Iche the killer
Fra : Kim2000

Dato : 04-01-06 03:18

Kæresten og jeg havde lejet denne japanske film, for nu havde vi hørt så
mange der fortalte at japanske splatterfilm var "nøøøøje gode" (hvis man kan
lide den slags). Historien handler om en gut der er blevet mobbet i skolen
og derfor slår onde mennesker ihjel. Og så kører den ellers derudaf med
afhuggede lemmer og en utrolig underlig dialog. Manuskriptet hænger slet
slet ikke sammen, i Japan skriver man nok ikke manuskripter men filmer bare
løs, i dette tilfælde i ikke mindre end 2 timer, og man får noget for
pengene må man sige, de to timer føles som ti.

Effekterne kan vel bedst sammenlignes med at man tager nogle dukkearme/ben
og smider 50 liter rød maling rundt, mens man skriger og laver kung fu og
grimasser.

En time inde i filmen havde ingen af os rigtig fat i hvem der var de gode og
hvem der var de onde, vi havde utrolig svært ved at skelne de japanske
skuespillere fra hinanden, gad vide om de fleste europæere har det sådan?

Filmen slutter med at de gode vinder, men ingen af os er helt sikker for
både betjente og skurkene når at optræde som begge dele, og jeg er endda
sikker på at nogle af skuespillerne går igen i flere scener selvom de blev
hakket i stykker i den første scene.

Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Fra : Steen Jensen

Dato : 04-01-06 07:50

Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> wrote:

> Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
> år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Jeg var osse skuffet over den. Far var ikke vred, far var skuffet!

Fra : Thomas

Dato : 04-01-06 15:16

"Steen Jensen" <steen@rudekuvert.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg var osse skuffet over den. Far var ikke vred, far var skuffet!

Enig med jer begge to - Da jeg var omkring en time inde i filmen, orkede jeg
simpelthen ikke mere - Det var da noget af det RINGESTE jeg nogensinde
havde set... Filmen har stået uberørt på hylden, siden....

Godt jeg kun gav 20-30 kroner for den...

..Thomas

Fra : Rune Vestergaard

Dato : 04-01-06 08:14

En af de bedste film jeg har set meget længe.

11/13 får den på min skala.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 04-01-06 08:28

Nu må jeg altså få taget mig sammen til at få den set.
Har haft den liggende hjemme på hylden i et par måneder efter jeg kom
til at købe den i TP for 25kr.

Hvad gav I for at leje den? ;)

Fra : Kim2000

Dato : 04-01-06 11:22

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> skrev i en meddelelse
> Nu må jeg altså få taget mig sammen til at få den set.
> Har haft den liggende hjemme på hylden i et par måneder efter jeg kom til
> at købe den i TP for 25kr.
>
> Hvad gav I for at leje den? ;)

Den stod som favorit i BB (dvs. 8 kr sammen med en premiere til 42)

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 11:30

Kim2000 wrote:

> Den stod som favorit i BB (dvs. 8 kr sammen med en premiere til 42)

Ja, det er jo en okay pris. Men 25 kr. er stadig bedre, for så kan man
se den igen og igen og igen og igen og igen ...

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 05-01-06 14:47

> Ja, det er jo en okay pris. Men 25 kr. er stadig bedre, for så kan man se
> den igen og igen og igen og igen og igen ...

-Men man ser den jo nok ikke igen, hvis den er så pivringe, som foreskrevet?
I så fald er 8 kr en bedre pris.

Fra : Steen Jensen

Dato : 04-01-06 12:14

Robert Eriksen wrote:

> Hvad gav I for at leje den? ;)

Jeg købte den for 30,-

Fra : Peter T.

Dato : 04-01-06 09:51

Kim2000 ristede følgende runer:

> Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et
> par år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Amen. Jeg synes den er stjernehammerfed og får 6 ud af 6 bonzaikatte. :)

--
Mvh. Peter T.

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 10:51

Kim2000 wrote:

> [...]
> hvem der var de onde, vi havde utrolig svært ved at skelne de japanske
> skuespillere fra hinanden, gad vide om de fleste europæere har det sådan?

Ja, det er helt klart et problem, som mange europæere har. En flok
japanere ser fuldstændig ens ud. Fuldstændig ligesom en flok indere
ligner hinanden, og en flok afrikanere ligner hinanden. Det er lidt
utroligt, at vi har så svært ved at se forskel på folk af en anden race.

