Polen
Fra : Dennis

Dato : 17-01-06 20:41

Hej i gruppen.

Jeg og kæresten overvejer at tage en tur til Warsawa i Polen. Er der nogle
som har nogle oplevelser derfra som er værd at kende til ? Er der godt at
shoppe og er priserne fortsat lave på varer i forhold til resten af Europa ?

Jeg kan ikke lide at flyve og de varme himmelstrøj siger mig ingenting. Så
derfor vælger vi igen i år at rejse til en storby - men denne gang skulle
det være noget anderledes, så derfor altså Warsawa.

Vi rejser med toget derned, så hvis der er nogle som har ideér til billig
hotel-bookning igennem et dansk firma, så hører jeg meget gerne nærmere. DSB
havde da nogle tilbud, meeeeen de var ret peberet

På forhånd tak

Hilsen
Dennis

Fra : J W Nielsen

Dato : 17-01-06 22:28

> [...]
> billig hotel-bookning igennem et dansk firma, så hører jeg meget
> gerne nærmere. DSB havde da nogle tilbud, meeeeen de var ret peberet

Hej...
Konen og jeg var dernede for halvandet år siden. Det var en fin tur... Og
som du nævner: Noget ganske anderledes!!!
Vi rejse med toget fra Gdansk - fine tog og særdeles præcise...
Iøvrigt en velfungerende kollektiv trafik!
Selvfølgelig er priserne på "egne" produkter lave, men importerede varer var
der ikke det store at hente på.
Det var billigt at spise, hvis man holder sig lidt væk fra hovedstrøgene...
Der findes et kæmpe marked på byen gamle stadion, men man skal se sig godt
for mht. kvaliteten af det solgte.
Man skal naturligvis se Kulturpaladset, den gamle bydel og vel også den
jødiske kirkegård.
Vi bookede selv et hotel dernede via nettet. Det var absolut rimeligt
prismæssigt, men var tydeligvis en ældre "østmodel", men rent og med en
enorm morgenbuffet.
Vi var der i 4 dage og var uophørligt på farten hele tiden og det var
ihvertfald passende for os. Vi havde ikke behov for længere tid medmindre vi
skulle begive os udenfor byen.
Der blev advaret lidt mod at gå ud om aftenen ligesom vi blev advaret mode
lommetyve. Vi oplevede ikke noget dramatisk i den retning også selvom vi var
ude at gå sent om aftenen. Dog mødte vi større grupper af unge mennesker der
sådan "fyldte" hele fortovet. Det kunne man godt blive lidt utryg ved, men
der skete absolut intet. Det er iøvrigt bemærkelsesværdigt hvor mange unge
mennesker der er på gaderne i Warsawa. De har formentligt en noget anden
befolkningssammensætning end her i landet. Trods indtræden i EU og med
sat-TV og radio væltende ind over grænserne, har det øjesynligt ikke smittet
af på sprogkundskaberne - ingen unge taler engelsk - nogen gamle kan tale
tysk...

Mvh Jørgen

Fra : Dennis

Dato : 17-01-06 23:45

"J W Nielsen" <jwnfjern@fjern.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i EU og med sat-TV og radio væltende ind over grænserne, har det
> øjesynligt ikke smittet af på sprogkundskaberne - ingen unge taler

Tak for din meget levende beskrivelse. Det er altid rart at danne sig et
forhåndsindtryk, og det har bare været svært i dette tilfælde da der jo er
flere som vælger de typiske rejsemål og ikke en by som Warzawa.

Navnligt sådan en ting som at kunne færdes på gaderne - det er jo også et af
spørgsmålene. Og hvorfra skulle man kunne få sådanne ting af vide ? der står
jo godt nok lidt i guiderne, men de er temmelig overforsigtige, har jeg
indtrykket af. Så jeg er glad for at høre medlinger fra nogen som selv har
været der.

