Skuespiller John Hahn-Petersen død
Fra : The Nameless Dude

Dato : 05-01-06 00:15

Skuespiller John Hahn-Petersen er død, 75 år gammel.
Han døde pludselig i sin garderobe på Det Kongelige Teater, Onsdag
lige før han skulle på scenen.
John Hanh-Petersen er bla kendt som sin rolle i Matador
hvor han spillede Hr. Stein.
www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/01/04/230547.htm
--
The Nameless Dude

Fra : Thomas

Dato : 05-01-06 00:55

"The Nameless Dude" <nom@ial.adress> skrev i en meddelelse
> [...]
> lige før han skulle på scenen.
> John Hanh-Petersen er bla kendt som sin rolle i Matador

Og for den lidt yngre generation, måske mere som Verner Boye-Larsen
i TV-serien TAXA

..Thomas

Fra : Carsten Riis

Dato : 05-01-06 11:29

Thomas skrev den 05-01-2006 00:54:
> "The Nameless Dude" <nom@ial.adress> skrev i en meddelelse

> Og for den lidt yngre generation, måske mere som Verner Boye-Larsen
> i TV-serien TAXA

Så bør den yngre generation se noget Matador!

mvh

Carsten

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 11:36

Carsten Riis wrote:

> Så bør den yngre generation se noget Matador!

Det får de da vist også rig lejlighed til her i det kommende år, hvis
jeg ellers forstod en avisoverskrift rigtig for en månedstid siden.

Fra : The Nameless Dude

Dato : 05-01-06 12:13

A short time ago on a server far far away, Holst wrote

> Det får de da vist også rig lejlighed til her i det kommende år, hvis
> jeg ellers forstod en avisoverskrift rigtig for en månedstid siden.

Det var også den genudsendelse jeg tænkte på, siden jeg nævnte Matador.
Så kan de i den rigtig se hans skuespiller tallent allerede dengang.
--
The Nameless Dude

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 12:17

The Nameless Dude wrote:

> Det var også den genudsendelse jeg tænkte på, siden jeg nævnte Matador.
> Så kan de i den rigtig se hans skuespiller tallent allerede dengang.

Det er utrolig, folk gider blive ved med at se den.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-01-06 12:47

Holst wrote:

> Det er utrolig, folk gider blive ved med at se den.

blive ved?
Er det ikke kun 3. gang på 15 år den bliver sendt?

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 12:54

Robert Eriksen wrote:

> blive ved?
> Er det ikke kun 3. gang på 15 år den bliver sendt?

Det ved jeg ikke. Men de har også solgt over en million af dem.

Bevares, det er da en god serie, ingen tvivl om det. Og det kan da godt
være, at den for nogen vinder ved at blive set flere gange. Jeg må blot
erkende, at den blev sendt anden gang, var den ikke så interessant længere.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-06 12:58

Holst <newsjan06@shelter.dk> writes:

> Det ved jeg ikke. Men de har også solgt over en million af dem.

Nej. De har solgt en million DVDer. Serien består af tolv.
--
Peter B. Juul, o.-.o
The RockBear. ((^))

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 13:34

Peter B. Juul wrote:

> Nej. De har solgt en million DVDer. Serien består af tolv.

Nå, så er det jo ikke så voldsomt. Ja, man får jo ikke alt at vide, når
man kun læser overskrifterne på en masse af artiklerne

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-06 14:46

> Nå, så er det jo ikke så voldsomt. Ja, man får jo ikke alt at vide,
> når man kun læser overskrifterne på en masse af artiklerne

Næh, jeg har heller ikke fået det at vide, men jeg er sikker på, at
jeg har ret. (Bortset fra, at det meget vel kan være summen af DVD'er
og VHS-bånd, der er en million)

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 14:51

Peter B. Juul skrev:
> Næh, jeg har heller ikke fået det at vide, men jeg er sikker på, at
> jeg har ret.

Det er jeg også

>(Bortset fra, at det meget vel kan være summen af DVD'er
> og VHS-bånd, der er en million)

VHS-salget er opgjort separat. Se i øvrigt:
http://www.sandrewmetronome.dk/matadoronline/index.html

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 14:10

Holst skrev:

> [...]

Der kommer også nye seere til.

> Det ved jeg ikke. Men de har også solgt over en million af dem.

Bl.a. så Mary den da hun gik på prinsesseskole. Og altså inden hun fik
den i bryllupsgave af DR.

> Bevares, det er da en god serie, ingen tvivl om det. Og det kan da godt
> være, at den for nogen vinder ved at blive set flere gange.

Det gør den helt sikkert.

> Jeg må blot
> erkende, at den blev sendt anden gang, var den ikke så interessant længere.

Wow. Du befinder dig på en anden filmplanet end min.

