"Sildeøjne"
Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 00:24

Da jeg var knægt (maaaaange år siden) lavede min mor af og til en
efterret, som det blev kaldt inden det blev moderne at kalde det
desert en ret hun kaldte sildeøjne. Jeg tror den bestod af
sagogryn med bla noget røræg. Den lignede lidt gammeldags
tapetklister, men den smagte altså godt, så derfor vil jeg høre om
nogen ligger inde med en opskrift.

mvh Jørn

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 12-01-06 02:04

Den Thu, 12 Jan 2006 00:23:42 +0100, skrev Falcon :

> Jeg tror den bestod af
> sagogryn med bla noget røræg. Den lignede lidt gammeldags
> tapetklister,

Det lyder som sagosuppe. Hos mine bedsteforældre hed det glosuppe med
kigboller(rosiner). I en klassisk sagosuppe benytter man kun blommerne
fra æggene. Måske har din mor benyttet hviderne til et eller andet hun
så kom i?

Ihvertfald skal du have en opskrift på sagosuppe(ikke en jeg selv har
afprøvet) med på vejen:

http://www.chatbreak.dk/opskrifter/supper-gul_sagosuppe.htm

--
Kent Oldhøj

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 13:53

On Thu, 12 Jan 2006 02:04:15 +0100, Kent Oldhøj <oldhoj@gmail.com>
wrote:

> [...]
>så kom i?
>
>Ihvertfald skal du have en opskrift på sagosuppe(ikke en jeg selv har

Tak for opskriften. Det var også kun æggeblommerne pisket til røræg
med sukker hun brugte. Nu skal det ivertilfald prøves, men det kan jo
godt være at det er nostalgien man kan huske og at det måske ikke
længere er som man huskede det.

mvh Jørn

Fra : Nette

Dato : 12-01-06 22:07

"Kent Oldhøj" skrev

> Det lyder som sagosuppe. Hos mine bedsteforældre hed det glosuppe med
> kigboller(rosiner).

Det hed det også hos os, og føj, hvor det dog smagte grimt!

Nette

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-06 08:24

> [...]
> sagogryn med bla noget røræg. Den lignede lidt gammeldags
> tapetklister, men den smagte altså godt, så derfor vil jeg høre om

Hos os hed den citronsuppe, og vi ikke havde rosiner og svesker i. Du finder
den under navnet sagosuppe, og der er i hvert fald en opskrift på posen. Hos
os kogte de delte og pressede citroner med i vandet

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-06 13:55

On Thu, 12 Jan 2006 08:23:38 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

> [...]
>den under navnet sagosuppe, og der er i hvert fald en opskrift på posen. Hos
>os kogte de delte og pressede citroner med i vandet

Tak for opskriften, og nu du skriver det så kan jeg godt huske at der
var rosiner i. Så nu er det ned til købmanden og få fat i nogle
sagogryn, så må jeg håbe oplevelsen er den samme som i "the good old
days"

mvh Jørn

Fra : Inger Pedersen

Dato : 12-01-06 17:33

> Hos os hed den citronsuppe,

Jeg har nu aldrig fået citronsuppe med sagogryn.

Den her tror jeg svarer til den citronsuppe, vi fik - jeg har aldrig lavet
den selv.

50 g smør
60 g mel
laves til opbagning

1½ l kogende vand
skal af 1 citron
hældes i og koges 5 - 10 min.

2 æggeblommer
ca. 100 g sukker
piskes og røres med suppen

saft af 2 citroner
røres i

Hilsen Inger

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-01-06 20:26

> Den her tror jeg svarer til den citronsuppe, vi fik - jeg har aldrig lavet
> den selv.

Nej, det var slet ikke noget i den retning - hos os. Sjovt som der kan være
navneroderi i opskrifter

Mvh Maria