"Flyrejsen.dk Feedback" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse
news:BFFF98C7.199F%feedback@flyrejsen.dk...
>
>
>
>
>>
>> "Flyrejsen.dk Feedback" <feedback@flyrejsen.dk> skrev i en meddelelse
>> news:BFFF109C.1989%feedback@flyrejsen.dk...
>>>
>>>
>>>
>>>> ? Michael ? wrote:
>>>>> De store og dyre selskaber vælger at tage røven på alle passagerer med
>>>>> vanvittige priser. Lavprisselskaberne tager så kun røven på de dumme,
>>>>> der ikke planlægger deres rejse ordentligt.
>>>>>
>>>>> Jeg er sgu glad for, at jeg ikke skal betale for at erhvervsfolk kan
>>>>> ændre sin billet i sidste øjeblik, når jeg rejser med
>>>>> lavprisselskaber.
>>>>
>>>> Jeg tror du har fået noget helt galt i halsen. Det er de
>>>> erhvervsrejsende,
>>>> der via deres meget dyre billetter (refundable and changeable) betaler
>>>> for
>>>> de rejsende på de billige billetter i de normale selskaber.
>>>> I de billige selskaber handler det vel alene om at man producerer
>>>> discountvarer (og det kan jo være ganske udmærket, hvis varen
>>>> imødekommer
>>>> ens behov). Men rejser man i arbejdsøjemed stiller man nok andre krav
>>>> og
>>>> har
>>>> andre behov end når man turistrejser. Derfor vil jeg tro, at der er
>>>> ganske
>>>> få med Ryan og lign., der ikke selv betaler billetten.
>>>>
>>>> vh
>>>> Jan
>>>
>>> Her har Jan helt ret.
>>>
>>> Det er i hvertfald ikke de billige turistklassebilletter der er med til
>>> at
>>> betale for at forretningsfolk kan ændre deres billetter. Flybilletter
>>> der
>>> kan ændres eller refunderes koster ofte 5-6 gange så meget som en billig
>>> billet.
>>>
>>> Når jeg tidligere skrev at man får hvad man betaler for og at det med
>>> gebyrerne er en af Ryanairs fiduser til at tjene flere penge, så er det
>>> absolut ikke fordi jeg mener der som sådan er noget galt med det. Det er
>>> jo
>>> op til den enkelte at vurdere hvilket serviceniveau man har behov for.
>>>
>>> Når man ikke har behov for at ændre/afbestille og når flyene ikke er
>>> ramt
>>> af
>>> forsinkelser, så kan det være en ganske udemærket løsning at flyve med
>>> lavprisselskaberne. Man skal blot være opmærksom på at når tingene ikke
>>> går
>>> efter planen, så vil man opleve at der ikke er meget hjælp at hente.
>>>
>>> Hvis et fly f.eks. aflyses, så tilbyder Ryanair (og mange andre
>>> "lavpris"-selskaber) kun pengene tilbage eller ombooking til næste
>>> ledige
>>> afgang (hvilket ofte kan være flere dage frem i tiden) - ingen hjælp til
>>> hotel, forplejning eller mulighed for at blive ombooket til andre
>>> selskaber.
>>> Har man derimod en billet med et af de traditionelle selskaber, så vil
>>> man
>>> kunne blive ombooket til andre selskaber eller få tilbudt hotel,
>>> forplejning
>>> osv.
>>>
>>> Lavprisselskaberne har nogle tilfælde rigtig gode kampagnepriser (langt
>>> under kostpris) som absolut kan være attraktive, men i rigtig mange
>>> tilfælde
>>> vil man faktisk kunne finde billetter til samme eller lavere pris hos de
>>> traditionelle selskaber. I forrige weekend bestilte jeg selv billetter
>>> til
>>> London med British Airways, der var 600-900 kr. billigere pr person end
>>> hos
>>> både Ryanair og easyJet.
>>
>> Hvordan kan det lade sig gøre, når du kan få returbilletter til London
>> for
>> 400 kr med Ryanair?
>
> Nu er det faktisk i meget få tilfælde at det er muligt at få en
> returbillet
> til kr. 400,- det er udelukkende når Ryanair har kampagner, hvis der
> bestilles lang tid før afrejse og hvis der ikke rejses torsdag-søndag.
Jeg bestilte en billet sidst i november til afrejse 30/12 og hjemrejse 4/1
til 650 kr t/r. (fordi det var i juleperioden). At jeg så pga. eksamen måtte
droppe den tur, og derfor ikke fik penge tilbage... Tja, sådan er
betingelserne og det vidste jeg da jeg købte dem.
Herefter overvejede jeg en tur i marts, denne kunne jeg få for ca. 400 t/r.
Forrige gang jeg fløj derover, i 2003, betalte jeg 450...
> I
> dette tilfælde var prisen 3400 svenske kroner t/r fra Malmø.
Så meget ville jeg heller aldrig betale for en Ryanair flyvning... Simpelt.
Jeg går heller ikke i Aldi og betaler 100 kr for et par bøffer.
> Det er netop holdningen om at man altid kan flyve for næsten igen penge
> med
> Ryanair jeg går lidt til kamp imod. Det er langt fra tilfældet. Nogle
> gange
> kan man være heldige, men hvis førnævnte betingelser ikke er opfyldt - så
> kan prisen faktisk blive meget høj.
Så vælger man da bare Sterling eller noget andet
>>> Min pointe er at man ikke skal lade sig forblænde af lavprisselskabernes
>>> kampagner og altid undersøge markedet grundigt inden man bestiller.
>>> Bestilles der f.eks. kort før afrejse er der ofte ikke meget lavpris
>>> over
>>> "lavpris"-selskaberne.
