Den er Lakrids!
Fra : Barney Gumble

Dato : 06-01-06 13:23

Jeg skal hermed indrømme, at jeg er afhængig af Lakrids. Så er det på plads.

Her er nogle af mine favoritter:

Haribos Piratos:
Denne Lakridsklassiker bliver dog først rigtig god, når posen har ligget
åben en god uges tid eller mere. Derfor kan jeg også godt finde på at
praktisere dette ved simpelthen at åbne en pose, og så lægge den væk til
senere spisning

Haribos Skipper Mix (2 af slagsene):
De aflange stjerneformede: En god stærk lakrids. Kan spises med det samme.
"Vingummi"lakridsbamserne: Ligeledes en lidt stærk lakrids, som kan spises
med det samme.
Resten i denne blanding er ikke værd at spille tid på. Dog kan det
resterende indhold peppes op, ved at lade en pose ligge en 4-5 dage, hvilket
kan gøre resten spiseligt.

Toms Black Magic:
De store bløde stykker: Af en eller anden mærkelig grund er jeg også helt
vild med disse bløde og lidt sødere stykker. Resten af posen er også okay
(bedre end "resten" af en pose Skipper Mix), men igen bliver det først godt,
efter en 3-4 dage i åben tilstand.

Nå, men hvorfor skriver jeg overhovedet. Jo, jeg vil gerne udvide min
såkaldte Lakridshorisont. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om andres
Lakridsfavoritter.

Jeg ville også gerne høre, om nogen kender en rigtig stærk Lakrids. Jo
stærkere jo bedre. Den skal selvfølgelig helst kunne købes i Danmark
(Århus).

På forhånd tak

BG

PS. Lakrids går i øvrigt overraskende godt til øl... Prøv det!

Fra : Max

Dato : 06-01-06 13:46

Hej

> Haribos Piratos:

Hvad for en foretrækker du, den almindelige eller Super Piratos ?

> finde på at praktisere dette ved simpelthen at åbne en pose, og så
> lægge den væk til senere spisning

Jeg deler dem i 4 stykker, hele er de ikke telefonvenlige.

> Jeg ville også gerne høre, om nogen kender en rigtig stærk Lakrids. Jo
> stærkere jo bedre. Den skal selvfølgelig helst kunne købes i Danmark

Man kan vidst kun købe stærk salmiak lakrids i danmark, har aldrig
hør at de spiser det andre steder.

Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-06 13:59

Max skrev:

> Man kan vidst kun købe stærk salmiak lakrids i danmark, har
> aldrig hør at de spiser det andre steder.

Nu ved jeg ikke hvordan du definerer "stærk salmiaklakrids", men Katjes
salte fisk produceres i Tyskland og sælges andre steder end i Danmark.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Max

Dato : 06-01-06 15:06

Hej Klaus

> Nu ved jeg ikke hvordan du definerer "stærk salmiaklakrids", men Katjes
> salte fisk produceres i Tyskland og sælges andre steder end i Danmark.

Jeg er næsten sikker på at det er et produkt der er skabt til
afsætning i grænsekioskerne, og naturligvis vil man kunne
eksportere det rundt omkring.

Mvh Max

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 06-01-06 18:15

Klaus Alexander Seistrup skrev:

> Nu ved jeg ikke hvordan du definerer "stærk salmiaklakrids", men Katjes
> salte fisk produceres i Tyskland og sælges andre steder end i Danmark.
>
> Mvh,

ja og en Salt fisk, når ikke en super piratos til sokkeholderne, hvad
angår styrke, eller Junglevræl for den sags skyld. (jeg er selv mest til
salt fisk)

MVH
Kasper Malmberg

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-01-06 14:01

Max wrote:

> Hvad for en foretrækker du, den almindelige eller Super Piratos ?

Jeg tror faktisk ikke jeg har smagt "Super" (kommer lidt i tvivl, om dem jeg
plejer at købe er super eller alm., men tror da det er de almindelige). Kan
det passe, at "Super" ikke normalt er at finde på hylderne eller tager jeg
fejl?