Mange hilsner
Dennis

Fra : Søren.K (7400 Hernin~

Dato : 18-01-06 00:27

Fejrede nytårsaften i Polen -> Stettin, super tur (selvom vi var 2 på
de ca. 30 og 345 andre mellem 60 og skinddød *G*)

De havde tilfældigvis udsalg som vi også har det herhjemme, og vi har
købt masser af tøj (alm. tøj butikker) - superkvalitet og til super
lave priser.
- Priserne generelt er vel ca. 2/3 af de danske - sælger de så til ½
pris er der noget at spare.

Vil anbefale jer en bustur - vores tur, 4 dage, koster normalt 1695
inkl. guide og hotel (godt 4 stjernet hotel)

Jeg vil i hvert fald derned igen, og se noget (flere steder i Polen)

GOD FERIE

Fra : Dennis

Dato : 18-01-06 11:20

"Søren.K (7400 Herning)" <news@wem.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> inkl. guide og hotel (godt 4 stjernet hotel)
>
> Jeg vil i hvert fald derned igen, og se noget (flere steder i Polen)

Det lyder rigtig fedt med lave priser. Det er i hvert fald en væsentlig del
af en storby´s ferie, at man enden kan
finde nogle speciale ting, eller man kan købe til billige priser. Vi havde
overvejet bustur, men kom lidt fra det igen,
da køresygen i bus hurtig melder sig , bare jeg SER linjen mellem Helsingør
og Hornbæk
Men har hørt at disse busser , der bruges på langdistancer , skulle være
noget behageligere.
Tak for beretningen ....

Hilsen Dennis

Fra : J W Nielsen

Dato : 22-01-06 20:06

> [...]
> Helsingør og Hornbæk
> Men har hørt at disse busser , der bruges på langdistancer , skulle

Hej igen, Dennis...
Hmmm, sjovt nok: Jeg har rent faktisk kørt på buslinjen mellem Hornbæk og
Helsingør (Arriva), men er nu ansat i et andet busselskab (men bor i
Gilleleje)!!!
Og jo, langdistancebusser er langt behageligere, men man er stadig meget
bundet på sin plads og må vente på "benstrækningen hver 3. time...
I det tog vi kørte med var der spisevogn. Vi var ikke vidner til en
kulinarisk sensation, men vi spiste det samme som polakkerne, og det var
både mættende og hyggeligt...
Kan man iøvrigt finde et sted hvor den polske mad står på spisekortet, så
her jeg mere end een gang fået en rigtig god kotelet sådanne steder...

Vi har tidligere været i Gdansk og Stettin: Begge byer er måske lidt præget
af turister... Jeg kan ikke huske så meget af Stettin, men Gdansk er en
meget køn by.
Togturen fra Gdansk til Warsawa er sine steder meget køn - man komme bla.
forbi en meget flot borg (kan ikke lige huske navnet) og selvfølgelig gennem
typiske polske landskaber. Kan iøvrigt tydeligt huske "indkørslen" til
Warsawa - det ser godtnok lidt trøstesløst ud: Typisk øst-byggeri i beton,
men den slags hører altså også med i sådan et besøg.
Qva mit tilhørsforhold til kollektiv transport, kigger jeg selvfølgelig
efter busser og tog - langs banelinjen i udkanten af Warsawa så jeg det
største busanlæg jeg nogensinde har set. Det tog flere minutter før toget
var kommet forbi, men i Polen (og mange andre øst- og tidligere østlande)
spiller kollektiv trafik jo en helt anden rolle...

Mvh Jørgen

Fra : Dennis

Dato : 28-01-06 19:52

> [...]
> var kommet forbi, men i Polen (og mange andre øst- og tidligere østlande)
> spiller kollektiv trafik jo en helt anden rolle...

Hej Jørgen ...
Sjovt , det med buslinien...Det må ha´været linje 340 ? Svigerfamilien er
fra Gilleleje og jeg hader den lange tur derop , herfra Helsingør.

Jeg har hørt andre tale meget positivt om Gdansk, det er vist også en
temmelig stor by ?

Hilsen Dennis