chokolademousse
Fra : (-Peter-)

Dato : 10-01-06 18:15

hej..

vil folk mene chokolademousse skal laves med/uden husblads... og hvad
gør det af forskel...?

/peter

Fra : Padre

Dato : 10-01-06 19:02

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote in message
> hej..
>
> vil folk mene chokolademousse skal laves med/uden husblads... og hvad
> gør det af forskel...?

Jeg er modstander - konsistensen bliver bedre uden, mere cremet og blød.
Husblas gør den gummiagtig og hård.

Her er Julia Childs opskrift:

CHOKOLADEMOUSSE
225 gram mørk chokolade
85 gram usaltet smør
3 æggeblommer
2½ dl piskefløde
3 æggehvider
½ dl stødt melis

Smelt smør og chokolade sammen
Pisk fløden til skum, helst over is
Pisk æggehviderne stive mens sukkeret drysses i
Vend chokoladen i hviderne, før det er helt blandet op, herefter kommes
flødeskummet i

--
padre

Fra : Padre

Dato : 10-01-06 19:21

> Vend chokoladen i hviderne, før det er helt blandet op, herefter kommes
> flødeskummet i

Jeg mente:
Vend chokoladen i hviderne; før det er helt blandet op kommes flødeskummet i

--
Padre

Fra : -V-

Dato : 10-01-06 19:30

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> wrote
> Her er Julia Childs opskrift:
>
> CHOKOLADEMOUSSE
> 225 gram mørk chokolade
> 85 gram usaltet smør
> 3 æggeblommer
> 2½ dl piskefløde
> 3 æggehvider
> ½ dl stødt melis

Jeg har selv brugt ovenstående opskrift, og hun er jo altid et kig værd.

Hvad jeg ikke er enig i, og det er en generel betragtning, det er at man vil
bruge usaltet smør i kager, for det er efter min mening en fejl. I rigtigt
mange kage- og dessertopskrifter forlanges der usaltet smør, men min
erfaring er at lidt salt (enten som del af saltet eller ved siden af) gør
smagsoplevelsen i chokoladen meget bedre.

Det siger min baggrundsviden om saltets smagsforstærkende effekt også, så
derfor tilspørger jeg eder: hvad er jeres erfaringer?

-V-

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 10-01-06 20:02

Den Tue, 10 Jan 2006 19:29:44 +0100, skrev -V- :

> Det siger min baggrundsviden om saltets smagsforstærkende effekt også, så
> derfor tilspørger jeg eder: hvad er jeres erfaringer?

Jeg er helt enig.

Men saltning af sødt er en svær kunst og hvis man ikke har erfaring med
det må man hellere undlade.

For meget salt er nemlig en katastrofe når vi snakker søde sager.

--
Kent Oldhøj

Fra : Padre

Dato : 10-01-06 20:44

> Jeg er helt enig.

Bare for god ordens skyld - jeg er uenig

Julia Child ved, hvad hun gør, og når hun anbefaler usaltet smør, er det
fordi det giver det bedste resultat (synes jeg; i kan selvfølgelig gøre,
hvad i vil

--
Padre

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 15-01-06 00:25

[-V- | Tue, 10 Jan 2006 19:29:44 +0100]

>Det siger min baggrundsviden om saltets smagsforstærkende effekt også, så
>derfor tilspørger jeg eder: hvad er jeres erfaringer?

I kager, afgjort normalsaltet smør - i nogle desserter er det afhængig af
sammensætningen, men chokoladedesserter er for mig ofte usaltet smør (med
mindre at det er en "mælket" chokoladedessert).

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : (-Peter-)

Dato : 10-01-06 19:54

Padre wrote:

> Her er Julia Childs opskrift:
>
> CHOKOLADEMOUSSE
> 225 gram mørk chokolade
> 85 gram usaltet smør
> 3 æggeblommer
> 2½ dl piskefløde
> 3 æggehvider
> ½ dl stødt melis

smør???

har jeg da aldrig hørt om :)

men skal måske prøves...

/peter

Fra : Padre

Dato : 10-01-06 20:43

> smør???
>
> har jeg da aldrig hørt om :)

Det er sådan noget gult noget, som i DK koster mellem 7,5 kr og 13,95 kr pr
250 gram alt efter hvor man køber det. Det laves af fedt fra mælk, primært
fra køer, og anvendes i store dele af verden til at stege i eller til at
smøre på brød under pålægget.

