

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 19-01-06 22:38

Den Thu, 19 Jan 2006 17:18:22 +0000 (UTC), skrev jane :

> Hvis jeg bager den i længere tid, bliver den jo brændt. Hvad gør jeg
> forkert?

Det kan være flere ting som andre allerede har været inde på, men glem
ikke:

Formen. Et overset aspekt ved kunsten at bage en god kage. Jeg har selv
prøvet at smage en pragtfuld kage, få opskriften for så at få et helt
andet resultat når jeg selv forsøgte.

Hvis kagen bliver færdig udenpå før den er bagt indeni, så prøv med en
form der har større flade så kagen ikke bliver så høj(eller put mindre
dej i formen).

--
Kent Oldhøj

Fra : jane

Dato : 20-01-06 16:37

jane <nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote in

Mange tak for hjælpen, jeg vil prøve mig frem ved hjælp af jeres svar.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-01-06 22:50

> [...]
> nok.
> Hvis jeg bager den i længere tid, bliver den jo brændt. Hvad gør jeg

Du kan også prøve at stille formen (på en rist) på nederste eller
næstnederste rille, så vil undervarmen virke kraftigere i forhold til
overvarmen.
(pyha nu tror du har fået alle gode råd.

(Det gælder jo så for andre der får brændt bunden: Prøv at sætte kagen
højere op i ovnen

mvh
Jørgen