Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotografisk-astronomisk spørgsmål
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 13:51

Læs venligst grundigt inden i svarer på følgende(seriøse) spørgsmål.

For 13 mia. år siden kunne man tage et foto af en galakse fra det sted i
universet, hvor Jorden senere kom til at ligge. Den så pænt stor ud på
fotoet. Den dag udsendte galaksen imidlertid en ny flok fotoner der ville
have skabt samme foto på samme sted, blot en milliard år senere, hvis ikke
Universet udvidede sig. Den oprindelige afstand var altså 1 mia lysår. Men
efter udsendelsen af de nye fotoner udvidede Universet sig så meget, at
lyset først kunne fotograferes fra den i mellemtiden dannede Jord (med en
nyere cameraudgave) 13 mia. år senere. Spørgsmålet er så: Når afstanden nu
er øget til 14 mia. lysår, vil galaksen på fotoet så se ligeså pænt stor ud
som på det førstomtalte foto, eller vil den kun fylde 1/14 i størrelse?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : 2rb1

Dato : 21-01-06 13:59

Det er der vist ingen tvivl om, men billedet vil nok blive lidt bedre hvis
man bruger en lille flash ;0)

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-01-06 14:11

Preben Riis Sørensen wrote:
> Læs venligst grundigt inden i svarer på følgende(seriøse) spørgsmål.
>
> For 13 mia. år siden kunne man tage et foto af en galakse fra det sted i

-Overvejer det stadig. Måske jeg skulle genopfriske lidt af
relativitetsteorien, inden jeg svarer.

Bo //

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 15:01

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> -Overvejer det stadig. Måske jeg skulle genopfriske lidt af
> relativitetsteorien, inden jeg svarer.

Klogt Jeg skal lige sige at jeg ikke selv er sikker på svaret. Hælder dog
mest til at galaksen bliver mindre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-01-06 15:10

Hej Preben

> Læs venligst grundigt inden i svarer på følgende(seriøse) spørgsmål.

Har jeg forstået dig ret hvis jeg opfatter di spørgsmål som:

Hvilken forskel i størrelsen vil der være på den samme galakse
fotograferet i en afstand af 1 milliard lysår og 14 milliarder lysår ?

Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 15:10

> [...]
>
> Hvilken forskel i størrelsen vil der være på den samme galakse
> fotograferet i en afstand af 1 milliard lysår og 14 milliarder lysår ?

Nej, for så er svaret klart, at den der er tæt på, er 14 gange større.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 21-01-06 15:29

Hej Preben

> Nej, for så er svaret klart, at den der er tæt på, er 14 gange større.

Hvordan skal jeg så forstå dit spørgsmål ?

Mvh Max

Fra : Glenn

Dato : 21-01-06 15:46

> [...]

> ud
> som på det førstomtalte foto, eller vil den kun fylde 1/14 i størrelse?

14 milliarder lysårs afstand vil jo betyde at man skal zoome, og så
komprimere man billedet, og den tomme plads vil se mindre ud.

Men det er nok ikke der du vil hen, eller??

Et gæt må være at, hvis man står 14 milliarder lysår væk, så ser man noget
som skete for 13 milliarder år siden, ergo må billerne være ens. (og ikke
helt, da man zoomer)

Glenn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 16:50

"Glenn" <megacool500@hotmail.com> skrev
> 14 milliarder lysårs afstand vil jo betyde at man skal zoome, og så
> komprimere man billedet, og den tomme plads vil se mindre ud.

Nej, du skal gemme kameraet i 13 mia.år, og huske hvordan det var indstillet

> [...]
> som skete for 13 milliarder år siden, ergo må billerne være ens. (og ikke

Lad os se hvad der kommer af overvejelser.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 16:47

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev>
> Hvordan skal jeg så forstå dit spørgsmål ?

Tanken går lidt på, om billedet bliver identisk med det første man så, fordi
det er udsendt i samme retning, kun med den forskel at det kommer 14 gange
senere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 22-01-06 00:38

Hej Preben

> Tanken går lidt på, om billedet bliver identisk med det første man
> så, fordi det er udsendt i samme retning, kun med den forskel at det
> kommer 14 gange senere.

Jeg tænkte nok at du ikke nævnte placeringen som der hvor jorden
senere kom til at være for sjov. Men jeg opfatter det nu som om du
står og kikker på enden af en stang lys der er 14 milliarder lysår
lang og derfor er det objekt du ser jo tilsvarende lille.

Mvh Max

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-01-06 09:34

Preben Riis Sørensen wrote:

> Når afstanden nu
> er øget til 14 mia. lysår, vil galaksen på fotoet så se ligeså pænt stor ud
> som på det førstomtalte foto, eller vil den kun fylde 1/14 i størrelse?

Hmm... så gammelt lys kan aldrig blive optimalt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 12:51

> Hmm... så gammelt lys kan aldrig blive optimalt...

Det bliver et rødt foto, med k n a p t så stor lysstyrke.

Jeg er kommet frem til følgende antagelse: Et camera eller øjes
gengivelse/opfattelse af en genstands størrelse bygger på den lille bid af
en kugleskal af fotoner man modtager. Set ud fra det vil kugleskallen vokse
på sædvanlig vis selvom afstandsforøgelsen ikke skyldes bevægelse, men
rummets udvidelse (en ting der iøvrigt er til stadig debat). Ergo vil
galaksen kun være 1/14 af den oprindelige størrelse på billedet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-01-06 12:47

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
> som på det førstomtalte foto, eller vil den kun fylde 1/14 i størrelse?

En afstand på 14 mia lysår synes ikke at kunne føre til synligt lys, da
universet kun er 13.7 mia år gammelt.

http://www.nbi.dk/dfs/ny/2003/ny100.html

Bo //

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 12:58

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev
> En afstand på 14 mia lysår synes ikke at kunne føre til synligt lys, da
> universet kun er 13.7 mia år gammelt.

Vi regner kun i grove tal. Sålænge man endnu ikke med sikkerhed ved om
Universet overhovedet har en alder, finder jeg decimalregning temmelig
latterlig.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 22-01-06 22:42

Preben Riis Sørensen wrote:
> [...]
>

> Vi regner kun i grove tal. Sålænge man endnu ikke med sikkerhed ved om
> Universet overhovedet har en alder, finder jeg decimalregning temmelig

Gør nu ikke nar ad nogen. Folkene på NBI er seriøse, og kunne let tage
anstød

Jeg kender flere af dem, men har ikke regnet efter. Det kan vi måske rå
rigsrevisionen til at se på?

Bo //

Fra : LR

Dato : 22-01-06 14:24

> [...]
> ud
> som på det førstomtalte foto, eller vil den kun fylde 1/14 i størrelse?

Hvis universet forstørres således at alle punkter transformerer som (x, y,
z) -> k(x, y, z), så er alle vinkler invariante og galaksen har samme
størrelse før og efter. Det gælder i øvrigt også uanset hvor du vælger dit
nulpunkt.

Hvis galaksen ikke voksede sammen med universet, så ville den være mindre.
Men det gør galakser vist...

Lasse

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-01-06 17:47

"LR" <asda@das.dd> skrev
> Hvis galaksen ikke voksede sammen med universet, så ville den være mindre.
> Men det gør galakser vist...

Det var en pointe der ville noget. Men men men, det er så et spørgsmål om
udbredelsen af lys influeres deraf. Egentlig er der vel heller ingen der ved
hvad udvidelse af rummet vil sige.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : LR

Dato : 22-01-06 22:09

> Men men men, det er så et spørgsmål om
> udbredelsen af lys influeres deraf.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener. Hvis du mener, om jeg har taget højde for
lysets øgede forsinkelse, mv, så ja, det har jeg - det gør ingen forskel.
Galaksen vil altid udspænde samme synsvinkel (forudsat, at galaksen vokser
sammen med universet).

Lasse