--
Padre

Fra : (-Peter-)

Dato : 10-01-06 21:04

Padre wrote:

> [...]
> fra køer, og anvendes i store dele af verden til at stege i eller til at

:)

Fra : Peter Westh

Dato : 10-01-06 19:03

"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> hej..
>
> vil folk mene chokolademousse skal laves med/uden husblads

Der skal da ved grød ikke husblas i chokolademousse. Hvis moussen ikke
bliver stiv uden husblas, så er der for lidt chokolade i. Chokolademousse
består af chokolade, æg og eventuelt flødeskum.

>... og hvad gør det af forskel...?

Det lækre ved chokolade og - mousse er smeltepunktet, den måde det smelter
på tungen. Husblas smelter ved en anden temperatur, og vil give en anden
oplevelse. Konsistensen vil desuden blive mere elastisk og blævrende.
Sammenlign citronfromage og chokolademousse.

I øvrigt vil jeg mene at en chokoladedessert med husblas i retteligt burde
kaldes en budding eller en fromage.

MVH

Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 10-01-06 19:59

(-Peter-) wrote:
> hej..
>
> vil folk mene chokolademousse skal laves med/uden husblads... og hvad
> gør det af forskel...?
>
> /peter

tak for svarene...

er stadig i tvivl...

karoline siger æggeblommer (og den plejer at smage godt)...

men "heibergs chokolade"'s grand cru chokolademousse siger husblads (og
ingen ægge blommer... (det er en bog af kokken morten heiberg kun om
chokolade...)

men om ikke andet må man jo prøve sig frem :)

/peter

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 11-01-06 13:08

> men "heibergs chokolade"'s grand cru chokolademousse siger husblads (og
> ingen ægge blommer... (det er en bog af kokken morten heiberg kun om
> chokolade...)

Men i Go'Morgen på TV2 lavede han ikke desto mindre en mousse uden husblas
lige før nytår (opskriften ligger på www.tv2.dk). Jeg lavede den til vores
dessert nytårsaften i en udgave med mørk og hvid chokolade. MUMS!

MVH Mette

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-01-06 13:13

Mette Svangren Guttesen wrote:

> [...]
> lige før nytår (opskriften ligger på www.tv2.dk). Jeg lavede den til vores
> dessert nytårsaften i en udgave med mørk og hvid chokolade. MUMS!

okay..

det skal dog også bemærkes der er et par stykker opskrifter i den
omtalte bog... men denne grand cru er vidt den bedste og det han anser
som den "ægte"...

mvh
peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-01-06 20:21

On Tue, 10 Jan 2006 19:59:28 +0100

> [...]
> om chokolade...)
>
> men om ikke andet må man jo prøve sig frem :)

Begge er rigtigt gode, men konsistensen er forskellig. Når jeg selv
laver det, så er det altid uden husblads men når kæresten laver det så
er det efter mortens opskrift.
Min er mere cremet, hendes mere fast og chokolade smagende.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 10-01-06 22:29

[(-Peter-) | Tue, 10 Jan 2006 18:14:58 +0100]

>vil folk mene chokolademousse skal laves med/uden husblads... og hvad
>gør det af forskel...?

UDEN!

En god chokolademousse lavet på en (god) chokolade, har slet slet ikke brug
for hisblads til at stive den af :)

Mvh René
www.rene.hjorth.com
www.lowcarb.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-06 21:38

On Wed, 11 Jan 2006 21:30:34 +0100
"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Hej Peter

> Jeg troede det var dig der havde styr på tingene :)

I den udgave morten har givet mig af hans bog om chokolade står
opskriften på Grand Cru Chokolade Mousse på side 104-105 og ja den
indeholder husblads (2 blade).

Det er efter min mening ikke hans ultimative mousse opskrift men den
er langt bedre end de fleste andre jeg har smagt.

MVH
Kim Schulz

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-06 22:25

On Wed, 11 Jan 2006 21:40:40 +0100
"(-Peter-)" <garfieldpbj@mail-online.dk> wrote:

> ja... vil du så ikke give mig ret i mine udsagn eller hvordan.??

jo