Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polfilter fra B+W
Fra : Hanne & Mikael Laurs~

Dato : 24-01-06 21:38

Hej!
Jeg har lige før jul købt et Nikon D70s med to ED Zoom-objektiver (18-70 og
70-300mm). Jeg overvejer at købe et pol-filter til hvert objektiv, da jeg
har læst noget om, at det giver bedre farver og færre refleksioner i
billederne. Er der noget, man skal være opmærksom på, hvis man vil købe
disse filtre? Jeg foretrækker normalt mærket B+W, men er også åben for gode
alternativer.

Mikael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-01-06 21:43

Hanne & Mikael Laursen wrote:
> [...]
> disse filtre? Jeg foretrækker normalt mærket B+W, men er også åben for gode

Normalt vil man ikke have et polfilter siddende på, kronisk, da det
tager meget lys, og virkeningen ikke altid er ønskelig.

Bo //

Fra : Hanne & Mikael Laurs~

Dato : 24-01-06 21:44

Er det kun tænkt til udendørs brug? Jeg har hørt, at det også kan tage
reflekser fra vinduer indendørs, men det er måske mere teori end praksis?

Mikael

Fra : HKJ

Dato : 24-01-06 21:54

Hanne & Mikael Laursen wrote:
> [...]
> 70-300mm). Jeg overvejer at købe et pol-filter til hvert objektiv, da jeg
> har læst noget om, at det giver bedre farver og færre refleksioner i

70-300 er ikke god til polfilter da fronten roterer.
Da et polfilter er rimeligt dyrt, køber man heller ikke polfilter til
alle sine objektiver, men kun et eller to og så bruge mellemringe til at
tilpasse størrelsen til objektivet.

Fra : Hanne & Mikael Laurs~

Dato : 24-01-06 21:59

Hvad er problemet med, at fronten roterer? Når autofokus er slået til,
kommer man vel ikke til at ændre fokus, når man drejer på polfiltret? Eller
hvad er problemet?

Jeg er klar over, at disse filtre koster en del, men hvis det giver bedre
billeder, er jeg indstillet på at købe 2 stk.

Mikael

Fra : HKJ

Dato : 24-01-06 22:05

Hanne & Mikael Laursen wrote:
> Hvad er problemet med, at fronten roterer? Når autofokus er slået til,
> kommer man vel ikke til at ændre fokus, når man drejer på polfiltret? Eller
> hvad er problemet?

Virkningen af et polfiter afhænger af hvordan det er drejet og det er
rimeligt generende at den mindste justering af focus ødelægger polfilter
indstillingen.

> Jeg er klar over, at disse filtre koster en del, men hvis det giver bedre
> billeder, er jeg indstillet på at købe 2 stk.

Da de koster cirka 2 blænder i lys, vil du ikke bruge dem ret tit.

En meget bedre investering ville være et 70-200 mm F/2.8 VR objektiv,
der kan du virkelig se en forbedring i billedkvaliteten.
Den vil så også virke bedre med et polfilter, både fordi fronten ikke
rotere og fordi den er mere lysstærk.
Ulemperne ved 70-200 er prisen og vægten.

Fra : Georg Tranholm

Dato : 25-01-06 00:17

> Virkningen af et polfiter afhænger af hvordan det er drejet og det er
> rimeligt generende at den mindste justering af focus ødelægger polfilter
> indstillingen.

En løsning er at slå autofunktionen fra og bruge manuel focus. Når focus er
indstillet drejes polfiltret til en passende virkningsgrad, det glider som
regel ganske let uden at linsen kører med rundt. Det allerbedste er
naturligvis en linse med indvendig focus hvor linsen ikke drejer med rundt.

Mvh. GT

Fra : Brian Lund

Dato : 25-01-06 01:30

> [...]
> regel ganske let uden at linsen kører med rundt. Det allerbedste er
> naturligvis en linse med indvendig focus hvor linsen ikke drejer med

Nu kender jeg ikke lige noget til Nikons objektiver, men på mit Sigma 70-300
og mit Canon EF-S 18-55 går det yderste så løst med rundt at hvis jeg drejer
på polfiltret går den ud af fokus! - Hvis jeg bruger autofokus, og fokuserer
først - og så stiller polfiltret - og så tager billedet, ja så går det hele
fint :)

Brian

Fra : Steen Larsen

Dato : 24-01-06 22:15

In article <26307$43d69500$3e3d87b6$8477@news.arrownet.dk>,
"Hanne & Mikael Laursen" <mikael@laursen.mail.dk> wrote:

> Hvad er problemet med, at fronten roterer? Når autofokus er slået til,
> kommer man vel ikke til at ændre fokus, når man drejer på polfiltret? Eller
> hvad er problemet?

Problemet er at filteret specielle egenskaber fremtrylles ved at rotere
det. I én position fjernes refleksioner og er det sådan man vil bruge
det er det synd det annuleres når man drejer sin zoom.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-01-06 18:34

Hanne & Mikael Laursen wrote:
> [...]
> opmærksom på, hvis man vil købe disse filtre? Jeg foretrækker normalt
> mærket B+W, men er også åben for gode alternativer.

Fjerner reflekser i vand og glas - ikke ved metal.
Giver mere mættede farver (især i sollys) - ses tydeligt ved planter.
Giver gamle brugte koner ungpigehud.
Koster fra ganske lidt og op til 2 blænder. Man skal dog betænke, at de to
blænder især består af det reflekterede lys, man gerne vil af med, hvorfor
lystabet af det ønskede lys er noget mindre.
Jeg ville, hvis jeg var dig, starte med at købe til 18-70'eren og så se om
jeg finder det uundværligt også til dit andet objektiv.
Husk at det skal være et af de tynde, hvis du vil kunne bruge det på 18 mm.
med stor blændeåbning uden ekstra vignettering.
Personligt bruger jeg ikke mine pol-filtre særligt meget, men da jeg
fotograferede dias brugte jeg det rigtigt meget.
For de mere avancerede makrofotografer kan man lave underværker med
kombinationen af et polfilter på kameraet og et foran lyskilde. Se gennem
søgeren på. et insekt - især dem, med metalskin i overfladen - og prøv så at
ændre filtrenes retning. Det er en hel oplevelse at se, hvordan udseende
ændrer sig. Desværre har jeg mistet mit gamle filter til at sætte foran mit
kunstlys (blitz), så jeg kan ikke demonstrere. Og så er der ikke ret mange
flotte billerygge i haven pt.

vh
Jan

--