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 14:16

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Bl.a. så Mary den da hun gik på prinsesseskole. Og altså inden hun fik
> den i bryllupsgave af DR.

Det kan være, at vi ud over sprogkravet til indvandrere også skal have
et krav om, at de har set Matador ... og lidt Bubber måske.

> Wow. Du befinder dig på en anden filmplanet end min.

Ja, det kan godt tænkes.

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 14:34

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> wrote in message

> Det kan være, at vi ud over sprogkravet til indvandrere også skal have et
> krav om, at de har set Matador ... og lidt Bubber måske.

Matador er faktisk meget brugt til indvandrerundervisning.

Per V.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 14:40

Per Vadmand skrev:
> "Holst" <newsjan06@shelter.dk> wrote in message

> Matador er faktisk meget brugt til indvandrerundervisning.

Jeg undrer mig såre over, at serien ikke kan købes med undertekster.
Ikke engang engelske undertekster kunne det blive til - hvilke jeg ved
at mange dansk-udenlandske par ellers har ønsket.

Gad vide hvordan Mary kunne følge med i serien - så hun den måske først
da hun kunne dansk?

Nu om dage kan man vel næsten ikke få lov at foreslå at serien tekstes
på udenlandsk uden at blive beskyldt for at skade integrationen og
modarbejde indvandreres motivation til at lære dansk.

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 14:42

Per Vadmand wrote:

> Matador er faktisk meget brugt til indvandrerundervisning.

Den viser vel også meget godt, hvordan det var i Danmark på den tid - på
sin helt egen måde.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 14:49

Holst skrev:
> Den viser vel også meget godt, hvordan det var i Danmark på den tid - på
> sin helt egen måde.

Det er blevet sagt, at 50% af danskernes kollektive erindring om
besættelsestiden stammer fra Matador.

Undermålermyten - at det var sociale tabere, der blev nazister, jf.
Halfdan Rasmussens digt: "Tykke" - understøttes jo f.eks. også meget
godt af Matador.

Men filmen fortæller jo også om værnemagerne som sagfører Skjold-Hansen,
der ikke var nazist, men blot interesseret i at drive forretning. Mads
Skjern tjente vist også lidt beskidte penge, tror jeg. Men han fik ingen
retsforfølgelse, og i virkelighedens historie gik de store fisk jo også fri.

Så Matador har faktisk rigtigt mange nuancer, og det synes jeg er
imponerende for en tv-serie.

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 15:02

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Det er blevet sagt, at 50% af danskernes kollektive erindring om
> besættelsestiden stammer fra Matador.

Det skyldes jo nok i høj grad, at det er ved at være rigtig mange år
siden besættelsestiden efterhånden, og i min folkeskoletid (76-86) var
det jo ikke ligefrem besættelsestiden, som fik den voldsomt store
opmærksomhed.

Jeg må da blankt erkende, at en meget stor del af min viden om
besættelsestiden nok stammer fra dengang, jeg så Matador. I gymnasiet
var min lærer mere interesseret i det udenlandske perspektiv af tiden,
og derfor hørte vi ikke meget om Danmark under besættelsen.

> Så Matador har faktisk rigtigt mange nuancer, og det synes jeg er
> imponerende for en tv-serie.

Det er jo også nogle gode manuskriptforfattere, der var på serien. Så
vidt jeg husker var Paul Hammerich inde over serien også, og han er
næppe den værste ekspertise. Samtidig har Lise Nørgaard jo selv
gennemlevet tiden (hvilket Hammerich jo også har), og det har nok også
betydning.

Var det Edderkoppen en serie omhandlende tiden efter 2. verdenskrig hed?
Jeg har ikke selv set den, men om den hørte jeg, at den ikke var så god
faktuelt. Måske fordi manuskriptforfatterne ikke var gamle nok?

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 15:09

Holst skrev:
> [...]
> næppe den værste ekspertise. Samtidig har Lise Nørgaard jo selv
> gennemlevet tiden (hvilket Hammerich jo også har), og det har nok også

Joo... men Lise Nørgaard stammede jo fra et borgerhjem, og jeg tror ikke
hun har haft indgående førstehåndskendskab til livet i arbejder- og
landbohjemmene. (Måske tager jeg fejl?).

Så når Rødes hjem og grisehandlerens familie fremstår så troværdige må
vi spørge os selv, om det er fordi det "var sådan" eller om det er fordi
de svarer til vores forestillinger om et arbejderhjem og et
grisehandlerhjem.

> Var det Edderkoppen en serie omhandlende tiden efter 2. verdenskrig hed?
> Jeg har ikke selv set den, men om den hørte jeg, at den ikke var så god
> faktuelt. Måske fordi manuskriptforfatterne ikke var gamle nok?

