IMDb's forkortelser
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-01-06 14:39

I som er vant til at bruge IMDb'en ... hvad betyder "/I" efter filmens
årstal som fx her: The Intruder (1999/I) - som sendes på TV 2 i aften?

Jeg synes ikke jeg kan finde noget om denne I-forkortelse i deres
Help-funktion, men er dog godt klar over at "TV" betyder tv(-produktion)
og "VG" er videospil.

--
Jørgen Grandt
Glan glad og gratis på grandts dk

Fra : Karina

Dato : 19-01-06 14:52

>I som er vant til at bruge IMDb'en ... hvad betyder "/I" efter filmens
>årstal som fx her: The Intruder (1999/I) - som sendes på TV 2 i aften?

Jeg tror bare, det betyder, at der er flere film, der hedder The Intruder og
/I viser så bare, at det er nr. 1 ... Et andet sted står der formentlig The
Intruder XXXX/II. Sådan har jeg i hvert fald opfattet det.

Mvh
Karina

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-01-06 14:58

Karina skrev:

> [...]
> Intruder og /I viser så bare, at det er nr. 1 ... Et andet sted står
> der formentlig The Intruder XXXX/II. Sådan har jeg i hvert fald

Hm, måske. Egentlig tror jeg ikke I'et skal opfattes som romertallet for
1, men som et stort i. Men nu ser jeg der er andre "The Intruder"-film
som hedder /II efter årstallet. Plus en masse som hverken er betegnet /I
eller /II! Forvirringen - i al fald min - er intakt.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-01-06 15:36

Jørgen Grandt <UnstableOn@Cable.dk> writes:

> [...]
> som hedder /II efter årstallet. Plus en masse som hverken er betegnet /I
> eller /II! Forvirringen - i al fald min - er intakt.

En film identificeres primært på titel, sekundært på årstal.

Hvis der er flere film med samme navn fra samme år, efterstilles året
af "/<romertal>"

For "The intruder", se f.eks. årene 2003 og 1914.

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 19-01-06 15:01

On Thu, 19 Jan 2006 14:51:46 +0100, Karina wrote:

> Jeg tror bare, det betyder, at der er flere film, der hedder The Intruder og
> /I viser så bare, at det er nr. 1 ... Et andet sted står der formentlig The
> Intruder XXXX/II. Sådan har jeg i hvert fald opfattet det.

Jeg kan så fortælle at det er korrekt opfattet. Hvis to, eller flere, film
fra samme år har samme titel tilføjes I, II osv. Der findes hjælp om at
mulig IMDB relateret her:

http://us.imdb.com/help/

Specielt denne side forklarer spørgsmålet:

http://us.imdb.com/help/search?domain=helpdesk_faq&index=1&file=titleformat

--
Now Playing:
DKV Trio - Double Holiday

Fra : Peter Juhl

Dato : 19-01-06 14:54

Jørgen Grandt wrote:

>I som er vant til at bruge IMDb'en ... hvad betyder "/I" efter filmens
>årstal som fx her: The Intruder (1999/I) - som sendes på TV 2 i aften?

At der findes mere end én film med samme titel fra det år.

Fra : Thomas S

Dato : 19-01-06 15:04

Jørgen Grandt wrote:
> I som er vant til at bruge IMDb'en ... hvad betyder "/I" efter filmens
> årstal som fx her: The Intruder (1999/I) - som sendes på TV 2 i aften?

Der var en anden film, der (på engelsk) hed The Intruder, der udkom
samme år.

http://imdb.com/title/tt0243337/
http://imdb.com/title/tt0187995/

Det er nok grunden. I 1914 skete det samme:

http://imdb.com/title/tt0004161/
http://imdb.com/title/tt0483679/

..... og såmænd i 2003:

http://imdb.com/title/tt0452801/
http://imdb.com/title/tt0495353/

The Intruder er åbenbart en populær titel.

Thomas S

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 19-01-06 17:47

Thomas S skrev bl.a.:

> [...]

> http://imdb.com/title/tt0243337/
> http://imdb.com/title/tt0187995/

> Det er nok grunden. I 1914 skete det samme:

Tak til jer alle for hjælpen. Hvor er det rart at blive klogere.