Den gode gamle brune sovs
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 16-01-06 14:27

Nu så jeg lige en tråd om frikadeller og så kom jeg straks til at tænke på
brun sovs. Jeg kan godt lave nogle gode frikadeller, men den brune sovs, kan
jeg ikke få til at smage af noget. Hvordan gør i? Jeg går ud fra at det skal
være en opbagt sovs, men hvad sker der derefter?

Mvh Claus

Fra : Leo

Dato : 16-01-06 14:56

Ja, altså, hvis man nu har stegt sine frikadeller i noget tiloversblevet
fedt - fx fra en flæske-, ande- eller gåsesteg - eller for den sags skyld
bare i noget margarine eller smør - så kan man jo vælge at tømme pandens
indhold ned i sovsen - eller man kan give panden en skvæt kartoffelvand og
lige koge den af - og så hælde indholdet i sovsen. Sovsen har desuden godt
af at blive tilsat netop vand fra grønsager eller kartofler for at smage af
lidt andet end bare mælkeklister og kulør. så skal der jo lidt salt og peber
i, en anelse sukker måske - lidt bouillon.

Det vil være en rigtig god idé, hvis du en dag kommer forbi nogle kraftben,
at koge en god kraftig suppe på dem - tilsæt også nogle grønsager - se evt.
min egen tråd om suppe fra i dag - og så lade det koge kraftigt ind - fyld
den i små bøtter og brug den til at spæde din sovs op med, når der ikke er
andet til at give den smag.. Så har du altid en sovs, der smager af noget.

Fra : jones_net

Dato : 16-01-06 15:15

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
> peber
> i, en anelse sukker måske - lidt bouillon.

Som ovenfor og så måske lige en stor teskefuld ribsgele.

/J

Fra : .Kody

Dato : 16-01-06 15:26

"Claus Skaarup (Arbejde)" <skaarup75fjern@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan jeg ikke få til at smage af noget. Hvordan gør i? Jeg går ud fra at
> det skal være en opbagt sovs, men hvad sker der derefter?

Se evt her : http://www.brunsovs.dk/

..Kody

Fra : .Kody

Dato : 16-01-06 15:26

Fra : Christian Hansen

Dato : 16-01-06 15:34

Jeg plejer at lave en brun sovs som en opbagt sovs med letmælk eller
minimælk.

Når den har den ønskede tykkelse smager til til med bouillionterning,
engelsk sauce, salt og peber - og så en anelse kulør.

Den er rigtig god til frikadeller :)

Mvh Christian

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-01-06 17:09

"Claus Skaarup (Arbejde)" <skaarup75fjern@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
skal
> være en opbagt sovs, men hvad sker der derefter?

1. Smelt margarine (25-50 gram, alt efter sovsemængde) i en gryde. Det må
ikke bruse op, men skal bare smeltes.
2. Tilsæt mel, til det hele har en lind, kartoffelmosagtig konsistens.
3. Hæld kartoffelvand i lidt ad gangen, og rør forsigtigt rundt.
4. Opløs 1-1½ tsk. andebouillon i en halv kop kartoffelvand, og hæld det i
sovsen.
5. Når sovsen har en 'sovset' konsistens, tilsætter du ½-1 spsk. ribgelé og
smager til med salt og peber.
6. Tilsæt kulør og rør rundt.
7. Så'r der sovs, velbekomme!

Du kan evt. i stedet smelte noget margarine på panden og hælde det over
kartoflerne til dellerne - det smager himmelsk!

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 16-01-06 17:09

Fra : Sabina H.

Dato : 17-01-06 08:14

> [...]
> brune sovs, kan jeg ikke få til at smage af noget. Hvordan gør i? Jeg
> går ud fra at det skal være en opbagt sovs, men hvad sker der

jeg plejer at bruge fedtstoffet fra frikadellerne og vandet fra
kartoflerne....
inden jeg laver sovsen, hælder jeg fedtstoffet fra panden over i
sovsegryden, og koger panden af med kartoffelvandet, allerede her tilsætter
jeg en okseboullionterning og lader den opløse....

jeg bager fedtstoffet fra frikadellerne op med mel, og tilsætter
kartoffelvandet fra panden (ofte hælder jeg det over i en kande for at gøre
processen mindre kompliceret).... når sovsen har den rette konsistens,
tilsættes madkulør, salt, peber og solbærmarmelade, indtil smagen og farven
er rigtig....
der skal ofte ike ret meget salt i (grundet boullionen) men indimellem
kommer jeg helt op til 3 spiseskefulde solbærmarmelade i en ½ liter sovs....
skal sovsen være ekstra lækker kan jeg godt finde på at tilsætte en smule
fløde også...

husk at smage på sovsen undervejs og fornem hvad det er der lige mangler....
samme fremgangsmåde kan iøvrigt bruges til næsten alle former for
pandestegte retter, som feks hakkebøffer og medister....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk