Thai-mad
Fra : Jørgen

Dato : 13-01-06 23:51

Vi prøver os lidt frem i det meget store etniske mad-paradis.
Sidste gang var vi i Tokyo og få Sushi og Sukiaki, Dejligt.

Nu vil min kone gerne prøve Thai-mad. Det tror jeg aldrig, jeg nogensinde
har prøvet. Hvor har vi Thairestauranter? Vi bor i Valby, Kbh.
Og hvad skal man spise derinde. Er der nogle madglade, der kan give mig et
par gode råd?

Hilsen Jørgen

Giv den segnende stærke drikke
og giv den mismodige vin. (Ordsp. 31,6)

Fra : Bo Warming

Dato : 14-01-06 02:09

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> har prøvet. Hvor har vi Thairestauranter? Vi bor i Valby, Kbh.
> Og hvad skal man spise derinde. Er der nogle madglade, der kan give

"Findes det, findes det i de gule sider"
Telefonbogen deler restauranter op efter nationalitet.
Jeg har prøvet de fleste af de ca 20 vietnam- og thai-steder på
Nørrebro og Østerbro og de har alle været tiptop og rimelige i pris.

Fra : beerdog01@ofir.dk

Dato : 14-01-06 22:45

Ja telefonbogen men jeg vil da anbefale siden www.aok.dk der kan man
også være heldig at finde en anmeldelse - godtnok er det redaktionen
selv som skriver anmeldelsen.

Bare mine 10 cents

Jens Rasmussen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 14-01-06 23:46

> [...]
> har prøvet. Hvor har vi Thairestauranter? Vi bor i Valby, Kbh.
> Og hvad skal man spise derinde. Er der nogle madglade, der kan give mig et

Sala Thai - på Vesterbrogade.
Lækkert.
God fornøjelse.
Margrete

Fra : Jørgen

Dato : 15-01-06 12:32

> Sala Thai - på Vesterbrogade.
> Lækkert.
> God fornøjelse.
> Margrete

Tak for det.
Men Vesterbrogade er lang. Hvor cirka? Ved Slotskroen, Vesterbros Torv eller
ved Værnedamsvej f.eks. Vi tager altid bussen derind.

Men maden? Er der noget, man SKAL prøve, er dykker man bare på hovedet ned i
kortet og peger på tilfældige ting?

Jeg gjorde det en gang i Restaurant Taj, den indiske, der lå lige over
Regent på Vesterbros Torv. Lidt senere kom en tyk mand og spurgte, om vi
vidste hvad vi havde bestilt? Nej, det anede vi ikke. Han sagde, vores
bestilling var helt hen i vejret. Måtte han foreslå noget? Ja tak. Og så
skete der noget. De kom kørende med et rullebord med en kulgrill, og det
sydede og spruttede, og der var kun en tallerken af hver, men der var mange
forskelige. Det skulle man dele. Det var en af det bedre oplevelser på
etnisk restaurant.
I Rom lavede vi det samme. Pegede og bad om to portioner. Vi noterede, hvad
det hed, og hjemme i Danmark så vi, at vi havde spist stegte tyrenosser. Det
vidste vi ikke, og det smagte pragtfuldt. Det er på den måde, man kommer
helt ud i krogene!

Hilsen Jørgen

Fra : Margrete Johansen

Dato : 15-01-06 16:22

> Men Vesterbrogade er lang. Hvor cirka? Ved Slotskroen, Vesterbros Torv
> eller
> ved Værnedamsvej f.eks. Vi tager altid bussen derind.

http://www.aok.dk/profile/785

Og så - bare gør som du plejer, det er en god måde.

Margrete

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-01-06 21:43

"Jørgen" <skjelm@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men maden? Er der noget, man SKAL prøve, er dykker man bare på
> hovedet ned i kortet og peger på tilfældige ting?

Mit råd: To supper og tre-fire kødretter - alt sammen serveret på samme tid.
Prøv f.eks. en suppe baseret på kokosmælk og en Tom Yam-suppe. Variér
kødretterne, så I får oksekød, kylling/and, svinekød og fisk. Vælg
forskellige karryer, så I får prøvet både rød, gul og grøn karry. Spis lidt
af de forskellige retter i vilkårlig rækkefølge (suppe spises f.eks. ikke
som forret). Til det hele spiser i jasminris og drikker i øl. Vin er
bandlyst i forbindelse med Thai-mad. Den lokale Singha kan drikkes i
guld-udgaven men er noget sprøjt i den "normale" pilsnerudgave.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)

Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-06 09:33

> som forret). Til det hele spiser i jasminris og drikker i øl.

Når Noriko fra Japan har thai-veninder på besøg og de får ris, så
mystificeres de af at det ikke er jasmin, basrati eller andet dyrt fra
indvandrerbutikkerne som de slavisk køber deres etniske mad i.

Min kone fortjener Nobelpris for at have opdaget, at alm dansk-tysk
(importet sføli) grødris er fuldt så velegnet til alt, incl til
sushi.
Tilmed kræver den ikke så lang kogetid.Og nærighed som alle japanere
præges af, tilfredsstilles af at man køber billigste Aldi-ris.
Den er forædlet under tysk supervision til at
_koge hurtigt ud til homogen risengrød_,
men den konvention er der ikke bødestraf for at skide højt og flot på.
Afbryd kogetiden længe før hvad du giver din vante brune, natur,
jasmin, basrati, parboiled og alle andre ris.
Man siger, at japanere ikke evner kreativitet, nytænkning og
selvstændig eksperimenteren, men det skyldes alene vort berettigede
mindreværdskompleks, og især USAs, at "japan-bashing" (og idag især
china-bashing) er en af vore dømmesyge, lyvende massemediers
værreendnazi underholdnings-features (jeg var lige ved at skrive
værreendmuslim, men den gemmer jeg)

I hjemlandet er de fleste japanere meget i lommen på medierne og
fastholdes i sindsyg overtro om, at japanske ris er sundere og mere
velsmagende end fx den helt samme ris-sort dyrket i Californien.
Brug af blindet smags-panel er præcis så utænkelig hos dem som hos
os - verden ville bryde sammen hvis snobberi afsløredes.
Regeringen er faneme nødt til at _lovgive_, at al ris *skal* være
blandet 1:1 af indenlandsk og importeret, for ellers vil de skævøjede
fladpander ikke købe de californiske ris, om den så kostede det halve.
Det er en underdrivelse at ris er gud og ris styrer, og da Japan i
hundred år ikke har været selvforsynende med ris var det
værre-end-muslim at abombe Hiroshima og Nagasaki, for man kunne
allerede i 1944 have sultet japanerne til overgivelse, for flåde og
fly var så godt som fjernet af MacArthur ved Slaget ved Leyte

NB: Upolerede brune ris kogt i trykkoger overgår alt, economy-style
med midst muligt vand.. Hvert ris er sprængt(vrangen vendt ud) som en
hurtig-stegt rød pølse. Men jeg har kun fået det i Vestre Fængsel

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 15-01-06 18:43

Hej Jørgen

> [...]
> har prøvet. Hvor har vi Thairestauranter? Vi bor i Valby, Kbh.
> Og hvad skal man spise derinde. Er der nogle madglade, der kan give mig et

Kan anbefale en der ligger på H.C. Ørstedsvej 53 på Frederiksberg, den
hedder Ayuttaya2. SUPER go' og til fornuftig priser

mvh
Bolette
www.bolettes.dk

Fra : Jørgen

Dato : 15-01-06 21:26

Tak allesammen. Nu har jeg rigeligt skud i bøssen til at jeg kan begynde den
spændende færd videre i det etniske madparadis.
Jørgen