Sommertur til Nordkap
Fra : Anders Jespersen

Dato : 01-01-06 18:01

Vi (to pers.) planlægger en tur til Nordkap til sommer (3 uger);
hvilke overnatningsmuligheder er der på, eller tæt ved Nordkap (-og pris?)
vi regner med at køre via Sverige (Dalarne) derop og Norge (kystvejen) hjem;
overnatningsforslag?

mvh
Anders

Fra : Inger Buchard

Dato : 01-01-06 18:55

Læs politiken 30.12.05
Inger

Fra : SGF

Dato : 07-01-06 15:22

Det lyder som en FED tur, i har planlagt. Selv har vi aldrig været så langt
nordpå som Nordkap, men vi har været i området omkring Narvik (nord for
polarcirklen, kig på et kort) i bil 7-8 gange.

Det er en utroligt smuk tur hele vejen derop. Allerede på 2. rejsedag er
naturen og klimaet mere fremmedartet end man umiddelbart skulle forestille
sig. Der er højere til himlen, og ikke rigtig mørkt om natten.

Når I passerer polarcirklen er der dagslys døgnet rundt og alligevel et
mildt og imødekommende klima langs vestkysten på grund af golfstrømmen. Når
i nærmer jeg Finnmark og Nordkap, er klimaet efterhånden blevet MEGET barsk.
Nordkap skulle være utroligt smukt, men 3 af 4 dage er vejret kun til at
holde sig indendørs - også om sommeren. Selv har jeg været i Berlevåg, på
stort set samme breddegrader som Nordkap i starten af sommeren uden at
opleve højere temperaturer end ca. 5 grader og lange mere nedbør, end jeg
finder det behageligt. Ingen tvivl om, at både det allernordligste Norge og
rejsen frem og tilbage bliver en enorm oplevelse for jer - men jeg tror
ærligt talt, at den bedste (vejrmæssigt og oplevelsesmæssigt) del af jeres
ferie bliver i området mellem Mo i Rana og Narvik.

Med hensyn til køreturen, er jeres udgangspunkt med at køre op gennem
Sverige helt super. styr op mellem de to store søer - kurs imod Stockholm og
videre nordovrer ad E4. Efter en god, lang dagsrejse burde I befinde jer i
området mellem Gävle og Sundsvall, ca 1000 km fra København. Herfra længere
nordover ad E4 og tværs over til Norge når det passer med planerne.

En ting kan dog ikke siges for ofte eller for tydeligt: kørsel gennem Norge
er UFATTELIGT LANGSOMMELIGT. Vejene zig-zagger gennem landskabet, der er
lave hastighedsgrænser med kontrol for hver 3 kilometer og mange steder
skal man sejle for at komme videre. I gennemsnit er en dagsrejse på 800-1000
kilometer indenfor rimeligheden i Sverige, hvorimod du i Norge skal regne
med MAX 3-500 kilometer. Hjemrejse fra Nordkap ad den norske kystvej vil
tage dig allermindst 14 dag, sammenligned med 3-4 dage gennem Sverige.

Skulle jeg komme med mit bedste råd til en tur kbh-Nordkap-retur, ville
rejsen ca. foregå som følger:

1. dag: Den lange køretur kbh-Sundsvall. Fläsians Camping i Sundsvall er
super.
2. dag: Fra sundsvall videre nordover ad E4 til Umeå , over på E12 (som
formentlig er den allersmukkeste bid vej på ruten) til Mo i Rana.
Campingpladsen i Mo i Rana er rigtig flot.
3. dag: Fra Mo i Rana til Bodø, en enkelt overnatning ved Saltstraumen er en
oplevelse, man ikke vil gå glip af. Saltstraumen Camping ligger SUPER!!
4. dag: Fra Bodø til Narvik evt. overnatning på Salangen Camping, ca 80km.
nord for Narvik
Herfra er det lidt gætteværk fra min side, men mon ikke de sidste godt 700
kilometer (mindst 12 timers komcentreret kørsel) er sjovest, hvis man deler
dem over 2-3 dage??

Jeg håber, du kan bruge mine erfaringer, og ellers er du velkommen til at
maile mig.
Hust at rette i min mailadresse!!
Mvh
Søren