Mandolin
Fra : Padre

Dato : 30-12-05 16:18

Emnet har været oppe før, og da jeg har fået en i julegave, ville jeg lige
bidrage med mine (få) erfaringer.
Der er tale om en Benriner, købt i kunst & køkkentøj. Jeg ved ikke, hvad
prisen er, men har grund tl at formode, at den er på under 500. Rammen er af
plastic, og der medfølger 3 knive, som ligner kamme. Tænderne på kammene er
knive, og de tre kamme har så en afstand mellem tænderne på hhv. halvanden,
tre og fem mm. Kammene anbringes i mandolinen, så man kan udover skiver også
kan snitte strimler. Herudover medfølger en plasticholder til grøntsagerne,
så man ikke skærer sig i fingrene.

Jeg startede med at forsøge mig med kartoffelstrimler til pommes de terre
Champs Élysées (kartoffelstrimler på halvanden gange halvanden mm i
tykkelse, som puttes i en lille tærteform og bages til en sprød "tærte")

Det var først svært at få kartoflerne til at "stå fast", når de ramte
knivene, og man holdt dem med plasticholderen, men da jeg fandt på lige
først at give kartoflerne to til tre strøg, mens jeg holdt dem i hånden, og
derefter tog dem med plasticholderen, gik det som en leg. Resultatet er, at
jeg kan snitte ca. 1,2 kg kartofler (vægt før skrælning) til helt ensartede
tændstikker på ca 3 minutter. Jeg har også forsøgt mig med at skære porrer i
2 mm tyke skiver, det gik som en leg, men ikke meget hurtigere end jeg kan
gøre det med kniv, når man medregner rengøring. Til gengæld var det
fantastisk let at snitte rødkål. Jeg snittede et hoved til 2 mm. tykke
strimler på under fem minutter, og det kan jeg ikke gøre så hurtigt med en
kniv.

Slutresultatet er, at jeg regner med at få stor fornøjelse af den.

--
Padre

Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-12-05 18:03

> Slutresultatet er, at jeg regner med at få stor fornøjelse af den.
>
> --
> Padre

Det ser jo rigtig godt ud - så var jeg lige inde og google på emnet og faldt
over disse:
http://www.chefknifes.com/berghoff_knives3.htm - er der nogen der har
erfaringer?

Margrete

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-12-05 18:10

Padre skrev:
> [...]
> kniv.
>
> Slutresultatet er, at jeg regner med at få stor fornøjelse af den.

Købte noget tilsvarende for ca et år siden for 300-400. Meha eller Moha.
Kniven er fast, men glidebrættet er udskifteligt og to af dem med små
opretstående knive. Samme erfaring som din med kartofler. Sammen med min
blender mit bedste køkkenudsyr

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-05 20:28

Padre wrote:

> Slutresultatet er, at jeg regner med at få stor fornøjelse af den.

Selvom man er dogme-agtig (som jeg) i et køkken, er det rart at have
nogle gode redskaber. Jeg kan kun sige, at jeg er misundelig og også vil
ha sådan en

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Padre

Dato : 31-12-05 14:17

> Selvom man er dogme-agtig (som jeg) i et køkken, er det rart at have
> nogle gode redskaber. Jeg kan kun sige, at jeg er misundelig og også vil
> ha sådan en

Det kan jeg godt forstå, men en mandolin kan da ikke være et dogmebrud ? Den
er manuel, og jeg er sikker på, at det er en gammel opfindelse.

--
Padre

Fra : Jørgen Hess

Dato : 03-01-06 13:12

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Den
> er manuel, og jeg er sikker på, at det er en gammel opfindelse.

Ja - jeg har læst om den opladelige stavblender, men jeg er "underlig": Så
længe den gamle stavblender virker gider jeg ikke bruge penge på en ny.
Hvis ikke vores gamle spiralplade LK komfur var brudt sammen i 1988, havde
vi nok haft det endnu.
Der anskaffede vi et keramisk VOSS komfur. Det var lidt underligt: Det var
længe om at varme op, til gengæld kunne man ikke styre at dæmpe varmen igen.
Nå, men det brød sammen for to år siden. En fjeder til ovnlågen sprang med
et brag.
Det nye keramiske komfur (fra VOSS) er bedre end både det gamle spiralkomfur
og gamle keramiske komfur med opvarmning og dæmpning. Det kan ikke
konkurrere med gas, men da jeg ikke har erfaring med gas er det ikke noget
tab for mig.
mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 03-01-06 14:45

Hej Jørgen

>Ja - jeg har læst om den opladelige stavblender, men jeg er "underlig": Så
>længe den gamle stavblender virker gider jeg ikke bruge penge på en ny.

Man kan jo tabe den gamle på gulvet :)

> Hvis ikke vores gamle spiralplade LK komfur var brudt sammen i 1988, havde
> vi nok haft det endnu.

