Hummer fra Aldi?!
Fra : Chris Jefsen

Dato : 29-12-05 21:13

Hejsa,

så forleden at man kan købe frosne hummere i ALDI. Da jeg aldrig selv har
forsøt at tilberede hummere, kunne det måske være en god ide at lave en
sådan prisbillig en af slagsen første gang. Faktisk har jeg pånær
jomfruhummere aldrig spist hummer.

Kan de spises -altså dem fra ALDI?

Hvordan skal jeg tilberede dem, hvis jeg ønsker en helt traditionel
hummermenu?

Bedste nytårshilsner

Chris

Fra : Jette

Dato : 30-12-05 10:38

Jeg kender ikke pågældende hummere fra Aldi, men hvis du har fingrene i
sådan en, skal du prøve at lave bisque af skroget. Der er masser af smag i
skroget og det smager kanongodt. Jeg har en opskrift, hvis det har
interesse. Når du skriver klassisk opskrift, er det så bare flækket med
citron og dildkviste til? Hilsen Jette

Fra : Erik

Dato : 30-12-05 12:05

> [...]
> skroget og det smager kanongodt. Jeg har en opskrift, hvis det har
> interesse. Når du skriver klassisk opskrift, er det så bare flækket med

Den opskrift på bisque vil jeg gerne have

På forhånd tak
Erik

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-12-05 20:25

Erik wrote:

> Den opskrift på bisque vil jeg gerne have

Her er min - sakset fra et indlæg fra lidt tidligere på året:

Tja, vi kan vel prøve at finde på en (jeg laver som regel altid mad på
slump).

Du finder dig en god, levende hummer og smider den med hovedet først ned
i en kogende lage af vand, salt, lidt hvidvinseddike og nogle kvarte løg
og en håndfuld hele peberkorn og nogle laurbærblade. Den skal koge til
den er "færdig", alt efter størrelse, mon ikke en tyve minutters tid kan
gå an? (Kræet dør med det samme og lider ikke). Når den er kogt, hælder
du lagen gennem en si op i en si eller anden gryde og piller hummeren.
Kødet skærer du i små stykker og lægger til side, mens skallerne og
skroget ristes i suppegryden i lidt olie. Tilsæt 1-2 dl cognac og sluk
for em-hætten. Flambér skallerne til ilden er død og tilsæt så nogle
kvarte løg, et par porrer, et par store gulerødder, alle urter skåret
groft. Dæk med lige dele hvidvin og lage fra hummerkogningen og kog
skidtet godt igennem. Suppen sigtes og hældes tilbage i gryden. Bring
til kogepunktet og sluk for varmen. Tilsæt 4 æggeblommer og op til en
halv liter piskefløde under piskning. Smag til med salt, peber og
cayennepeber og tilsæt hummerkød. Her kan også en stak jomfruhummere
(hele) tilsættes. De pynter så fint også. Varm evt. suppen igennem igen,
men må ikke koge. Servér i en stor, dyb tallerken, gerne med "bjerg" af
jomfruhummere midt i og lidt dild ud over.

Opskriften kan sikkert også realiseres med en kogt, frossen hummer, men
så må man skulle bruge noget fiskefond i stedet for kogelage... Husk at
fiskefond koges kort, da den ellers bliver bitter.

Opskriften skulle snildt række til en 4-6 personer som forret. Beregn
2-3 jomfruhummere pr. snude, det ser pænest ud, hvis der er mange.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Jette

Dato : 31-12-05 12:54

Her er min opskrift. Jeg tror den er lidt nemmere end Kevins Smagen er
skøn, sådan rigtig "kokkeagtig" og farven er flot "hummerfarvet" p.gr.a.
tomatpureen. Kast dig ud i det Erik, så kan det være du, ligesom jeg, mener
at skroget er det skønneste på en hummer!!

Laksepakker med hummer og bisque 2 personer

1 hummer (kogt)

1 løg

1 gulerod

1 porre

olie

2 ss koncentreret tomatpure

2 dl tør hvidvin

2 dl fiskefond eller bouillon

2 dl priskefløde

salt og peber

Pil hummerkødet ud af klør og hale, skær halen i skiver og gem kødet til
senere. Rist knuste hummerskaller, hakket løg , gulerod og porre i olie i en
stor gryde ved kraftig varme til det tager farve. Tilsæt tomatpure og rist i
yderligere 3 minutter. Kom hvidvin ved, og kog ind til det halve. Tilsæt
fiskefond og piskefløde og lad bisquen koge ca. 20 minutter ved svag varme.
Si bisquen, kog den godt igennem og smag til med salt og peber.

Fersk laks skæres i stykker ca 2x3x6 cm og pakkes ind hver for sig i friske
pastaplader, der er skåret i passende stykker. Åbningerne pensles med æg.
Lægges tæt sammen i et fad og overhældes med kogende vand til det dækker.
Dækkes med folie og stilles i ovnen 200 gr. i ca. 15 minutter til de er
møre. Prøv evt. med en spids kniv. Vandet hældes fra og laksepakkerne
anrettes på lune tallerkner, bisque kommes hen over og der pyntes med
hummerkødet. Pynt med porrestrimler, der er sauteret i lidt smør.

Hilsen Jette