Den bygger på Hans Scherfigs roman Skorpionen (oprindeligt en række
klummer i Land&Folk, relateret til en autentisk kriminalsag fra 1949).

Mikkel

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 15:21

Mikkel Møldrup-Lakjer wrote:

> Den bygger på Hans Scherfigs roman Skorpionen (oprindeligt en række
> klummer i Land&Folk, relateret til en autentisk kriminalsag fra 1949).

Hvorfor hedder den så Edderkoppen. Den får min tanker hen på en fyr i
blå/råd lycradragt.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 15:51

Holst skrev:

> Hvorfor hedder den så Edderkoppen. Den får min tanker hen på en fyr i
> blå/råd lycradragt.

Tsk-tsk! Den autentiske kriminalsag kaldtes "edderkoppesagen", men
Scherfig omdøbte den til Skorpionen. Tv-serien forholder sig vist frit
til Scherfig og sikkert endnu friere til virkelighedens Edderkop.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 16:04

"Mikkel Møldrup-Lakjer" <mikkel@fabel.dk> wrote in message

> Tsk-tsk! Den autentiske kriminalsag kaldtes "edderkoppesagen", men
> Scherfig omdøbte den til Skorpionen. Tv-serien forholder sig vist frit til
> Scherfig og sikkert endnu friere til virkelighedens Edderkop.

Serien bygger ikke å Scherfig, men både Scherfig og serien tager
udgangspunkt i samme kriminalsag, nemlig mod Svend Åge Hasselstrøms
sortbørsbande i slytningen af fyrrerne.

Denne fiml, http://www.filmport.dk/artikel.php?docid=23314924_160502 giver
et betydeligt mere troværdigt billede end både Scherfig og tv-serien.

Per V.

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 16:02

> Var det Edderkoppen en serie omhandlende tiden efter 2. verdenskrig hed?
> Jeg har ikke selv set den, men om den hørte jeg, at den ikke var så god
> faktuelt. Måske fordi manuskriptforfatterne ikke var gamle nok?

Edderkoppen led a den svaghed, at det var tydeligt, at forfatterne hellere
ville have lavet en serie om Chicago i trediverne. Derfor var dens
tidsbillede - med snesevis af mord, indbrud i fængsker etc. - totalt
utroværdigt trods ydre omhu med påklædning, bilmodeller etc.

Per V.

Fra : Tim Christensen

Dato : 05-01-06 17:07

Holst wrote:

> Det kan være, at vi ud over sprogkravet til indvandrere også skal have
> et krav om, at de har set Matador ... og lidt Bubber måske.

Der kommer jo en prøve som man skal bestå for at kunne blive dansk
statsborger - et af kravene er kendskab til Ebbe på bjerget så hvorfor
ikke Matador.

Mvh

Tim

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 17:25

Tim Christensen skrev:

> Der kommer jo en prøve som man skal bestå for at kunne blive dansk
> statsborger - et af kravene er kendskab til Ebbe på bjerget

Ebbe? Ups, der røg dit statsborgerskab

Mikkel

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 17:26

Mikkel Møldrup-Lakjer skrev:

> Ebbe? Ups, der røg dit statsborgerskab

Glemte link: http://www.imdb.com/title/tt0082583/

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 13:07

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> wrote in message

> Det er utrolig, folk gider blive ved med at se den.

Jeg kunne nævne meget, det er betydeligt mere utroligt, folk gider blive ved
med at se.

Per V.

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 13:35

Per Vadmand wrote:

> Jeg kunne nævne meget, det er betydeligt mere utroligt, folk gider blive ved
> med at se.

Ja, godt ord igen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-06 12:18

The Nameless Dude <nom@ial.adress> writes:

> Det var også den genudsendelse jeg tænkte på, siden jeg nævnte Matador.
> Så kan de i den rigtig se hans skuespiller tallent allerede dengang.

Matador er en fantastisk velskrevet serie og instruktionen er også
rigtig god - for sin tid.

Men et moderne publikum vil nok studse over, at alle taler teahtersprog.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 13:09

Peter B. Juul skrev:

> Men et moderne publikum vil nok studse over, at alle taler teahtersprog.

Nja, mon ikke bare det tror, at alle talte teatersprog dengang?

Og nogle - i overklassen - talte sikkert også noget, der i dag kan
forekomme som "teatersprog" for et ungt publikum.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 14:33

> Og nogle - i overklassen - talte sikkert også noget, der i dag kan
> forekomme som "teatersprog" for et ungt publikum.

