Et stjerneskud
Fra : Max

Dato : 17-01-06 22:45

Hej

Vi sad lige og talte om stjerneskud ved middagsbordet, og
kom til at tale om hvad der skulle være til sådan et, jeg mener
at der skal være 4 slags fisk, nemlig kogt (dampet) fisk, røget
fisk, stegt fisk og så rejerne. Derudover naturligvis salat, citron,
dressing, kaviar og dild. det hele på ristet brød.

Så er spørgsmålet, hvad forventer i at i får når
i bestiller et stjerneskud ?

Mvh Max

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-01-06 23:34

Den Tue, 17 Jan 2006 22:44:41 +0100, skrev Max :

> Så er spørgsmålet, hvad forventer i at i får når
> i bestiller et stjerneskud ?

Stjerneskud er en af de ting jeg helst ikke bestiller(det er så let at
ødelægge) og sjældent gider lave selv.

Men jeg ville forvente der var dampet og stegt rødspætte, røget laks,
rejer og kaviar i en eller anden afskygning, anrettet på ristet brød.

Det hele pyntet med friske hvide slikasparges, tomat og citron og
serveret med en hvid og en rød dressing/sauce til.

--
Kent Oldhøj

Fra : Max

Dato : 17-01-06 23:57

Hej Kent

> [...]
>
> Det hele pyntet med friske hvide slikasparges, tomat og citron og
> serveret med en hvid og en rød dressing/sauce til.

Ligner det jeg også ville forvente.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 17-01-06 23:57

Hej Kent

Fra : Lapzig

Dato : 17-01-06 23:46

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> dressing, kaviar og dild. det hele på ristet brød.
>
> Så er spørgsmålet, hvad forventer i at i får når

Jeg vil umiddelbart forvente kogt og stegt rødspætte, rejer, kaviar, salat,
citron, asparges, dild og dressing på letristet brød.
Desværre er det vist normen rundt omkring at servere det med 2 stk.
friturestegte fiskefiletter.

Fra : Lapzig

Dato : 17-01-06 23:46

Fra : Max

Dato : 17-01-06 23:57

Hej Lapzig

> Jeg vil umiddelbart forvente kogt og stegt rødspætte, rejer, kaviar,
> salat, citron, asparges, dild og dressing på letristet brød.

Ingen røget fisk ?

> Desværre er det vist normen rundt omkring at servere det med 2 stk.
> friturestegte fiskefiletter.

Ja, rigtige stegte panerede fiskefileer er en sjældenhed.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-06 02:35

> Ingen røget fisk ?

Det har jeg aldrig fået, og umiddelbart synes jeg, det lyder som
smagsforvirring; der er efter min mening alt rigeligt i forvejen.

Hilsen Inger

Fra : Inger Pedersen

Dato : 18-01-06 02:35

Fra : Mus

Dato : 18-01-06 09:39

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det har jeg aldrig fået, og umiddelbart synes jeg, det lyder som
> smagsforvirring; der er efter min mening alt rigeligt i forvejen.
>
> Hilsen Inger

Det samme her. Kan ikke lige forsetille mig det skulle smage godt sammen.

LN

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-01-06 12:07

Den Wed, 18 Jan 2006 02:35:11 +0100, skrev Inger Pedersen :

> Det har jeg aldrig fået, og umiddelbart synes jeg, det lyder som
> smagsforvirring; der er efter min mening alt rigeligt i forvejen.

"Stjerneskud" er en fiskesymfoni. Oprindeligt skulle den vist være
anrettet som en slags canapeer med forskellige fisk, men er så endt med
det vi idag kender som et stykke smørrebrød. Selv holder jeg nu fast ved
den oprindelige tanke og deler det ristede brød i fire trekanter og
anretter de 4 slags fisk herpå og bruger lakserogn som en del af pynten.

--
Kent Oldhøj

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 18-01-06 12:07

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-01-06 09:07

On Wed, 18 Jan 2006 09:38:59 +0100
"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> Det samme her. Kan ikke lige forsetille mig det skulle smage godt
> sammen.

Hvorfor dog ik? det smager faktisk rigtigt godt. Det skal selvfølgelig
være røget laks eller tilsvarende.

Fra : Kim Schulz

Dato : 18-01-06 15:05

On Wed, 18 Jan 2006 15:31:24 +0100
"Mus" <Bastian@sol.dk> wrote:

> smagsforvirring. For kraftigt i smagen til resten af fiskene. Passer
> ikke med den røde dressing etc.

tjaa måske, men hvad så med kaviar+paneret fiskefilet? For mig at se er
det lige så meget smagsforvirring. Forøvrigt er den varmrøgede laks
sjældent så kraftig i smagen at det vil overdøve det andet.

