hvide bønne = soya bønner??
Fra : Helle Skoett

Dato : 07-01-06 00:54

Hej gruppe.
Jeg har brug for jeres hjælp igen.
Efter en tur til Kina, hvor hotpot ofte stod på menuen, har jeg fundet ud
af, at tofu kan bruges til noget fornuftigt. Men da jeg ikke kan smide om
mig med penge, og det irritererer mig kun at bruge et kvart glas, mens
hønsene får resten, måtte jeg jo kikke gemmerne igennem efter opskrifter. Og
jeg har fundet et par stykker på tofu.
Har derefter gennempløjet diverse butikker - men det eneste, jeg kan finde,
er røde bønne, brune bønner, hvide bønner, grønne og røde linser fra puy og
diverse former for hvede...
Og der står intet bag på de stakkels bønner om, hvad de hedder - deres
indlysende farve er det eneste, der bliver gentaget.
Jeg skal ifølge alle opskrifterne bruge soyabønner... Er der nogen, der ved,
hvor jeg kan få dem økologisk (gider ikke genmodificeret), eller kan
fortælle, om de gemmer ig under én af farvebetegnelserne?

mange hilsner
helle

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-01-06 01:05

Helle Skoett skrev:

> Jeg skal ifølge alle opskrifterne bruge soyabønner... Er der
> nogen, der ved, hvor jeg kan få dem økologisk (gider ikke
> genmodificeret), eller kan fortælle, om de gemmer ig under én
> af farvebetegnelserne?

De gemmer sig ikke under farvebetegnelserne, men sælges under navnet
sojabønner. De føres bl.a. af Urtekram:

<http://urtekram.dk/docs/produkter/visprodukt.asp?varenr=13600>
<http://urtekram.dk/docs/produkter/visprodukt.asp?varenr=13602>

så mon ikke du kan få dem i den lokale helsebix (ellers kan de skaffe
dem hjem til dig, hvis de ellers fører Urtekrams varer).

Får du mindre spild hvis du selv fremstiller tofu?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 08-01-06 13:25

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> så mon ikke du kan få dem i den lokale helsebix (ellers kan de skaffe
> dem hjem til dig, hvis de ellers fører Urtekrams varer).

Hvis du har en kinesisk eller asiatisk butik i nærheden, har de dem for det
meste også. De har i øvrigt også ret billig, frisk tofu.

> Får du mindre spild hvis du selv fremstiller tofu?

Det vil jeg tvivle på, og det er under alle omstændigheder et sstort
arbejde. Det, du får ud af det, er friskhed - men det betyder ifølge mine
magsløg ikke så meget, medmindre du laver visse japanske retter, hvor tofuen
serveres utilberedt.

/P

Fra : helle s

Dato : 08-01-06 16:21

Peter Westh <pwesth@fjern.hum.ku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:43c104a8$0$67260$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> arbejde. Det, du får ud af det, er friskhed - men det betyder ifølge mine
> magsløg ikke så meget, medmindre du laver visse japanske retter, hvor

tak for svarene. Jeg vil prøve en kinesisk butik... Hvem ved, måske har de
også hotpot-sauce på pose... Jeg går ud fra, som I skriver, at det er et
stort arbejde - jeg forestillede mig bare, at jeg kunne skyde mig ind på at
lave små bitte portioner ad gangen. For jeg aner ikke, hvad jeg ellers skal
bruge tofu til, (koger den i hotpot) så når jeg hos min lokale økobutik
(Svanholm) køber et glas til næsten 40 kr, bruger jeg max en fjerdedel - og
resten går så til de små glade hønsebønser, for der står på glasset, at det
kun kan holde en uge efter åbning.
vh helle

Fra : Peter Westh

Dato : 08-01-06 17:34

"helle s" <hellefjernskoett@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> og
> resten går så til de små glade hønsebønser, for der står på glasset, at

Det vil imho være næsten umuligt at lave tofu i små portioner. I
kinabutikken (og i visse supermarkeder) plejer man at kunne få
langtidsholdbar tofu pakket i papkartoner, i relativt små portioner. Jeg har
også læst om instant tofu i pulverform, men det lyder nu ikke så godt, synes
jeg.

Måske kan du også fryse tofuen i passende portioner. Har ikke prøvet, men
stegt tofu kan da købes frossen.

Endelig kan du smugle din tofu i eksempelvis fars eller purerede supper.

MVH

Peter

Fra : Lapzig

Dato : 08-01-06 18:02

"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message
> Måske kan du også fryse tofuen i passende portioner. Har ikke prøvet, men
> stegt tofu kan da købes frossen.
>
> Endelig kan du smugle din tofu i eksempelvis fars eller purerede supper.

Jeg har aldrig smagt tofu. Minder smagen mon om noget jeg kender?

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-06 19:48

Sun, 08 Jan 2006 18:02:19 +0100, Lapzig <lapzig@lapzig.org> skrev:

> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Jeg har aldrig smagt tofu. Minder smagen mon om noget jeg kender?

Jeg tror det ikke. Tofu smager af ...tofu. Smagen er meget neutral og ofte
vil det være en god ide at marinere tofuen for at smagssætte den.

Ole

Fra : Lapzig

Dato : 08-01-06 21:29

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
news.s22o6ixa73aafo@dpiii...

> Jeg tror det ikke. Tofu smager af ...tofu. Smagen er meget neutral og ofte
> vil det være en god ide at marinere tofuen for at smagssætte den.

Hvordan spiser man den ud over at purere den i suppe?

Fra : Ole Stigaard

Dato : 08-01-06 21:36

Sun, 08 Jan 2006 21:28:47 +0100, Lapzig <lapzig@lapzig.org> skrev:

> "Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
> news.s22o6ixa73aafo@dpiii...

> Hvordan spiser man den ud over at purere den i suppe?

Stegt, i gryderetter, most i fylte pebre, i suppe... Mange bytter kød i
opskrifter ud med tofu, men så skal der smagssættes alvorligt før det ikke
bliver en kedelig affære. Vi har et par tofukogebøger, og spiser vel tofu
ca. en gang hver 14. dag. Den kan i øvrigt fryses, så du kan sagtens købe
en blok på 500 gram og dele op i mindre portioner.

Ole

Fra : Lapzig

Dato : 08-01-06 21:43

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
news.s22t6l0r73aafo@dpiii...
> [...]
> ca. en gang hver 14. dag. Den kan i øvrigt fryses, så du kan sagtens købe
> en blok på 500 gram og dele op i mindre portioner.

Tak for info. Det kunne være, jeg skulle tage sig sammen og få købt et
stykke, næste gang jeg ser det.

Fra : Peter Westh

Dato : 09-01-06 09:55

"Lapzig" <lapzig@lapzig.org> skrev i en meddelelse
> Hvordan spiser man den ud over at purere den i suppe?

Just for the record, så ville jeg aldrig købe tofu bare for at purere den i
suppe. Det var tænkt som en måde at få brugt tofuen, selv om man ikke har
specielt lyst til tofu.

Jeg laver ret ofte grønsagsfrikadeller af forskellig slags, og der kommer
jeg ofte moset tofu i, hvis jeg har en rest stående.

Ellers er tofu efter min mening kun værd at spise i kinesiske, japanske og
indonesiske eller andre sydøstasiatiske retter, altså tilberedt som man
traditionelt har gjort det, der hvor tofuen stammer fra. I andre sammenhænge
smager tofu imho uhelbredeligt helseagtigt.

/P

Fra : Peter Westh

Dato : 09-01-06 09:50

> "Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote in message

> Jeg har aldrig smagt tofu. Minder smagen mon om noget jeg kender?
´
Tofu smager ikke rigtig af noget. Forestil dig en omelet lavet af æggehvider
alene - noget i den stil.

/P

Fra : Nette

Dato : 08-01-06 22:09

"helle s" skrev

> [...]
og
> resten går så til de små glade hønsebønser, for der står på glasset, at

Jeg er lidt i tvivl om, det du søger skal være økologisk?
De kinesiske butikker jeg handler i, har ikke økologisk tofu.
Men til gengæld har de en pakke tofu i vand til en tier. De har flere
forskellige slags, så husk endelig lige at spørge om det du får, duer til
stegning. Hvis jeg har overskud af det, steger jeg det i lidt olie og kommer
det i fryseren.

Nette

Fra : helle s

Dato : 12-01-06 10:34

> [...]
> forskellige slags, så husk endelig lige at spørge om det du får, duer til
> stegning. Hvis jeg har overskud af det, steger jeg det i lidt olie og

Tak endnu en gang for de mange svar. Man bliver klogere og klogere. Jeg
anede ikke, at det kan fryses - det giver jo lidt mere lyst til at købe det.
Jo, jeg vil egentlig helst købe det øko - for jeg er ikke så meget for de
der genmodificerede fætre. Dels tror jeg ikke det er sundt - og dels tror
jeg ikke på en verden, hvor ét firma sidder på kimen til maden. Men det er
en helt anden snak!
Nette - du skriver, at du steger det først, og så fryser det. Er der en
grund til det? Bliver det underligt, hvis man fryser det "råt"?
vh helle

Fra : Christina S

Dato : 13-01-06 09:35

"helle s" <hellefjernskoett@hotmail.com> wrote in message

> Nette - du skriver, at du steger det først, og så fryser det. Er der en
> grund til det? Bliver det underligt, hvis man fryser det "råt"?
> vh helle

Jeg fryser det bare som det er og har aldrig haft problemer med det efter
optøning.
Frysningen ændrer ikke konsistensen.

Mvh, Christina

Fra : Bo Warming

Dato : 14-01-06 02:12

"Christina S" <christina-g@nospam.dk.invalid> wrote in message
> "helle s" <hellefjernskoett@hotmail.com> wrote in message

> Frysningen ændrer ikke konsistensen.

Stort set kun friskt plantemateriale ændres af frysning - dog kan en
anelse vand fryses ud af dyre og fiske kød

Bønner er en familie og tæt ved ærter - soyabønner står fjernt er
endnu mere proteinrige og hurtigt voksende og især råstof for
olieproduktion og svinefoder. Sunde men triste.