Foto
IBM760 5420
Teil 3020
At scanne diapositiver
Fra : Per Wildau

Dato : 23-01-06 13:39

Jeg har rigtigt mange diapositiver jeg gerne ville digitalisere.

Jeg har prøvet at projicere dem op, og fotografere dem af - det virker
uoverskueligt, og billederne bliver ikke helt gode.

Det bliver nok nødvendigt at tage dem ud af rammerne, for at ikke at få
mange års
snavs med.

Jeg har kikket på en flatbed-scanner i Bilka som man kan købe for en rimelig
pris, og som kan
scanne diapositiver - en tre stykker af gangen, ser det ud til.

Men ville det være det rigtige at gøre?

Hvad er det rigtige at gøre, hvis man helst ikke vil ud at investere for
meget i udstyr,
som man jo kun lige får brug for til denne opgave?

P3R

Fra : [HCS] 4000

Dato : 22-01-06 14:15

Jeg har været i samme situation som dig. Men gav op. Det er simpelthen en
uoverskuelig opgave. Jeg havde en god skanner, men skidt og møg på mine dias
fra 70'erne op efter, gjorde at det tog op til en halv time pr billede, og
resultatet var ikke engang godt.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Jens G

Dato : 22-01-06 14:46

On Mon, 23 Jan 2006 13:39:05 +0100, "Per Wildau"
<psykolog@perwildau.dk> wrote:

>Jeg har rigtigt mange diapositiver jeg gerne ville digitalisere.
>
>Jeg har prøvet at projicere dem op, og fotografere dem af - det virker
>uoverskueligt, og billederne bliver ikke helt gode.

Det var ellers det jeg ville have foreslået.
Jeg synes resultatet blev ret godt da jeg gjorde det med gamle DIAS
fra 60'erne. Brugte et stykke helt hvidt A4 papir, og havde så
kameraet på stativ lige under fremviseren.

--
Jens G
IP telefoni med www.musimi.dk - slet ikke så svært.

Fra : Georg Tranholm

Dato : 22-01-06 14:58

> [...]
> rimelig pris, og som kan
> scanne diapositiver - en tre stykker af gangen, ser det ud til.

Du skal nok ikke regne med at kvaliteten er helt i top med flatbet scanner
som efter min mening ikke er gode nok.
For bedste kvalitet er det kun en rigtig film scanner der duer.

> Hvad er det rigtige at gøre, hvis man helst ikke vil ud at investere for
> meget i udstyr,
> som man jo kun lige får brug for til denne opgave?

Du kunne jo prøve at købe en brugt filmscanner. Mange af dem kan tilmed
scanne negativer, ja endog papirbilleder i postkort størrelse. Prøv
dk.marked.privat.foto, måske er du heldig.

En anden mulighed er at få en fotohandler til at klare det,
men da de er monteret rammer vil det blive bekostelig affære.

Mvh. GT

Fra : waal

Dato : 22-01-06 15:39

"Per Wildau" <psykolog@perwildau.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har rigtigt mange diapositiver jeg gerne ville digitalisere.

Hvor mange ?

> Jeg har prøvet at projicere dem op, og fotografere dem af - det virker
> uoverskueligt, og billederne bliver ikke helt gode.

Ikke overraskende

> Det bliver nok nødvendigt at tage dem ud af rammerne, for at ikke at få
> mange års
> snavs med.

Ja, andet ville have været svært overraskende og rengøringen/ommontering er
jo nødvendig selv om du "kun" vil se billederne på gammeldgs manér, det er
jo ikke ligefrem en fornøjelse at se på 1m* fedtemad i mørke

> Jeg har kikket på en flatbed-scanner i Bilka som man kan købe for en
> rimelig pris, og som kan
> scanne diapositiver - en tre stykker af gangen, ser det ud til.
>
> Men ville det være det rigtige at gøre?

Næppe, du kan få flatbed skannere fra Canon og Epson der givet et rimeligt
resultet men stadig ringere end en dedikeret filmskanner i 3-5000,- klassen

> Hvad er det rigtige at gøre, hvis man helst ikke vil ud at investere for
> meget i udstyr,
> som man jo kun lige får brug for til denne opgave?