Men det er jo det samme, som gør sig gældende med dyr. Den ene køter
ligner den anden køter af samme race.

Jeg har indimellem tænkt på, om japanere også synes, at alle europæere
ligner hinanden, for her synes jeg jo, at der er utrolig forskel. Men
det synes de sikkert.

Men sæt dig og se filmen et par gange mere. Så begynder du at blive
meget bedre til at skelne de forskellige personer fra hinanden.

> Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
> år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Så prøv en sydkoreansk i stedet. Jeg så lige "Memories of Murder" i går,
og det er jo en helt fabelagtig film.

Fra : Thomas S

Dato : 04-01-06 11:56

Holst wrote:

> Så prøv en sydkoreansk i stedet. Jeg så lige "Memories of Murder" i går,
> og det er jo en helt fabelagtig film.

Cheongpung myeongwol/Sword In The Moon kan også anbefales, hvis man er
til film af samme type som Crouching Tiger, Hidden Dragon - altså
sådan noget blanding af historisk drama, magisk stemning og
kampscener. Jeg fortrød i hvert fald ikke købet.

Thomas S

Fra : Jesper

Dato : 08-01-06 01:42

Thomas S <staermose@gmail.com> wrote:

> [...]
> sådan noget blanding af historisk drama, magisk stemning og
> kampscener. Jeg fortrød i hvert fald ikke købet.

Der er en del Asian Vision film der kan fås til en fornuftig pris hos
dvdoo.dk, bl.a Sword In the Moon som jeg gav 50 kr for.
--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Optimus Prime

Dato : 04-01-06 12:29

Kim2000 skrev:
> [...]
> løs, i dette tilfælde i ikke mindre end 2 timer, og man får noget for
> pengene må man sige, de to timer føles som ti.

Jeg havde også svært ved at skelne mellem de forskellige asiater i
starten da jeg begyndte udvide min filmhorisont østpå (noget jeg ikke
har fortrudt siden) og endnu mere havde jeg svært ved at tackle den
slapstick humor der ofte dukker op uden varsel i seriøse actionfilm...
ligeledes mange at de mere kulturelt betingede ting og handlinger sad
jeg lidt måbende overfor; men efterhånden som man lærer lidt om kulturen
(gennem filmene) og vænner sig til at skuespillerne alle tilsyneladende
ligner hinanden og ikke mindst lærer at forstå "enligshe" undertekster
hvis man køber importudgaver, så åbner der sig en helt ny verden med
mange spændende oplevelser de bare ikke formår at lave i Hollowood
(måske derfor vi ser den bølge af amerikanske remakes for tiden).

Det eneste jeg stadig må bære over med, er at man tilsyneladende ikke
nødvendigvis interesserer sig så meget for at have et sammenhængende
plot, som vi kender det fra (de fleste) amerikanske film - jeg plejer
sommetider at sammenligne især gyserfilm fra østen med vores italiensk
favoritter som Lucio Fulci m.fl. - altså stemning, atmosfære og
stemning... og så lidt plot... en grum kontrast til 90'ernes Hollywood
gysere, som hverken er uhyggelige, sjove (selvom de prøver på at være
begge) eller noget som helst andet - det er ren postevand i Coca Cola
flasker efter min mening (altså de amerikanske)... Hvorimod flere af de
mere effektive øst-gysere har formået at give mig koldsved over det
meste af kroppen.

En grov simplificering, helt ening; men min pointe er blot at det kræver
lidt tilvænning at se "fremmede" film - tilgengæld venter der mange
fantastiske oplevelser til de tålmodige

> Effekterne kan vel bedst sammenlignes med at man tager nogle dukkearme/ben
> og smider 50 liter rød maling rundt, mens man skriger og laver kung fu og
> grimasser.

Et bevidst stilvalg - det er en smagssag... personligt elskede jeg det

> [...]
> hvem der var de onde, vi havde utrolig svært ved at skelne de japanske
> skuespillere fra hinanden, gad vide om de fleste europæere har det sådan?