>>
>> Nej, men det er også lige meget...
>
> Nu er det jo langt fra alle mennesker der kan planlægge deres rejser
> måneder
> i forvejen. Jeg kan i hvertfald ikke og bestiller sjældent mere end 1-2
> uger
> før afrejse. Men kan du det, så er det da fint - og besparende.
Lige præcis. Det jeg vil frem til er bare, at der er forskellige
flyselskaber til forskellige behov, og det er da glimrende.
>> [SNIP]
>>> Som nævnt er det helt op til den enkelte at vurdere hvad man ønsker og
>>> der
>>> er klart også stor forskel på de forskellige "lavpris"-selskaber. Selv
>>> har
>>> jeg kun haft meget dårlige oplevelser med Ryanair og har på ingen måde
>>> lyst
>>> til at rejse med dem - uanset hvor billigt det så er. Til gengæld har
>>> jeg
>>> rigtig gode oplevelser med easyJet og Jet2 (fra UK) - mens Sterling har
>>> været rimeligt, men desværre er ved at udvikle sig i den forkerte
>>> retning.
>>
>> Vil du uddybe?
Tænkte også på dine dårlige ryanairoplevelser.
> Går ud fra at det specielt er min kommentar omkring Sterling du henviser
> til. Min opfattelse af Sterling er at de har skåret meget ned for service
> niveauet - og har lært lidt for meget af Ryanair. Bl.a. Oplevede jeg på en
> flyvning for en måneds tid siden, at det var umuligt at få lov til at sove
> i
> fred og ro ombord fordi der hele tiden skulle køre reklamer på skærmene
> for
> skrabelodder, smykker oma. Når disse reklamer så havde kørt gentog
> kabinepersonalet alle budskaberne kort tid efter. Desuden er udvalget af
> mad
> skåret ned til det pinlige (langtidsholdbare trekantsandwich) samtidig med
> at der er blevet forbudt at medtage mad selv. Derudover har jeg i næsten 2
> måneder forsøgt at få tilbagebetalt skatter for en ubrugt flybillet
> (hvilket
> Sterling skal tilbagebetale iflg forbrugerrådet) - men efter 4 email, 3
> telefax og 4 telefonopkald fik jeg stadig ikke noget svar fra dem. Blev
> blot
> kastet fra person til person og fik forskellige svar. Først da jeg sendte
> et
> brev med henvisning til Forbrugerrådets vurdering skete der noget.
Det er selvfølgelig surt at de ikke tager kundebehandling seriøst, men
ellers har jeg det igen sådan, at for 4-600 kr for en returbillet til
London, som tager godt 1½ time, kan jeg altså acceptere en del...
> Mht. EasyJet så har jeg her oplevet stor fleksibilitet mht. Ombooking,
> hvor
> jeg to gange er blevet overflyttet til næste afgang uden ekstra
> omkostninger
> (pga forsinkede tog i London som de ikke har noget med at gøre).
Dem har jeg aldrig prøvet. Flyver de kun fra Kastrup?
>>> Det er blot vigtigt at sætte sig grundigt ind i hvad man køber. Gratis
>>> (eller næsten gratis) flybilletter findes ikke - der er altid en pris
>>> der
>>> skal betales. Enten i form at dårligere service eller fordi andre
>>> betaler
>>> meget højere priser. Ikke engang "lavpris"-selskaber kan flyve gratis -
>>> selvom de gerne vil fortælle folk den historie.
>>
>> For 400 kr, kan jeg godtage meget... Det er SU-venligt!
>
> Som jeg skrev er det jo en vurderingssag for den enkelte hvilket service
> niveau man har behov for. Personligt synes jeg det er for skrabet - og er
> ikke interesseret i at alle brancher udvikler sig til
> discount-forretninger
> der udelukkende tilbyder lav service og ingen fleksibilitet. Sådan har jeg
> det også når det drejer sig om Supermarkeder m.m.
Det sker næppe. Når jeg engang ikke længere er på SU, kan det da også tænkes
jeg vil betale mere for bedre service, ligesåvel som jeg nok skærer ned på
Aldi-udflugterne.
> Det vil da være kedeligt
> hvis alle forretninger, der sælger lidt godt kvalitet bliver nødt til at
> lukke fordi alle kun har fokus på pris. Ryanair er ikke nogen
> velgørenhedsforretning - de skal tjene penge på den ene eller anden måde -
> og billetter til kr. 400 er ikke nok. Derfor finder de alternative måder.
> Bla. Skal man snart til at betale for at indtjekke baggage hos dem også.
Huh? Hvor meget vil det så dreje sig om?
> Hvis man er på SU og kan leve med det lave service niveau - lavt antal af
> daglige afgange og ikke har brug for fleksibilitet, så kan det da være en
> fin løsning - personligt stiller jeg blot større krav til serviceniveau og
> gider ikke sidde i et fly, der er bemandet af 19-årige uden erfaring - og
> som ikke er blevet gjort ordentligt rent i dagevis. Er der nogen der
> tænker
> på sikkerhedsfaktoren hvis noget går galt. Hvilken erfaring tror du
> 19-årige
> nyuddannede stewardesser med minimumsuddannelse har hvis flyet skal
> evakueres i forhold til nogle med mange års erfaring på bagen og et
> længere
> uddannelsesforløb.
Nu tror jeg da ikke der er den store forskel på alders- og
uddannelsesniveauet i forhold til "de store" selskaber?
> Dette er naturligvis blot en potentiel risiko, som ingen
> håber bliver testet i virkeligheden. Jeg tager ihvertfald ikke chancen.
Fair nok.
Mvh.
Lars