mælkeskum
Fra : (-Peter-)

Dato : 10-01-06 20:14

hej..

skriver i håb om at nogen kan forklare mig nedenstående som jeg har
oplevet en del gange..

Når jeg vil lave en cappuccino, nærmere betegnet mælkeskummen til denne
på min espressomaskine virker dette ofte bedst i anden omgang - det skal
forståes på den måde at den første kop jeg laver bliver skummen sådan
nogenlunde, men ikke så cremet som den burde være... når jeg så har
drukket denne kop fuld og vil have en til bruger jeg resten af mælken
som tidligere har været varmet op, og halvt er skum og skummer dette
igen og får nu den noget nær perfekte skum...

hvad skyldes dette??

bruger for tiden minimælk da min kæreste drikker det, men brugte
tidligere letmælk da jeg boede hjemme hos forældre (og har da også
prøvet med sødmælk)... men så vidt jeg husker altid med det samme
resultat...

/peter

Fra : Brian Skaarup

Dato : 10-01-06 23:12

(-Peter-) wrote:

> [...]
> tidligere letmælk da jeg boede hjemme hos forældre (og har da også
> prøvet med sødmælk)... men så vidt jeg husker altid med det samme
Der var engang en barista "Hjemmeservice"
han sagde (svjh) at de brugte sødmælk fra Arla og at mælken kun kunne
bruges en gang

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-01-06 11:55

Brian Skaarup wrote:

> Der var engang en barista "Hjemmeservice"
> han sagde (svjh) at de brugte sødmælk fra Arla og at mælken kun kunne
> bruges en gang
okay... men er jo lidt modstridende med mine erfaringer om at det bliver
bedre efter et stykke tid...

)

/peter

Fra : Erling Hansen

Dato : 11-01-06 20:04

(-Peter-) <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> okay... men er jo lidt modstridende med mine erfaringer om at det bliver
> bedre efter et stykke tid...
>
> )
>
> /peter

Mange italienere bruger en 2,0% mælk, altså en type vi ikke har.
Minimælk er efter min mening for mager. Skummer du op på den rigtige
måde? Noget ku' tyde på, at du i første omgang kun får varmet/skummet
den øverste del af mælken. Prøv med lidt mindre i kanden - nok til én
kop - og få den så kogt rigtig igennem i dampstrålen. Hold kanden på
skrå, dysen ca. 1/3 ned i mælken, hold så kanden stille mens mælken
hvirvler rundt i kanden og bliver godt varmet igennem så den bliver
skummeet og blank.
Mvh
Erling

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-01-06 20:25

tak for tippene...

Fra : Jørgen Hess

Dato : 16-01-06 23:23

"Brian Skaarup" <brian@nocannedmeat.skaarup.org> skrev i en meddelelse

> Der var engang en barista "Hjemmeservice"
> han sagde (svjh) at de brugte sødmælk fra Arla og at mælken kun kunne
> bruges en gang

Ved godt tråden er ved at være lidt gammel.
Og det var en hjemmeservice der handlede om kaffe. Den mælk han brugte var i
et sort karton, jeg har aldrig set mælk i denne emballage i butikkerne, så
det må være et specialprodukt Arla laver/lavede til kafeer.
Det var også korrekt at mælk der var pisket op ikke måtte vente på næste
kaffebrygning altid ny mælk til hver brygning.
Det var også i den udsendelse at man slå fast at mælken kun måtte varmes op
til 60 grader for ikke at smage af risengrød.
mvh
Jørgen

Fra : Anders Truelsen [824~

Dato : 17-01-06 09:03

Jørgen Hess wrote:
> Ved godt tråden er ved at være lidt gammel.

Pyt

> Og det var en hjemmeservice der handlede om kaffe.

Så den også.

> Den mælk han brugte var i et sort karton, jeg har aldrig set
> mælk i denne emballage i butikkerne, så det må være et
> specialprodukt Arla laver/lavede til kafeer.

Jeg synes det lignede en klassisk mørkeblå sødmælk fra før Arla hørte om
økologi...

/anders