Igen, er billederne værd at bevare ? Du får godt nok kun brug for skanneren
til den ene (langvarige) opgave, men hvis du vil bevare billederne i en god
kvalitet så er der ingen genveje.
Skannere kan jo købes og sælges igen, og jo bedre skanneren er jo nemmere er
den at sælge igen, til en fornuftig penge

mvh
Michael

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 23-01-06 12:59

Du kan godt affotografere dine dias

Jeg kan huske en i min gamle fotoklub gjorde det en del i gamle dage på dias
så han havde 2, og det blev da ret godt. så det må også kunne gøres med et
digitalt kamera i stedet.
Dengang kunne man få rigtige forsatser til formålet. det skule sættes på et
macro optik eller et bælg system, jeg tror det var hama der lavede noget,
men om de gør det stadig. Men det kan sikkert efterlyses på brugt markedet.
Det kan også være en gammel fotohandler har noget ligende i skuffen.

Ham fra vores gamle fotoklub brugte et bælg system med 2 stk. 50mm optikker
hvoraf den ens vendte omvendt og så en flash for enden, han kunne så også gå
tættere på end 1:1, altså lave lidt udsnit af et dias.
eksponeringen er jo bare at prøve sig frem med digi betyder fjlskud jo ikke
noget.

Fra : waal

Dato : 23-01-06 15:29

"Jan Damkjær Dahl" <jdd@cykel.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget, men om de gør det stadig. Men det kan sikkert efterlyses på brugt
> markedet. Det kan også være en gammel fotohandler har noget ligende i

Det er så sandelig også noget andet end at affotografere via en projektor og
et lærred.

> Ham fra vores gamle fotoklub brugte et bælg system med 2 stk. 50mm
> optikker hvoraf den ens vendte omvendt og så en flash for enden, han kunne
> så også gå tættere på end 1:1, altså lave lidt udsnit af et dias.

Det er ikke noget problem at lave udsnit med en bælg og et enkelt 50mm
objektiv (mere end 2,5x), jeg har i tidernes morgen lavet mange s/h
positiver efter s/h negativer på den måde.

mvh
Michael

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 23-01-06 21:11

> Det er så sandelig også noget andet end at affotografere via en projektor
> og et lærred.

har jeg sagt andet.

> Det er ikke noget problem at lave udsnit med en bælg og et enkelt 50mm
> objektiv (mere end 2,5x), jeg har i tidernes morgen lavet mange s/h
> positiver efter s/h negativer på den måde.

har du udstyret og har du prøvet med et DSLR, chippen der i er sikkert lige
så god som i en scanner. Og hvis man kan finde en sådan forsats er den
sikkert billig.

Fra : waal

Dato : 24-01-06 08:45

>>> markedet. Det kan også være en gammel fotohandler har noget ligende i

> har jeg sagt andet.

Nej

> har du udstyret og har du prøvet med et DSLR, chippen der i er sikkert
> lige så god som i en scanner. Og hvis man kan finde en sådan forsats er
> den sikkert billig.

1) Ja

2) Nej, f.eks Nikons skannere svarer til fuld format på ca. 20MP og
kameraets opsætning er ikke rettet mod affotografering. Diaskopiering kræver
også specielle kopifilm for at få et bare nogenlunde brugbart resultat

3) Det kan man, brugte bælge er billige

Michael

Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 24-01-06 09:36

> [...]
> kameraets opsætning er ikke rettet mod affotografering. Diaskopiering
> kræver også specielle kopifilm for at få et bare nogenlunde brugbart

Det kan vel indstilles, det er vel et spørgsmål om at finde hvidbalacen. MP
er heller ikke alt. Jeg har dog ikke prøvet selv, men har fået nogen scannet
hos en fotohandler med stor success.
Jeg tænkte bare at dette kunne være en billig løsning hvis man kunne finde
en bilig bælg, og det kan jo også bruges til anden macro foto.

Fra : waal

Dato : 24-01-06 11:54

> [...]
> Jeg tænkte bare at dette kunne være en billig løsning hvis man kunne finde
> en bilig bælg, og det kan jo også bruges til anden macro foto.

Det kan ganske rigtigt være en økonomisk tiltalende løsning, men det er og
bliver en nødløsning

mvh
Michael