Som årgang 44 - fra et lavere middelklassehjem i København - må jeg sige, at
det ikke et øjeblik er faldet mig ind, at personerne i Matador taler noget,
der kan kaldes teatersprog.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-06 14:46

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> Som årgang 44 - fra et lavere middelklassehjem i København - må jeg sige, at
> det ikke et øjeblik er faldet mig ind, at personerne i Matador taler noget,
> der kan kaldes teatersprog.

Folk afbryder aldrig hinanden - selv når der står i manus, at de gør.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 14:50

Peter B. Juul skrev:

> Folk afbryder aldrig hinanden - selv når der står i manus, at de gør.

Manus? Kan det købes?

Mikkel

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-06 14:56

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Manus? Kan det købes?

Næppe.

Jeg har ikke et ægte eksempel en present, men jeg tænker på
replikskifter, der forløber i denne stil:

- Jamen, kan vi ikke...
- Nu skal du holde næsen for dig selv og ikke blande dig i herskabets
sager.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Larry, everybody steals shrimp
The RockBear. ((^)) and everybody lies about it.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 05-01-06 15:04

Peter B. Juul skrev:

> [...]
>
> - Jamen, kan vi ikke...
> - Nu skal du holde næsen for dig selv og ikke blande dig i herskabets

Av min arm!

Det er svært at få ordentlige tjenestefolk nu om dage.

Mikkel

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 13:09

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Men et moderne publikum vil nok studse over, at alle taler teahtersprog.
> --
Man ville nok studse mere, hvis folk i en serie, der foregår for 50 år
siden, tate ligesom i dag (hvis man da ikke er helt historieløs).

Per V.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 05-01-06 13:22

Per Vadmand wrote:
> "Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Man ville nok studse mere, hvis folk i en serie, der foregår for 50 år
> siden, tate ligesom i dag (hvis man da ikke er helt historieløs).

"Altså Hans-Christian ham Hitler er bare totalt nederen"
"Ja jeg fatter ikke, de ikke bare nuker hans røv så de svanse-nazier kan
se hvem der har fat i den største kæp"

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 13:36

Robert Eriksen wrote:

> "Altså Hans-Christian ham Hitler er bare totalt nederen"
> "Ja jeg fatter ikke, de ikke bare nuker hans røv så de svanse-nazier kan
> se hvem der har fat i den største kæp"

H.C. vel ...

Men hvor taler man sådan i dag?

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 14:31

> H.C. vel ...
>
> Men hvor taler man sådan i dag?

I fjernsynet?

Per V.

Fra : Holst

Dato : 05-01-06 14:34

Per Vadmand wrote:

> I fjernsynet?

Ja, det kunne jo være grunden til, at jeg ikke kender til det.

Fra : The Nameless Dude

Dato : 06-01-06 12:07

A short time ago on a server far far away, Holst wrote

> H.C. vel ...
>
> Men hvor taler man sådan i dag?

I et mindretal der tror at det grimme sprog er "in" og 2 dertil
tilhørende magasiner kaldet Tjeck og Chili som konstant bruger
det underlige sprog i deres artikler.
Skal man lave en hurtig profil over sådan en person, så er det
en 13 årig der sidder i timevis foran tossekassen med en dertil
tilhørende spillemaskine og masser af skydespil. Forældrerne har
investeret i en ADSL forbindelse kun for at knægten kan sidde og
spille online sammen med andre.
Realitetsansen har fået sig et ordentligt knæk fordi at knægten
kun kender tossekassen, spilleboxen og så de 3-4 andre personer
han omgiver sig med som lidder af den samme skæbne.
Sund fantasi findes der ikke, han kan f.eks ikke hitte ud af at tage
3 træklodser, 2 små metalrør, en stiksav og en bøtte sort maling og
derud af konstruere et oversavet jagtgevær til brug i "Røver & Politi",
for selv den gamle leg behersker han ikke.

--
The Nameless Dude

Fra : HC

Dato : 06-01-06 14:04

> [...]
> derud af konstruere et oversavet jagtgevær til brug i "Røver & Politi",
> for selv den gamle leg behersker han ikke.

Og så er det saftsuseme ikk' engang lyv.

HC

Fra : Jan Andersen

Dato : 05-01-06 17:19

On Thu, 5 Jan 2006 00:54:44 +0100, "Thomas"
<Thomas.Elbo@REMOVEMail.dk> wrote:

>Og for den lidt yngre generation, måske mere som Verner Boye-Larsen
>i TV-serien TAXA

Og for den helt unge generation, som Peter Plys

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-06 17:59

"Jan Andersen" <FOSjklash@FOSmail.dk> wrote in message

> Og for den helt unge generation, som Peter Plys

Vi er også nogle, der husker ham som den stædige Langelands-fisker Anton
Humble i Rifbjergs fremragende tv-serie "Vores År" som aldrig er blevet
genudsendt, skønt den var fuldt på højde med Matador.

Per V.