Fra : Lars Holst

Dato : 18-01-06 22:10

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> said in news:43cd63c1$0$84032
> [...]

> dressing, kaviar og dild. det hele på ristet brød.
>
> Så er spørgsmålet, hvad forventer i at i får når

Efter overlevering fra mine forfædre som altid har drevet kroer rundt om i
landet er Stjerneskud et tørristet og et smørristet stykke hvedemelsbrød
evt. pyntet med et salatblad på hver og med en hvidvinsdampet rødspætte på
det tørre brød og en paneret stegt rødspætte på det "våde" brød.
Ovenpå disse fisk pyntes med rejer, hummerhaler, stenbidderrogn (eller
størrogn/beluga hvis du er rig), slikasparges, citronskiver, dild,
fiskemayonnaise.

--
Lars Holst

Fra : Lars Holst

Dato : 18-01-06 22:10

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 20-01-06 10:49

Hej

Har siddet og kigget på folks "forhold" til stjerneskud, og undrer mig over,
at ingen har nævnt hollandaise-sovs, som i mit barndomshjem altid har været
en fast bestanddel ? Til gengæld har jeg aldrig hørt om røget fisk .... ? En
paneret, en dampet og så rejer .. og salatblade og kaviar til pynt .. og
altså så hollandaise .. ?

Mvh Pia

Fra : Mus

Dato : 20-01-06 12:11

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> skrev i en meddelelse

> [...]
En
> paneret, en dampet og så rejer .. og salatblade og kaviar til pynt .. og

Hej Pia

Først vil jeg sige at du skal skrive under det du citerer. Det gør det bla.
lettere at læse.

Den med Hollandaise er godt nok også ny for mig. Kan egentlig godt
forestille mig det vil smage godt, men så er det ikke rigtigt stjerneskud
mere synes jeg
Måske noget din mor camouflerede fiskesmagen for jer børn med den sovs he
he. Det var i hvert fald noget min mor kunne have fundet på til os
fiskekræsne børn

LN

Fra : karsten

Dato : 30-01-06 11:48

Her er klassikeren:

Stjerneskud

Ingredienser: 40 stk rødspættefilet'er
Rød dressing:

(20 pers.) 20 skiver franskbrød
300 g Mayonaise

300 g smør
5 dl. Creme fraiche

20 stk salatblade
10 g Paprika, Edelsüss

500 g champignon
2-4 spsk. Tomatkonsentrat

400 g rejer
ca. 1 spsk. citronsaft

175 g asparges
2 spsk. asparges vand

2 fed hvidløg

10 skiver røget laks

100 g sort kaviar
Sauce Hollandaise:

1 stk agurk
10 stk æggeblommer

2 stk citron
1600 g magarine

2 stk tomat
1 dl. eddike og/eller hvidvin

6 stilke frisk dild
1 dl. vand

salt og peber
lidt citronsaft

Til panering: mel, æg og
rasp.

Fremgangsmåde:

1. Den røde dressing røres sammen, først udrøres paprika i asparges vandet,
dernæst røres de

øvrige ingredienser i. Hvidløget hakkes eller presses og tilsættes.
Smages til med salt og peber.

2. Margarinen smeltes til afklaret margarine. Eddike og vand koges igennem i
en stålgryde.

Æggeblommerne tilsættes og der piskes / legere til en creme konsistens
over svag varme evt. i

vandbad. Den nedkølede og afklarede margarine tilsættes lidt efter lidt
under piskning. Saucen

holdes varm over vandbad. Temperaturen må ikke overskride 70C eller 50C
nedad.

3. Fiskefilet'erne renses og halvdelen af disse vendes i mel, æg og rasp.

4. Champignon renses, skæres i skiver og steges på varm pande, krydres med
salt.

5. Franskbrødsskiverne vendes kort på panden i ca. 75 g smeltet smør (evt.
af 2 gange), lægges op

på en frokost tallerken og et salatblad lægges på.

6. Den hvide fiskefilet dampes i vand eller vin. Den panerede steges i
resten af smørret. En af hver

fiskefilet lægges nu på franskbrødet med salatblad.

7. Den hvide maskeres med sauce hollandaise, og den stegte maskeres med rød
dressing.

8. Ovenpå anrettes nu: Champignon, aspargessnitter, rejer og der pyntes af
med: Agurk- og

citronspringer, et kræmmerhus af ½ skive røget laks med kaviar fyldt i.
Til sidst pyntes med en

tomatbåd skåret i vifte og en dusk frisk dild.