Kan i øvrigt se på Haribos hjemmeside, at der også er noget der hedder
"Peber Piratos". Har aldrig set dem i butikkerne, men er der nogen der har
smagt dem?

> Man kan vidst kun købe stærk salmiak lakrids i danmark, har aldrig
> hør at de spiser det andre steder.

Nej den er vidst god nok. Udenlandsk lakrids plejer at være noget frygtelig
sørgeligt noget.

BG

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-01-06 14:20

Barney Gumble skrev:

> Kan det passe, at "Super" ikke normalt er at finde på hylderne
> eller tager jeg fejl?

Jewg synes at Super-Piratos ses hyppigere end alm. Piratos. Super-
Piratos er større og kommer i en mørkeblå pose med rødt på. De alm.
Piratos kommer i en pose med lysere blår og sølv/grå (hvis jeg ellers
husker ret).

/me synes at de alm Piratos er de bedste.

Mvh,

Fra : Margrete Johansen

Dato : 06-01-06 17:25

> Nej den er vidst god nok. Udenlandsk lakrids plejer at være noget
> frygtelig
> sørgeligt noget.

Nope - tænk på hollandsk. Hos drogerierne (er det Albert Hoy det hedder det
gamle, dér?) i Amsterdam har de nogle der er bikubeformede, ligger godt i
munden og smager honningsstærkt. UHM - og så så mange at man er helt sveden
i munden bagefter!

Margrete

Fra : Jørgen Hess

Dato : 10-01-06 22:03

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det gamle, dér?) i Amsterdam har de nogle der er bikubeformede, ligger
> godt i munden og smager honningsstærkt. UHM - og så så mange at man er

Fik for et par år siden en isvaffel i Sydfrankrig (ude omkring den sorte
madonna?) med lakridsis (en blandt 20 forskellige slags is).
Issælgeren var meget bekymret for at handle og sagde det mest var hollændere
der købte den. Vi kunne så berolige med at danskere var bekendt med smagen.
mvh
Jørgen

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-01-06 13:57

On Fri, 6 Jan 2006 13:46:29 +0100
"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> Man kan vidst kun købe stærk salmiak lakrids i danmark, har aldrig
> hør at de spiser det andre steder.

Kalder man ikke en del lakrids for Finsk lakrids? betyder det mon at de
også har lakrids i finland eller er det som med franske kartofler
osv bare et navn

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-06 14:14

On 2006-01-06, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> Kalder man ikke en del lakrids for Finsk lakrids? betyder det mon at de
> også har lakrids i finland

Jep - og den er sød og blød og lækker.

/Sune

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-01-06 14:29

On Fri, 6 Jan 2006 13:14:00 +0000 (UTC)
Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> Jep - og den er sød og blød og lækker.

har nu også fået den i en mere stærk/salt version

Fra : Sune Vuorela

Dato : 06-01-06 14:50

On 2006-01-06, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> har nu også fået den i en mere stærk/salt version

Den bløde, søde er finsk lakrids 'rigtigt'
en stærk/salt version er lige så finsk som franske kartofler er fransk
;)

/Sune

Fra : H.P.

Dato : 06-01-06 17:11

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal hermed indrømme, at jeg er afhængig af Lakrids. Så er det på
plads.

Jeg er med i klubben

> Her er nogle af mine favoritter:
>
> Haribos Piratos:
> Denne Lakridsklassiker bliver dog først rigtig god, når posen har ligget
> åben en god uges tid eller mere.

Det kan jeg kun være enig i. Det er den bedste saltlakrids. Men hvorfor
synes du de er bedre efter at have været åbnet et stykke tid?

> Haribos Skipper Mix (2 af slagsene):
> De aflange stjerneformede: En god stærk lakrids.

Enig.

> "Vingummi"lakridsbamserne: Ligeledes en lidt stærk lakrids, som kan spises
> med det samme.

Det synes jeg derimod ikke. De har en lidt sæbeagtig bismag.

> Toms Black Magic:

Kender den ikke, må prøves.

