Billeje i Firenze Airport ?
Fra : Olsen

Dato : 21-01-06 19:29

Vi skal på ferie en uge i maj ca. 100 km fra Firenze (Florence).

Vi vil leje en bil for hele ugen men har aldrig prøvet at leje bil før.

Vi skal køre i bjergrige egne og er 2 voksne og 1 barn.

Hvad skal vi være opmærksomme på ved booking ?

Tips eller tricks ?

\Olsen

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-01-06 20:37

"Olsen" <snyd@c.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vi skal køre i bjergrige egne og er 2 voksne og 1 barn.
>
> Hvad skal vi være opmærksomme på ved booking ?

Italien er dyr at leje bil i.

Den pris I får opgivet er normalt kun med den lovpligtige forsikring, der
indebærer den meget høj selvrisiko. Men det er anbefalet at man tegner fuld
forsikring.

Prisen på den fulde forsikring er svær at finde ud af, og den skal betales
lokalt.

Jeg vil IKKE anbefale at bruge Alamo. Jeg spurgte dem pænt hvad prisen er på
både tyveri og kaskoforsikring, og fik et rimeligt tilbud. Men da jeg stod
ved skranken i Italien var prisen en anden. Kontoret i Danmark syntes ikke
jeg skulle bruge begge forsikringer (men sagde det først bagefter), og
oplyste kun pris på den ene (ex moms). Desværre findes der ikke et sted i
Danmark, hvor man kan klage over billeje.

Jesper

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 22-01-06 13:56

Den Sat, 21 Jan 2006 19:28:30 +0100, skrev Olsen :

> Hvad skal vi være opmærksomme på ved booking ?

Forsikring. Hvad er dækket og hvad koster det? Tjek hjemmefra hvad jeres
egne forsikringer dækker. Ingen grund til at købe personskadeforsikring
hvis i allerede er dækket hjemmefra eller via en rejseforsikring.

Hvad dækker prisen? Fri kilometer? Vær opmærksomme på at få alle førere
af bilen påført kontrakten. Vær opmærksom på at førernes alder kan have
betydning for lejepris.

Begrænsninger. Må bilen benyttes til det i ønsker? Typiske begrænsninger
kan være off-road kørsel, kørsel over landegrænser eller kørsel i
"krigszoner".

> Tips eller tricks ?

Hav tjek på udlejningspriserne. Sørg for at udlejningsfirmaet forstår at
i kender de lokale priser. Skal i benytte barnestol, så tag enten den i
har derhjemme med, eller vær helt sikre på at udlejeren har forstået
hvad du ønsker og hvad det koster.

Oplys udlejeren om at du ønsker en kort prøvetur i bilen inden i lejer,
for at sikre at den lever op til dine forventninger om stand og udstyr.
Hvis den ikke gør det så forlang en anden bil eller prisnedslag.

Når i afleverer bilen, så sørg for at den er tanket og at en ansat
tjekker at det er iorden. Gem en kvittering på den sidste tankning,
hvis der skulle opstå tvivl alligevel.

Hvis der sker en skade på bilen mens i har den, så kontakt altid
politiet og udlejningsselskabet med det samme. Dokumentér skaden med
fotos. Få kopier af alle papirer.

Og sørg hele tiden for at udlejeren ved at du har tjek på alting.

De få gange jeg har oplevet uregelmæssigheder, har de altid hurtigt
kunnet udredes ved at jeg har stillet med kvitteringer, billeder eller
andet.

Og lige tilsidst: Gør jer bekendt med lokale trafikregler og
-traditioner enten hjemmefra eller ved at betragte de andre trafikanter.
Kør som de lokale. Undlad at optræde alt for synligt som turister. Det
tiltrækker tyve o.lign.

--
Kent Oldhøj