Plitvice Kroatien
Fra : lhs

Dato : 07-01-06 11:34

Hej

Jeg mener at kunne huske at Plitvice nationalpark i Kroatien er blevbet
anbefalet i gruppen her. Vi var ved Dalmatiner bugten sidste år, men kun en
uge. Vi planlægger at tage derned igen iår og Plitvice er et af de mål vi
vil nå. Jeg kan på deres site se der bl.a. er flere muligheder for at
parkere og flere steder man kan komme ind i parken. Er der nogen der kan
abefale en god indgang, hvis vi kun vil bruge en dag i parken. Og evt. gerne
vil se lidt af de locations der blev brugt til de gamle tysk/kroatiske
Winnetoufilm ?

Vi snakker desuden om at tage ud og se delfiner på Losijn øen, er der nogle
der kan anbefale hvordan det gøres, eller har prøvet en af de delfinture der
vist sejles fra Mali eller Veli Losijn.

Det er rart at den mørke tid er ved at være ovre og vi kan begynde at
planlægge den lyse tid og ferierne.

lars Hs

Fra : Bjørn Christian Tørr~

Dato : 07-01-06 12:01

lhs <shane(fjern)@get2net.dk> wrote:
: Jeg mener at kunne huske at Plitvice nationalpark i Kroatien er blevbet
: anbefalet i gruppen her ... ... Er der nogen der kan
: abefale en god indgang, hvis vi kun vil bruge en dag i parken.

Uansett hvor du parkerer skal du betale inngangspenger til parken, en
billett som er gyldig den dagen du kjøper den og frem til klokken 12
på dagen neste dag. Billetten gir også tilgang til båtene og bussene
som går rundt i parken, og som stopper ved alle parkeringsplasser.
Dermed er det nesten likegyldig hvor dere parkerer, parken er ikke så
veldig stor, bare veldig fin. #8D)

Jeg synes nok at dere skal ta en overnatting i parken. Det er et par
gode hoteller inne i selve parken, og det er finest i parken tidlig
om morgenen og sent på ettermiddagen, like før solnedgang. Midt på
dagen er det mange mennesker overalt, så man får ikke den riktige
nærkontakten med naturen da, og ser færre dyr. Det er MANGE dyr i
parken, men de kommer altså bare frem når det er stille nok. Selv
fikk jeg se en bjørn, og den fikk se meg, og jeg tror vi ble like
redde begge to. Men det gikk fint, og jeg er veldig glad for å ha
fått oppleve det.

Så det ideelle er å reise fra kysten om morgenen, sjekke inn på
hotell i parken midt på dagen, bruke resten av dagen til å utforske
øvre del av parken til fots og med båt. Nyt stillheten ved solnedgang
og en god middag. Legg dere tidlig og stå opp tidlig, gå ved soloppgang
fra hotellet til de store fossefallene i nedre del av parken, før
bussene begynner å gå. Det tar cirka en time å gå langs sjøen, men
det er så vakkert at det føles som fem minutter og en evighet på
en gang. Ta bussen tilbake til hotellet, sjekk ut, spis lunsj og
reis videre.

Filmscenene tror jeg nok dere vil kjenne igjen ganske lett. Skogen
er i konstant forandring, men også uforanderlig. Dere vil forstå
hva jeg mener.

Jeg har noen fotos fra Plitvice og resten av Kroatia her:

http://www.pvv.org/~bct/kroatia/
(bildene 11-21)

God reise!

Bjørn
http://www.iposeogsekk.com/

Fra : Michael Christoffers~

Dato : 07-01-06 12:15

""Bjørn" Christian "Tørrissen"" <bct@pvv.org> wrote in message

> http://www.pvv.org/~bct/kroatia/
> (bildene 11-21)

Hej Bjørn,

Tak for kigget. Overordentlig flot galleri.
Jeg var også dernede for en 15 år siden, men fik slet ikke taget nogle
billeder. Der var simpelthen så mange mennesker, at det ligesom ødelagde
oplevelsen. Det skulle jo være en nationalpark og ikke en human zoo :)

mvh
Michael Christoffersen

Fra : lhs

Dato : 07-01-06 15:34

Hej

Bjørn

Fine billeder og en god beskrivelse. Desværre når vi kun en dag, mne håber
da absolut vi render in i en bjørn. Det virker som om der er rigtigt meget
at glæde sig til.

lars Hs

Fra : Ped

Dato : 08-01-06 22:35

lhs skrev:
> [...]
> vil se lidt af de locations der blev brugt til de gamle tysk/kroatiske

Hej,

Jeg har også været der (2001), og kan bekræfte at det er en fantastisk
oplevelse, som man ikke må snyde sig selv for hvis man er på de kanter.
Jeg skrev lidt om besøget på min hjemmeside, samt tog nogle billeder.
Adressen er:

http://dbhome.dk/pedmail/plit.htm

M.v.h.

Jens L. Pedersen