Krydderurter og "kryb" ?
Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 15-01-06 10:58

Hejsa

Det ser så charmerende ud - og så er det jo også dejlig brugbart - at have
diverse krydderurter (pt. purløg, dild, basilikum og persille) stående på
køkkenbordet, lige ved hånden til madlavning ... Men jeg får et virvar af
bananfluer i området hvor de står ... hvordan kan det undgåes ???? Indtil
videre er det sådan nogle duske som man køber i supermarkederne, men jeg
tar' dem ud af plasticposerne, og stiller dem i krukker - de skal jo/vel
vandes ? Purløg og dild holder ikke ret længe, før de begynder at se dårlige
ud ... Er det derfor de tiltrækker bananfluerne ?

Hvordan griber man sådan noget her an, mere "professionelt" - og hvordan
undgår jeg de der bananflue-kryb ????

Go' søndag til alle !

Hilsen Pia

Fra : MLN

Dato : 15-01-06 12:40

Hvad emd at have det udendørs ?
Jeg har det alt sammen i haven, i krukker ...... evt. kunne man have det i
altankasse ....

MVH
Martin Lynge

Fra : Max

Dato : 15-01-06 17:10

Hej Martin

> Hvad emd at have det udendørs ?

Når du nu har det udendørs, hvad har du så der er liv
i lige nu ?

Mvh Max

Fra : MLN

Dato : 15-01-06 22:48

Timian´en har det fint udenfor.
I drivhuset står 2 slags oregano som også har det fint .....

I sommers smed jeg løvstikke, persille og purløg i fryseren sonm er super
når jeg tager det op.

MVH
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-06 09:02

"MLN" <martin@SLETDETTEmln.dk> wrote in message
> Timian´en har det fint udenfor.
> I drivhuset står 2 slags oregano som også har det fint .....
>
> I sommers smed jeg løvstikke, persille og purløg i fryseren sonm er
> super når jeg tager det op.

Alle krydderurter, uden undtagelse, har alle de lækre stærke
smagsstoffer intakte efter frysning.

Kalder du den sprøde bladselleri til snacks/salat for krydderurt, så
er der et konsistensproblem - den er ligesom jordbær en "bad freezer".
Ligesom visse donorers sæd der også smadres af de skarpe iskrystaller.

Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-06 09:02

Fra : Bo Warming

Dato : 15-01-06 20:20

"Pia Lihme Petersen" <PiaFJERN@lihme.com> wrote in message
> [...]
> Hvordan griber man sådan noget her an, mere "professionelt" - og
> hvordan undgår jeg de der bananflue-kryb ????

Jeg har læst at på professionelle meget store gartnerier der har samme
krydderurt fx purløg år efter år, kan der indfinde sig de yderst
sjældne insekter, der går på sådant.
Men krydderurter er jo - i modsætning til salat og gulerødder -
sprængfyldt med stærktsmagende alkaloider, der netop har til formål at
forgifte og især bortskræmme store og små planteædende fjender, så jeg
har aldrig i min eller mine forældres have oplevet skadedyr på dild,
persille, timian, basilikum, kørvel, løvstikke

Sidstnævnte får små huller sidst på sommeren hvor den alligevel smager
træet, så noget kan gå i den.
Dild påstod en TV. og en Politiken-journalist i et havetillæg kan
spises af dræbersnegle, men det er usandt .
Selv tørre troværdige Søren RygePedersen er betalt for den gode
historie snarere end videnskabelighed.

Blomsterfluer der vistnok her til lands ofte fejlbenævnes bananfluer
fordi det lyder smart, moderne, videnskabeligt, er så små at et
almindelig snedkertæt rum ikke formår at holde dem ude og før Pasteur
troede man de opstod af sig selv.
De gider kun rådnende døde ting, æbler, kød , frugt, græskar - stort
set aldrig løg, der smager jo skarpt
Kryb i urtepotter endsige buketter er vist en myte - hvis ikke buket i
vand står og rådner lunt og længe.
Andre urtepotter har da hellerheller ikke den

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-01-06 21:10

On Sun, 15 Jan 2006 20:19:43 +0100
"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

[snip en BW historie]

Jeg kan så fortælle at jeg ganske ofte oplever at der kommer små fluer
i massevis under bl.a. mine basilikum planter som jeg har i potter.
Jorden under disse skal vædes ofte og derfor er der også tendens til at
skabe god kultur for kryb og fluer.

Dette kan typisk afhjælpes ved at plante dem ud i større potter så der
er mere jord til at indeholde vandet og så vandet kan stå dybere og
derved ikke holde jordoverfladen våd.

MVH
Kim