Tja måske er de både gode og onde alle sammen - nogen foretrækker alt er
sort eller hvidt, andre vil gerne udfordres mentalt... Vi holder jo med
Ichi når vi ser filmen; men god, det vil jeg bestemt ikke påstå han er

> [...]
>
> Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
> år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Den gik rent ind hos mig - en af mine favoritter... men indrømmet,
Takashi Miike er ikke det letteste sted at starte hvis man skal se
"fremmede" film... Tjek hans Bizita Q hvis i er i tvivl om hvad jeg
mener

Fra : Holst

Dato : 04-01-06 13:02

Optimus Prime wrote:

> En grov simplificering, helt ening; men min pointe er blot at det kræver
> lidt tilvænning at se "fremmede" film - tilgengæld venter der mange
> fantastiske oplevelser til de tålmodige

Alene det, at man er nødt til at side klinet til underteksterne for at
kunne følge med, er en for mange lidt ny oplevelse. Når jeg ser engelske
film har jeg godt nok typisk underteksterne slået (så har man noget at
støtte sig til, hvis man ikke lige kan forstå deres mumlen), men i
forhold til et asiatisk film, så bruger man utroligt lidt tid på
underteksterne i en engelsk film, fordi man hører det meste.

Det er så ensbetydende med, at ens opmærksomhed i langt højere grad er
rettet mod underteksterne end mod personerne, og det gør det igen desto
sværere at skelne de forskellige personer fra hinanden. Man får
simpelthen ikke kigget nok på dem til at lære deres udseende at kende.

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 04-01-06 17:01

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
> år før der kommer en japansk film ind i huset igen.
Det vil være synd, jeg har flere suveræne japanske film på hylden, og andre
gode asiatiske film. Selv om Ichy The Killer ifølge nogen skulle være helt
fantastisk, så er jeg helt enig med jer, sikken en gang bras, men jeg synes
ikke i skal opgive de japanske film af den grund, prøv i stedet:

Af de rigtig gode:
- When the last sword is drawn
- Twiligt Samurai
- Zatoichi (den nye)

Tror de tre ovenstående er lettere at gå til, kan også godt anbefale
- Battle Royale

Af gysere tror jeg (har ikke selv set dem) at I skal få fat i bl.a.:
- The Grudge (den originale, ikke remake)

Hvis I vil se splat, så synes jeg at "Versus" er meget mere underholdende en
Ichy

Prøv nogle af disse istedet, tror de fleste er til at leje i DK, nok bortset
fra Versus

Fra : Koeffe

Dato : 04-01-06 21:36

"Kim2000"

| En time inde i filmen havde ingen af os rigtig fat i hvem
der var de gode og
| hvem der var de onde,

Sikke en sort/hvid verden du lever i. Hvis du er til god/ond
tror jeg vidst mere du skal lede i Hollywood. Eller læse
gamle eventyr, eller se børnefilm *g*.

| vi havde utrolig svært ved at skelne de japanske
| skuespillere fra hinanden, gad vide om de fleste europæere
har det sådan?

Ja, jeg hader også film hvor man ikke kan fatte handlingen
fordi man ikke kan se forskel på karaktererne.

| Filmen slutter med at de gode vinder, men ingen af os er
helt sikker for
| både betjente og skurkene når at optræde som begge dele,

Lol! Du er sq sjov at høre på... Rofl... Tror jeg skal
spørge min mormor om hun er god eller ond næste gang jeg ser
hende...

| Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går
nok lige et par
| år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Ja, jeg synes også den var elendig. Det eneste den
overlevede på var den stemning mig og en 10-15 andre på min
højskole fik pisket op inden vi skulle se den.

--
Koeffe

Fra : Kim2000

Dato : 05-01-06 19:15

> helt sikker for
>
> Lol! Du er sq sjov at høre på... Rofl... Tror jeg skal
> spørge min mormor om hun er god eller ond næste gang jeg ser
> hende...

Nu er det muligt det er det problem med at skelne personerne fra hinanden
der er skyld i det, men så vidt jeg nåede frem til, så nåede politimanden
altså at gå fra at være politimand til at være lejemorder og tilbage igen.
Iche nåede at gå fra sindsforvirrede til tudefjæs til at blive morder igen
for at slutte af med at være offer??

> nok lige et par
>
> Ja, jeg synes også den var elendig. Det eneste den
> overlevede på var den stemning mig og en 10-15 andre på min
> højskole fik pisket op inden vi skulle se den.

Hvis vi skal se den igen bliver det ikke uden at have 10 andre med på vogen
og et læs vodka

Fra : Kim2000

Dato : 05-01-06 19:18

"Koeffe" <graphic.muse[fjernes]@[fjernes]gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sikke en sort/hvid verden du lever i. Hvis du er til god/ond
> tror jeg vidst mere du skal lede i Hollywood. Eller læse

Alle dele ville være bedre end det her bavl, men jeg er sikkert mere til
amerikanske film, den japanske udgave af Dark Water og den film "hvor hun
kravler ud af fjernsynet" var efter min mening meget meget bedre i hollywood
versionen.