> Nå, men hvorfor skriver jeg overhovedet. Jo, jeg vil gerne udvide min
> såkaldte Lakridshorisont. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om
andres
> Lakridsfavoritter.

Ubetinget almindelige Piratos. Jeg tager aldrig ud at rejse uden rigelige
forsyninger i tasken.

> Jeg ville også gerne høre, om nogen kender en rigtig stærk Lakrids. Jo
> stærkere jo bedre. Den skal selvfølgelig helst kunne købes i Danmark
> (Århus).

Prøv "Djungelvrål" (tror jeg nok de hedder). Der er noget pulver på dem der
er ret stærkt, men det forsvinder desværre hurtigt i munden. Men så kan man
jo altid spytte ud, og tage nye...

Venlig hilsen

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-01-06 17:53

H.P. wrote:

> Det kan jeg kun være enig i. Det er den bedste saltlakrids. Men
> hvorfor synes du de er bedre efter at have været åbnet et stykke tid?

Svært at forklare, men konsistensen ændrer sig markant, efter en uge "i det
fri". Synes også smagen ændrer sig til at være mere "skarp", men det er
sikkert bare indbildning

> Kender den ikke, må prøves.

Posen som helhed er ganske udemærket, imo, da den er blottet for kedelige
"matadormiks-agtige"-lakridser.

> Prøv "Djungelvrål" (tror jeg nok de hedder). Der er noget pulver på
> dem der er ret stærkt, men det forsvinder desværre hurtigt i munden.
> Men så kan man jo altid spytte ud, og tage nye...

http://shop.textalk.se/shop/41/art11/811-pic-7fc44e.gif

Ahhh, den slags kender jeg da godt, og jeg får jo helt lyst til nogle nu. En
lakrids der "hele vejen igennem" var så stærk ville da være klasse!

BG

Fra : Max

Dato : 06-01-06 18:29

Hej

> [...]
der
> er ret stærkt, men det forsvinder desværre hurtigt i munden. Men så kan

Det er ligesom med Dracula bolcher, de er også suveræne lige
når man får dem ind i munden, men det forsvinder også hurtigt.

Mvh Max

Fra : Ralph

Dato : 06-01-06 17:40

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> skrev i en meddelelse
> Jeg skal hermed indrømme, at jeg er afhængig af Lakrids. Så er det på
> plads.

Du er ikke alene.

> Jeg ville også gerne høre, om nogen kender en rigtig stærk Lakrids. Jo
> stærkere jo bedre. Den skal selvfølgelig helst kunne købes i Danmark
> (Århus).

Jeg er lutter ører når du får svar.

Dog kan jeg anbefale et par af "de søde" Kan ikke huske fabrikat, men de
hedder vist vikingeskibe, sikkert Haribo, og så bliver jeg lidt nørdet, køb
nogle stænger (hvad de nuhedder, de der sammenlagte hvid sukkertstads,
lakrids, lyserød sukkerstads, eller brun cacaosukkerstads, lakrids, brun
cacaosukkerstads, fåes også originalt "lakridskonfekt?" spis sukkestadset
først og gem lakridsen, det er GUF.

--
venligst
Ralph

Fra : Barney Gumble

Dato : 06-01-06 18:00

Ralph wrote:

> Jeg er lutter ører når du får svar.

Jeg husker da jeg var lille, at "døgneren" en kort periode havde nogle
lakridser i deres 25-øres sortiment, som var så stærke, at det var umuligt
at spise dem færdige. Dengang købte man dem jo kun fordi det var skide sjovt
at byde andre på én, men i dag hvor "stærk-lakrids-masochisten" er kommet ud
af skabet, ville jeg uden tøven opkøbe hele bøtten. Hvor er de henne i
dag???

Klasse!

BG

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-01-06 18:24

> [...]
> Jeg ville også gerne høre, om nogen kender en rigtig stærk Lakrids. Jo
> stærkere jo bedre. Den skal selvfølgelig helst kunne købes i Danmark

Netto har et sortiment af sukkerfrie ting (adddddr), men overraskende nok
smager deres lakrids rigtig godt. Er nok ikke ligeså stærk piratos, men
smagen er rigtig god. Prøv den og meld tilbage.
Er ellers med på dine forslag om lakrids, kan bare godt lide den bløde
slags.