Min hemlighed er at mit komfur, et SAG Savoy, har jeg haft siden 1977 og
en af grundene til at det ikke er skiftet er at jeg ikke aner hvad jeg
skulle
købe istedet. Og jeg er vokset op med gas, men gider ikke have besværet,
da vi ikke kan få indlagt naturgas her i området. Keramiske kogeplader
gider jeg heller ikke, og induktion er heller ikke nogen option da jeg ikke
vil begrænses i hvad kogegrej jeg kan bruge. Så heldigvis ser det ud til
at gammeldags komfurer med kogeplader er på vej tilbage, så jeg finder
måske et i det kommende år, det er trods alt kun et spørgsmål om tid
før det gamle smutter.

Men jeg giver dig ret ret i at man egentlig ikke skal købe noget bare for
at få noget nyt, der skal være en grund til skiftet. Jeg troede egentlig
ikke at jeg havde brug for en røremaskine, så fik jeg en i fødselsdags-
gave og nu forstår jeg ikke hvordan jeg kunne undvære den. Men den
ledningsløse stavblender kunne også interessere mig da jeg er meget
glad for min stavblender, men hader ledningen.

Mvh Max

Fra : Max

Dato : 30-12-05 21:17

Hej Padre

> [...]
af
> plastic, og der medfølger 3 knive, som ligner kamme. Tænderne på kammene

Vi har en tysk udgave af et apparat med samme funktion og den
bliver flittig anvendt her i huset. Bare det at kunne lave løg i skiver
der ikke er mere end 1 mm. tykke er en fornøjelse, det giver jo
nogle bløde løg der bare er helt super.

Så den skal du nok bliver rigtig glad for i fremtiden, jeg tror ikke
det er et af de produkter der hurtigt kommer til at samle støv,
sådanne ting har vi jo nok alle i køkkenet :)

Mvh Max

Fra : Jørgen Hess

Dato : 30-12-05 23:23

> [...]
> det er et af de produkter der hurtigt kommer til at samle støv,
> sådanne ting har vi jo nok alle i køkkenet :)

Jeg har faktisk indtryk af at mange hjælpemidler til køkkenet -
råkostjern/mandolin/ persillehakker eller saks i kop, pomfritjern,
kartoffelmospresser (Den der kæmpeudgave af en hvidløgspresser) bliver brugt
flittigt.
Fælles for dem alle er at de er håndbetjent og der skal ikke tages hensyn
til følsome elektriske kredsløb når redskaberne smides i opvasken. Man er
heller ikke tvunget til at stå bestemte steder i køkkenet fordi
stikkontakten er uheldig monteret.

Af blendere synes jeg at en stavblender (Braun) er god, der hænger somregel
ikke nogen madrester mere fast end at knivdelen bare kan skylles i vand.
En elpisker, der også let kan vaskes fordi piske/ælte delene bare fjernes
fra motoren.

En foodprocessor kan være et fantastisk redskab indtil man opdager hvor
omstændeligt og tidsrøvende det er at rengøre den igen. Den egner sig kun
til storproduktion.

mvh
Jørgen

Fra : Max

Dato : 31-12-05 00:00

Hej Jørgen

> Af blendere synes jeg at en stavblender (Braun) er god, der hænger
somregel
> ikke nogen madrester mere fast end at knivdelen bare kan skylles i vand.

Jeg er også glad for min stavblender, specielt pandekagedej er den
suveræn til, den kan ordne selv melklumperne uden problemer. Og
det er korrekt at rengøringen bare er ind under den varme hane.

Har du forøvrigt erfaring med ledningsløse opladbare stavblendere ?

>En elpisker, der også let kan vaskes fordi piske/ælte delene bare fjernes
>fra motoren

Der bruger jeg så røremaskinen istedet, der er det jo kun skålen og
et piskeris, en spade eller en krog der skal rengøres.

> En foodprocessor kan være et fantastisk redskab indtil man opdager hvor
> omstændeligt og tidsrøvende det er at rengøre den igen. Den egner sig kun
> til storproduktion.

Derfor har jeg også min røremaskine stående på køkkenbordet altid,
elredskaber der skal pakkes ud af skabet har en tildens til ikke
at blive brugt.

Mvh Max

Fra : Jette

Dato : 31-12-05 12:24

Min erfaring med foodprocessor er at man MED DET SAMME skal gøre den ren.
Det er, når den får lov at stå så møget tørrer ind, det bliver et farligt
arbejde. Når skidtet er friskt, kan det næsten skylles af i lunkent vand og
så tørres den blot med viskestykket. Jeg putter den aldrig i
opvaskemaskinen, både fordi den fylder og fordi jeg er bange for beholderen
bliver grim. Hilsen Jette