Fra : Thomas S

Dato : 05-01-06 11:46

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Af de rigtig gode:
> - When the last sword is drawn

Den vil jeg gerne bakke op om anbefalingen af. Sjov og sød og grumme
alvorlig fortælling. Lidt i samme dur (tidsperiodemæssigt og
stemningsmæssigt) er Kurosawas ufuldendte Umi wa miteita/When the Sea
Is Watching fra 2002. Her er synsvinklen dog anderledes end vi er vant
til, især hos Kurosawa. Vi følger nemlig et par kvinder, der arbejder
på et bordel.

Thomas S

Fra : Brian P

Dato : 05-01-06 23:26

Kim2000 wrote:
> [...]
>
> Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
> år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Jeg er hverken begejstret for Miike's Ichi eller Dead or Alive, men
tør da fx godt anbefale Audition, http://www.imdb.com/title/tt0235198/

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 09-01-06 22:23

Kim2000 wrote:

> [...]
> lide den slags). Historien handler om en gut der er blevet mobbet i skolen

Nej nej, den handler om en god person der bliver manipuleret til at
slå alle dem ihjel som kommer i vejen for ham han bliver manipuleret
af.

> [...]
> løs, i dette tilfælde i ikke mindre end 2 timer, og man får noget for
> pengene må man sige, de to timer føles som ti.

Jeg kan ikke være mere uenig. Jeg har også oplevet at mange asiatiske
film har en handling der kan være forvirret eller svær at følge med
i, men Ivhe the Killer er da nogenlunde så lige ud af landevejen som
den kan være. De sidste par minutter står dog åben til fortolkning.

> Effekterne kan vel bedst sammenlignes med at man tager nogle dukkearme/ben
> og smider 50 liter rød maling rundt, mens man skriger og laver kung fu og
> grimasser.

Åhr come on, meget af det er da patologisk korrekt udført. Den med
tungen der bliver skåret af ser da så reel ud som noget andet jeg har
set på film, og lige med undtagelse af der hvor effekterne bevidst er
gjort komiske er det da top-notch special effects de har gang i. Du må
da også indrømme at der er nogle bizart morsomme øjeblikke i filmen.
Den med at snakke i mobiltelefon efter at have amputeret sin egen
tunge, eller da ham den gamle smider tøjet til sidst i filmen og bare
er den vildeste bodybuilder var da lige til at skraldgrine af.

> [...]
> hvem der var de onde, vi havde utrolig svært ved at skelne de japanske
> skuespillere fra hinanden, gad vide om de fleste europæere har det sådan?

Ja, det kan ofte være et problem at de alle har samme tøj, hår og
nogenlunde samme ansigtsudtryk. Hvis man ikke kan skelne personerne fra
hinanden er det helt umuligt at følge med i handlingen, men når
først man lige får styr på dem, så er den nu ikke så svær

> [...]
> sikker på at nogle af skuespillerne går igen i flere scener selvom de blev

Vi skal lidt væk fra hollywoods firkantede god og ond koncept. Det er
ofte sådan i asiatiske film at personer ikke handler så meget ud fra
et støre helhedsbillede om de er gode eller onde, men derimod bliver
mere motiveret af ting der foregår i hvert øjeblik. Dette kan
specielt skabe forvirring, da mange af de ting der motiverer japanske
personer i film, ofte er meget anderledes end hvad der ville motivere
en europæer. f.eks bliver de ofte flove eller pinligt berørte over
ting som en vesterlænding overhovedet ikke ville blinke ad. Når man
ikke forstår hvorfor en person handler som han gør i en film, kan
personen nemt virke latterlig eller blot dårligt instrueret, men
efterhånden som man lære flere asiatiske film at kende sætter man
mere pris på de små detaljer og får en bedre forståelse af deres
væremåde

> Filmen scorer i min bog 0 ud af 6 samuarisværd, og der går nok lige et par
> år før der kommer en japansk film ind i huset igen.

Tja, jeg nød den og giver den 5 ud af 6 afhuggede lemmer, men hver sin
smag.

Med venlig hislen
Lars Hoffmann