Fra : mcloud

Dato : 06-01-06 18:28

Hvad med Engelsk lakrids fra Apoteket??
Lækkert
mvh mcloud

Fra : Ole Christiansen

Dato : 08-01-06 11:21

"mcloud" <kim@lechef.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad med Engelsk lakrids fra Apoteket??
> Lækkert
> mvh mcloud
>
> Det er billigere hos MATAS. Kingfisher, når den ikke er i restordre.

/Ole

Fra : nana sørensen

Dato : 06-01-06 19:49

"Barney Gumble" <BG@duffbeer(remove).com> wrote in message
> [...]
>

> På forhånd tak
>
> BG
>

> PS. Lakrids går i øvrigt overraskende godt til øl... Prøv det!

Hvad med de der stjerner, som der er pissesalte udenpå pga noget
saltsukkerdims? De er VILDT gode. Man kan finde dem de fleste blandselv
afdelinger af slik. MMmm....

Fra : -V-

Dato : 10-01-06 22:35

> [...]

> Nå, men hvorfor skriver jeg overhovedet. Jo, jeg vil gerne udvide min
> såkaldte Lakridshorisont. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om

Jeg har været så priviligeret at skrive speciale på en lille virksomhed, som
står for majoriteten af lakridsproduktion i Danmark.
Der var rig lejlighed til at smage på tingene, og jeg tror godt at jeg kan
afsløre at jeg har fået min del.

Min favorit dengang som nu er og bliver Hotshots, som er en lille, blød
tingest.
Den skulle oprindeligt havde heddet Hockeypuck, og det er meget beskrivende.

> [...]
> (bedre end "resten" af en pose Skipper Mix), men igen bliver det først
> godt, efter en 3-4 dage i åben tilstand.

Stivelsen nedbrydes langsom pga. migrering af fugten i lufteover i
lakridsen.

-V-

Fra : Sabina H.

Dato : 10-01-06 22:39

Barney Gumble wrote:
> Jeg skal hermed indrømme, at jeg er afhængig af Lakrids. Så er det på
> plads.

lakrids er altid godt ;)

> Her er nogle af mine favoritter:
>
> Haribos Piratos:

jeg foretrækker superpiratos, men giver dig ret i at de er bedre efter nogle
dage.... jeg praktiserer også det med at klippe dem i mindre mere mundrette
stykker (eller banke dem hvis de er helt hårde)

> Haribos Skipper Mix (2 af slagsene):

synes jeg dog er lidt kedelig :(

> Toms Black Magic:

kender jeg slet ikke.....

> Nå, men hvorfor skriver jeg overhovedet. Jo, jeg vil gerne udvide min
> såkaldte Lakridshorisont. Derfor kunne jeg godt tænke mig at høre om
> andres Lakridsfavoritter.

jeg ææææælsker djunglevrål.... en god gennemsnitslakrids med salmiaksalt
overtræk..... der findes andre lakridser med salmiaksalt, men djunglevrål er
og bliver de bedste.... jeg var LOST i de år hvor den ikke kunne fås i
danmark, og importerede rask væk fra både sverige og tyskland...
elsker den eksplotion man får i munden når saltet rammer tungen ;)

derudover er jeg tosset med katjes katzenkinder, men det skal ikke være den
originale i den røde pose, de er ganske enkelt for hårde... det skal være en
af kopierne, der fås i en stor (jeg tror det er) 500 g pose, der er
gennemsigtig med sort påskrift, i tyskland... de er blødere og nemmere at
spise, og ganske geniale... men pas på*G* for mange af dem giver
spændingshovedpine*G*

> Jeg ville også gerne høre, om nogen kender en rigtig stærk Lakrids. Jo
> stærkere jo bedre. Den skal selvfølgelig helst kunne købes i Danmark
> (Århus).

det kan jeg så desværre ikke hjælpe dig med ;)
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk