Peru
Fra : Pia-Helene

Dato : 30-12-05 13:03

Tager på en tre-ugers tur til Peru i feb/marts.
Machu Pichu og Titicaca-søen er s'føli på programmet.

Men har du tidligere rejst i Peru hører jeg meget gerne om det.
Hvor, hvad, hvem og hvordan........alles simpelthen.

-oz gerne gode links til relevante sites.

Tak!

Mange rejsehilsner fra
Pia-Helene

Fra : Bjarne K.

Dato : 31-12-05 15:28

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvor, hvad, hvem og hvordan........alles simpelthen.
>
> -oz gerne gode links til relevante sites.

Har rejst Lima - Cusco - Puno - Tacna og så videre til Chile.

Al rejsen foregik i bus, uden problemer. Der findes dyre luksus busser og
der findes billige hvor man kan forvente en "lettere" overbelægning. Så sørg
for at komme ombord i bussen og få dit sæde og forvent at folk sider i
midtergangen og sover op af dine ben. (dem der kom ind i bussen sidst)

Der er ret sikkert i Peru hvis man ikke bærer sig dumt ad. (f.eks går alene
rundt om natten), desuden må man forvente at lommetyvene forsøger at gøre
deres arbejde. Så lad f.eks være med at gå rundt med et armbåndsur, og
ellers brug pengekat, og medbring et kamera der kan være i lommen.
Hvis i er 2 piger der skal afsted alene, ville det måske være en ide at
findes nogen tilforladelige personer at følges med i byen i f.eks Cusco,
hvis i forventer at komme sent hjem til hotellet.
Støt desuden de bedstemødre der har en lille butik på et hvert gadehjørne
ved at købe vand / sodavand hos dem istedet for i supermarkederne. (Det skal
jeg jo forøvrigt ikke blande mig i, men for mig at se må det være en fordel
at de lokale tjener penge på turisterne isteder for at de er nødt til at
stæle penge fra turisterne)

Hvis i skal gå på Inca stien, så sørg for:
Brug et ordentligt buro, som sørger for telt og forplejning.
Lad være med at slæbe alt for meget med på turen. Det vigtigste er rene
sokker og undertøj, og fodtøj der er gået til, og selvf. også varmt tøj.
Desuden medbringes vandrensnings remedier.
Det er en hård tur selv for mennesker der er i nogenlunde form.

Det er en stor fordel at kunne en lidt spansk, idet man ikke kan forvente at
nogen taler Engelsk (guiderne undtaget).

Medbring desuden 2 forskellige kreditkort, hvis det ene går i stykker (taler
af erfaring)

Peru er et utroligt flot land, og specielt Inca Stien og Cusco gjorde et
stort indtryk på mig, hvorimod Puno (Titicaca søen) skuffede lidt. Ok det
var da flot men lidt kedeligt.

Skriv endelig igen hvis der er flere ting i savner information om. Har som
sagt kun været ovennævnte steder.

Med venlig hilsen

Bjarne K.

Fra : Klaus Hansen

Dato : 01-01-06 22:06

Hej Pia

Har været i Peru flere gange, og tilbragt et års tid ialt i landet
(Har været 5 gange til Machu Picchu, bl.a som guide)

Overvej Arequipa + Colca canyon.
Amazonas, enten Manu eller Iquitos.
Hvis I skal trekke til Machu Picchu så placer det sidst i jeres program, Det
er regntid i bjergene på det tidspunkt I er der. (4 dages trail til M.P. er
lukket i feb)

Hvis du har flere spørgsmål så skriv endelig.

Mvh
Klaus
solportendk (sæt . før dk)

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 03-01-06 09:27

Pia-Helene wrote:
> [...]
> Hvor, hvad, hvem og hvordan........alles simpelthen.
>
> -oz gerne gode links til relevante sites.

Hej Pia-Helene

Jeg har skrevet æidt om peru, sammen med nogle andre i
en tråd her for et par nogle år siden, men den holder
vist endnu;

http://groups.google.dk/group/dk.fritid.rejse/browse_thread/thread/a4ac3b9d594a2a73/c7c426c7e48a9d16?lnk=st&q=peru+rejse+dk&rnum=6&hl=da#c7c426c7e48a9d16
--

Hvis linket ikke virker så gå på google grupper og skriv
fritid rejse peru

Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Pia-Helene

Dato : 04-01-06 10:42

Tak for gode tilbagemeldinger
-det kan helt sikkert bruges.

Og kom endelig bare med mere.

Hilsen
Pia-Helene

Fra : Klaus Hansen

Dato : 06-01-06 21:58

Hej Pia

Som jeg skrev er det jo regntid i bjergene fra jan til april. Nogle områder
er ok selvom der er regntid, andre steder skal man helt holde sig fra, med
mindre man er helt vild med jordskred.
Jeg har prøvet en gang på vej ud fra Chachapoyas i april, styrtende regn,
bussen gled rundt på de mudrede veje, måtte trille baglæns for at tage en
bakke i andet forsøg, og et par timer efter (ca.kl 23) stoppede bussen,
vejen var blokkeret af tre sten / jordskred. Det blev en lang nat i bus,
først kl. 7 blev vejen ryddet.
Det ene skred var én sten der fyldte hele vejen ca, en terning på 3-4 meter
på hver led.

Områderne omkring Cusco, Puno og Arequipa er bedre, men jeg har mødt en fyr
der havde siddet fast to døgn i bussen på Pan Americana mellem Lima og
Arequipa pga. stenskred.

Faktisk er netop denne barske natur som Inca riget er opstået under, en
vigtig parameter i hele forståelsen af Incariget, og med til at forskerne
ikke bare kan sammenligne Incariget med øvrige historiske kulturer. Men det
er jo et sidespring.

Feb. og marts er tilgengæld sensommer langs kysten så tag et kig på Pisco og
søløveøerne
"Islas Ballestas", husk at spise Cevische, rå fisk i chili og lime.
Søløverne føder i jan. så der er da mulighed for at komme ud og se nogle
unger.
Nasca er også et besøg værd. Nord for Lima er der byerne Trujillo og
Chiclayo, der ud over en "berømt" strand også kan byde på americas største
historiske lerby Chan Chan, Sol og månetemplet samt "Lord of Sipan" - vist
stadig den rigeste grav der er fundet i america.

Håber det har givet dig lidt mere.

mvh
Klaus
solportendk (sæt . før dk)

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-01-06 02:56

"Pia-Helene" <pia-helene@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Måske du kunne komme med lidt mere specifik omkring hvilke oplysninger du
ønsker. F.eks Omkring sikkerhed, Inca Trail, transport eller noget helt 3.
Det vil også være en fordel at vide om i er flere der skal afsted og om i er
rejsevandte o.s.v.

Med venlig hilsen

Bjarne K.